Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

Har en 9-5 -99 som läcker vid kamkedjeskruven.Bakgrund är när läckan först uppstod så kände jag på kamkedjesträckar skruv,läckte fortfarande,bytte topplockspackning samt planade toppen ny mässingpackning samt o-ring vid kamkedjeskruven,läcker fortfarande,den inre skruven ska dras med 63Nm jag ökade på till 80 Nm men läcker fortfarande.

Vad kan ha hänt KAN DET VARA så att mässingbrickan som har en gummiinfodring i centrum har svårt att centrera mot konan i justerskruvhuset så att den liksom hänger ner när man skruvar fast justerskruvhuset och då kommer inte gummitätningen till sin rätt?

Jag har inte fler uppslag kvar någon som kan tillföra något så är jag tacksam.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

9-5 2,0 mapp -99

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005

Re: Oljeläcka topp som aldrig tar slut!

Tätningsmassa av den mjukare modellen och sen gänga i? Inte gänglåsning utan packningmassa?

Lite bonnigt men brukar funka prima

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Så du lägger tätningsmassa runt gängorna på den stora gängan,allt som funkar är bra.Det betyder att mässingbricka med gummitätning inuti inte funkar,inte bra.

Denna läcka har nästan knäckt mej,nu känns det bättre skaffar detta på måndag.

Tack för hjälpen

9-5 2,0 mapp -99

Helt original
    Reg.datum
    mar 2008

Om skruven ska dras med 63Nm så ska du absolut inte dra den med 80. Det som kan hända då är att man passerar skruvens sträckgräns vilket leder till att materialet sträcks ut, därav får du sämre klämkraft. Prova med en ny skruv och dra med rätt moment så kanske det löser sig

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

BUMPE

Du sa att en elastisk massa skulle vara bra,jag pratade med saab och de berättade att de använder den röda packningsmassan typ som används på tråg och liknande,jag råkade ha denna hemma och testade men det läcker fortfarande.

Lägger du den elastiska massan runt gängor eller vid mässingbrickan och vid o-ringsgängor?

Jag ser att det finns ett litet hål borrat i den lilla skruven längst ut vid o-ringen verkar ju inte klokt att leda ut olja till o-ringen.

Kan någon kasta mer ljus över denna galna skruv som aldrig slutar läcka?

http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... ng_004.jpg

9-5 2,0 mapp -99

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Får inte tag på någon elastisk tätningsmassa,har provat nu i tur och ordning den röda packningsmassa på tub som saab använder,sedan provade jag något som förr hette "Perma-tex" men idag kallas den "Prime seal gasket sealant" tjock brun gegga tillverkad av versaChem,läcker fortfarande.

Jag har ju tidigare sett att många haft dessa problem men jag hittar inget vid sökning och FAQ,men någon som tidigare haft problem borde väl veta hur man löste det?

Kom igen nu

9-5 2,0 mapp -99

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Kan berätta att jag bytt vevhusventilation till den senaste version 6,kan jag ha kopplat slangar fel så jag har för högt vevhustryck?

Instruktionen för kopplingen var inte bra gick inte att se så bra.

9-5 2,0 mapp -99

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Instruktionen för kopplingen var inte bra gick inte att se så bra.
    Var det inte denna instruktion du hade då: http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Helt original
    Reg.datum
    jun 2009
    Medlem#
    12559

Har du verkligen uteslutit alla andra källor till läckaget? Är det gängorna i toppen, eller för den lilla spännskruven, som läcker? Verkar ju lite underligt att det kan läcka efter allt du gjort. Det är ju en limmad skarv mellan block och 'gavelkåpan'. Sen blir det ju ytterligare en skarv som ska limmas, där 'gavelkåpan' möter undersidan på toppen. Kan det läcka där nånstans så att det följer skarven topp/block till spännaren? Ventilkåpspackningen... spricka nånstans... läckage från vevhusventilationen som rinner iväg på nåt vis... olja från servobehållaren... 'brainstorming'...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Den beskrivningen var riktigt bra kollar alla slangar imorron.

