Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Problem med infällbara backspeglar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8

    Infällbara backspeglar krånglar OG9-5

    Har fått ett problem på sista tiden med min backspegeln på förarsidan.

    Om man väljer att fälla in speglarna manuellt (med knappen till vänster om ratten) och sedan vill fälla ut dem igen så åker vänsterspegeln förbi där den ska stanna och alldelles för långt fram.

    Samma sak händer om man väljer att inte fälla in bakspeglarna innan man stänger av och sedan ska starta bilen igen, spegeln åker framåt istället för att vara kvar på sin plats.

    Däremot kan man dra ner rutan och hålla emot när man fäller ut spegeln och sedan justera den i rätt läge. Otroligt irriterande och jobbigt i längde kan jag säga!

    Någon mer som har/haft samma problem? Eller som har något tips på vad jag ska göra ?

    Antar att det är något stopp som har gått sönder inuti, men hur ser det ut och hur "öppnar" man backspegelnn?

    Bilen i fråga är min 9-5 aero sc -07.


    //Fredrik
    900i -88 (110hk) skrotad, 9000 2.3T -93 (200hk) såld, 9-5 Aero SC -07 (260hk) såld, 9000 2.3T -96 (200hk) såld, Audi a4 1.8t -97 såld, Audi a4 2.0 tdi -08 såld, Saab 9-5 2.3t BioPower -08 nuvarande

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Hej!

    Har "bara" hänt någon enstaka gång.

    Däremot har min vänstra spegel problem att hamna i helt utfällt läge. När man försöker hjälpa den på traven (medelst hand) gäller det att trycka så länge som motorn surrar. När den har tystnat sitter spegeln fast så pass att jag inte vågar trycka till den mer...

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  3. #3

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Gammal tråd men jag hoppar in med mina erfarenheter.

    Min (högerspegeln) har bara åkt för långt någon enstaka gång, och endast då den stått utomhus i kyla i några timmar.

    Däremot brukar det vara större problem med att, som föregående skribent nämner, speglarna inte går ut tillräckligt långt utan fastnar på vägen.

    Problemet är värst under vinterhalvåret. Jag får oftast trycka in och ut dom några gånger då problemet uppstår så kommer dom rätt tillslut.

    Under sommarhalvåret har jag ett knep. Då uppstår problemet endast om jag startar motorn och direkt (inom 1-4 sekunder) trycker på spegel-knappen. Om jag istället väntar 5-10 sek så funkar det utan problem

    Edit: 9-5 Aero SC från februari 2007 kör jag

    RadarBoy

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Hej igen,

    Händer ibland att dem inte fäller ut sig ordentligt ja, men det är ganska lätt att hjälpa till lite med handen. Händer när det är snö och ibland när det är kallt.

    Idag har jag även fått problem med min högra bakspegel. Fäller ut sig för långt. Händer inte bara någon enstaka gång utan VARJE! Börjar bli ganska trött på detta problem, måste ju finnas fler som har detta problem?

    Inte så lätt om man ska åka ensam och måste trycka på knappen samtidigt som man försöker stoppa bakspeglarna på båda sidorna i sitt rätta läge.

    Måste ju sitta någon form av stopp i plast som ska stoppa spegel som har fryst sönder oturligt nog på båda sidorna eller? Vart kan man få tag i en sprängskiss över spegeln? Har både dåligt med tid och lust att plocka ner halva dörren och spegeln för att kolla vad som kan vara fel.. Speciellt när det är kallt som fan ute och jag saknar tillgång till ordentligt garage

    //Fredrik
    900i -88 (110hk) skrotad, 9000 2.3T -93 (200hk) såld, 9-5 Aero SC -07 (260hk) såld, 9000 2.3T -96 (200hk) såld, Audi a4 1.8t -97 såld, Audi a4 2.0 tdi -08 såld, Saab 9-5 2.3t BioPower -08 nuvarande

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Finns den funktionen på 9-5 -03 också?
    Jag har knappen för nedvinkling vid backning, är det den knappen som speglarna fälls in med?

    (Nej jag har ingen instruktionsbok att titta i)
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Hej,

    Tips för instruktionsbok:
    viewtopic.php?f=30&t=244449


    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Finns den funktionen på 9-5 -03 också?
    Jag har knappen för nedvinkling vid backning, är det den knappen som speglarna fälls in med?

    (Nej jag har ingen instruktionsbok att titta i)
    Den finns säkert på -03 också men knappen för nedvinkling är endast för det. Knappen för infällning sitter i instrumentpanelen till vänster om ratten.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Finns den funktionen på 9-5 -03 också?
    Jag har knappen för nedvinkling vid backning, är det den knappen som speglarna fälls in med?