Historien börjar med att jag kollade kamkedjesträckaren hur långt den var ute,där började det att läcka sedan lite i taget och ökade sedan,oljan kom från samma ställe nämligen under kamkedjeskruven lägger in bild.

Sedan dess har jag som tidigare beskrivit gjort en del ikväll så läckte det ändå med den senaste tätningen,jag har bytt mässingringen och o-ring i toppskruv.

http://www.geting.se/viewimage/image/26 ... arande.jpg

Det hade inte varit dumt med en videokamera med ett objektiv på 6mm som kunde snokat under kanten.

9-5 2,0 mapp -99

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Medlem#
    5228

Spricka? Tänkte på att du har dragit för hårt mm. Kan ju faktiskt vara så..

Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

En spricka vid skruven ja du vet oljan började ju läcka från början när jag kollade kamkedjesträckaren jag använde momentnyckel när jag drog den stora skruven.

Har kollat slangar till o från oljefällan alla är rätt dragna.

Om det är stora gängaren på sträckaren eller lilla är svårt att avgöra går inte att se.Flödet av olja som syns på bild kommer från området det är det enda som jag ser.

Sista gången använde jag rikligt med "Prime seal" på alla gängor samt mässingbricka på båda sidor,vet inte kanske skulle detta klet torka lite? provade direkt efteråt att låta den gå på tomgång.

Brainstorming behövs verkligen.

9-5 2,0 mapp -99

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008

Jag skulle börja med att verkligen ta reda på var det läcker!! Tvätta rent och sedan kan du ju sätta lite papper på olika ställen på skruven och var det läckäer först.. (om det verkligen är därifrån.. ) jag har läst att några har haft läckage där.. men vad jag kommer ihåg så är ju inte kedjespänaren trycksatt av olja utan det är bara stänk av olja som smöjer den.. Jag tror att du har någon spricka alt att det kommer från något annat ställe.. och att det var en ren tillfällighet att det började läcka när du kollade spännaren..

lycka till

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Bra ide att sätta fast något som suger olja på skruven.

Stämmer som du säger att något direkt tryck ska ju inte finnas här om ingen backventil är paj förstås.

Drog de två skruvarna lite som sitter från topp till kamkedjekåpan uppifrån läkaget har minskat lite.

9-5 2,0 mapp -99

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008

Jag hade läckage under bilen som jag inte hittade. (var efter en totalrenovering av motorn.. så alla packningar var nya och allt var nyklistrat.. men ändå fick jag läckage... Jag såga tt det kom från turbosidan.. så jag tog lite toapapper och snurrade runt på olika ställen och så körde jag en bit.. tillslut så såg jag var det kom ifrån.. enkelt och bra.. Varm olja blir nästa igenomskinlig så det är ett bra tips. lycka till .. Jag tror mer på topp/ topplock.. eller från bröstkåpan..

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Lossade topplocksskruv idag och drog dem på nytt till rätt moment,ingen skillnad rinner lite grand ändå.

9-5 2,0 mapp -99

Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003

Har varit ute för en bil där täcklocket bredvid insuget till höger, har ärgat hål i. Detta är en oljekanal, och täcklock sitter där för att man borrar oljekanalen i toppen den vägen.
    Ha motorn i gång och spruta med snabbdunstade bromstvätt på detta lock/kanal, och se om det sipprar fram hela tiden, när oljan är varm.

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Täcklocket sitter alltså i toppen? Höger framifrån räknat?

9-5 2,0 mapp -99

Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003

Japp, är som en frostplugg till blocket, fast bara ca 8mm i diameter. Denna bilen trodde jag också läckte ifrån spännaren. Bytte även toppackning, bytte packningar till spännaren igen, innan jag till slut hittade att denna läckte.

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007

Denna plugg ser man inte utan att ta bort insuget då?

Editet sitter en plugg på gaveln av toppen till höger framifrån ca 10mm dia den ser helt torr ut finns ingen olja på denna sida av topp

9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

1. oljeläcka
    Av tefug i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 23:13
  2. Oljeläcka ng900
    Av nordi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 17:34
  3. oljeläcka