    (Nej jag har ingen instruktionsbok att titta i)
    Den finns säkert på -03 också men knappen för nedvinkling är endast för det. Knappen för infällning sitter i instrumentpanelen till vänster om ratten.
    Hej,

    På m/03 finns det infällbara speglar.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Det verkar inte finnas elektriskt infällbara backspeglar till 9-5 -03 om man ska tro på det som står i länken till instruktionsboken online.
    Manuellt infällbara verkar vara standard.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det verkar inte finnas elektriskt infällbara backspeglar till 9-5 -03 om man ska tro på det som står i länken till instruktionsboken online.
    Manuellt infällbara verkar vara standard.
    Hej,

    Jag tror inte att det finns, utan har ägt en m/03 med just elektrisktinfällbara yttrespeglar med automatisk dimmerfunktion(ArtNr 55 12 660 2003-2007).

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Det verkar inte finnas elektriskt infällbara backspeglar till 9-5 -03 om man ska tro på det som står i länken till instruktionsboken online.
    Manuellt infällbara verkar vara standard.
    Hej,

    Jag tror inte att det finns, utan har ägt en m/03 med just elektrisktinfällbara yttrespeglar med automatisk dimmerfunktion(ArtNr 55 12 660 2003-2007).

    Mvh
    Johan
    Säger som Johan. jag vet också att de finns, har själv haft en 9-5 -03 med sånna speglar..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    OK, är det som på de senare 9-5orna en egen knapp på sidan om ratten som fäller in backspeglarna på 03an?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    OK, är det som på de senare 9-5orna en egen knapp på sidan om ratten som fäller in backspeglarna på 03an?
    Nej det satt på 03an också..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Hej!

    Lyfter denna tråden igen för jag har också problem med min högra Infällbara backspegel på min 9-5 Aero 2006a. Den är slö och vill inte fällas ut eller in. Den rör sig bara några cm.

    Finns den en lösning på detta slöa beteende?
    Kan man byta motorn eller smörja någon del?

    Har sökt runt lite men hittar inte någon info om hur man reparerar dessa infällbara backspeglar.

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Kan man ... smörja någon del?
    Fäll in backspeglarna & spruta på någon "smörja" i springan mellan fästplattan & backspegelhuset. Smörj först med tunn penetrerande rostlösare så som 5-56, WD40 eller MOS2. Motionera några ggr, spruta på mer om så behövs. När det går som sig bör, förhoppningsvis, ta då någon fetare olja som du applicerar i springan.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Ska prova att smörja lite i morgon.

    Har du själv provat denna metod eller var det bara en ide?

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Ska prova att smörja lite i morgon.

    Har du själv provat denna metod eller var det bara en ide?
    Jag brukar göra så lite då & då. För denna gångjärns-led blir ofta trög.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601

    Re: Infällbara backspeglar krånglar!

    Hej

    Jag har nu provat att spruta på 5-56 och även försökt att få in lite fett i mellan, men den högra spegeln är fortfarande trög och stannar halvägs varje gång.

    Några andra tips på vad man kan göra?
    Det känns som de är helt orkeslösa så kanske motorerna är slut. Allt annat i bilen funkar fint så batteriet borde vara ok.
    Bilen är 2006-06-27 a och så länge borde väl batterit funka.

  19. #19

    Problem med infällbara backspeglar OG9-5

    Hej på er!

    Jag har en 9-5 Vector -06 med elstyrda ytterbackspeglar, vilka man kan fälla in och ut med ett knapptryck. För ett par veckor sedan när jag skulle fälla in dom så var den ena trögare än den andra och orkade inte hela vägen in. Man fick hjälpa till lite. Nu helt plötsligt fungerar den igen, även om den kanske är lite trögare än den andra...

    Någon som har erfarenheter av detta, och vad det kan bero på? Något man själv kan åtgärda?

    Jag köpte bilen för bara ett par månader sedan och är väldigt nöjd hittills. I köpet ingick en sån där blocket-försäkring som kan täcka fel som uppstår inom ett halvår. Vad skulle du ha gjort?

    Hälsningar Mats
    Saab 9-5 Vector -06

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467

    Re: Kärvande infällbar elspegel

    Jag tror det beror på att den funktionen används för sällan så att det samlas smuts/oxideras på delarna som ska glida mot varandra, jag hade samma problem på min och körde den ut och in ett antal gånger samtidigt som jag hjälpte till så den gick hela vägen.

    Efter ett par vändor började den gå betydligt bättre så nu funkar den nästan alltid som den ska.

    I en annan tråd här så rekommenderades det att smörja mellan spegeln och foten med typ 5-56. (Glidytorna).
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

Liknande ämnen

  1. Problem med infällbara backspeglar NG9-3 -07
    Av Jakalen i forum Allmänt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2022-08-26, 07:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •