Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    1

    Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Har varit Saab frälst länge nu, men har aldrig ägt en Cab än, tankarna börjar gå..
    Har tänkt att Lägga från 150 till 250k
    Är det någor speciellt att tänka på när det gäller Caben?

    Vad har ni för tips på Årsmodell, motor eller färg?

    Tack för svar
    G

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Välkommen hit!

    Flyttar tråden till avdelningen "Verkstäder, försäkringar och köpråd".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av gs4
    Har varit Saab frälst länge nu, men har aldrig ägt en Cab än, tankarna börjar gå..
    Har tänkt att Lägga från 150 till 250k
    Är det någor speciellt att tänka på när det gäller Caben?

    Vad har ni för tips på Årsmodell, motor eller färg?

    Tack för svar
    G
    En svart skall det vara!
    viewtopic.php?f=21&t=290705

    Skämt åsido, viktigt att kolla skicket på taket och att det fälls upp/ner rakt o fint och gnekfritt.

    I övrigt är det inga större skillnader mot de vanliga 9-3'orna.


    Att ge tips på vad du vill ha är omöjligt för någon annan, en del älskar en diesel med automat, andra det mysiga v6-morrt, medan andra tycker att en ilsket trimmad rak fyra är himmelriket.

    Själv tycker jag nog en cabbe är en glidar bil så typ dryga 200 hk räcker gött.
    150 hk = död bil, 175 hk = trött bil, 210 HK Aero (eller trim) = kul bil, ännu mer effekt = skojsigare...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Bäst är nog att provköra ett flertal olika motoralternativoch bilda sig en egen uppfattning.
    Jag tycker inte att den -06 9-3 Aero V6 cab jag plöjde runt i härom helgen var direkt övermotoriserad men det är möjligt att skillnaden mot de motorsvagare alternativen inte är så stor?

    ( Vad gäller färgen känns det nästan fånigt att komma med råd då det om något är en smaksak, annat än att vissa färger lättare blir skitiga, tex svart och vitt medan silver och grå klarar sig bättre i det avseendet. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    En fråga på nya 9-3 cab. Slits gummilisten ovan vindrutans ram (mot vilken tygtaket fäster)?

    Någon som upptäckt om denna blivit skadad?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Inte vad jag har noterat.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    En fråga på nya 9-3 cab. Slits gummilisten ovan vindrutans ram (mot vilken tygtaket fäster)?

    Någon som upptäckt om denna blivit skadad?

    Det kan jag inte tänka mig,
    taket dras ner av låshakarna och förefaller inte röra sig alls gentemot rutan.

    Min har inget märkbart slitage efter 14000 mil, men då är den bilen körd
    nedcabbat väldigt många mil, han som hade bilen före mig höll sig till mindre vägar
    som säljare för ett medicinföretag i sydvästra tyskland.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  8. #8
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Inte heller min NG 9-3 cabbe har några bekymmer med den gummilisten.
    Fast jag kör ju oftast med taket nere
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Inte heller min NG 9-3 cabbe har några bekymmer med den gummilisten.
    Fast jag kör ju oftast med taket nere
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Tack för era svar.

    Någon som har en försäljningsbroschyr eller pris & produktfakta i tryckt eller PDF-version får gärna sända ett PM.

  11. #11

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    MY2006 samt MY2007 9-3 cabriolet pris- och produktfakta av intresse.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Har till 2007 - PM:a mail så kommer den.
    Part i frågan men om du väljer mellan 06/07 så är det stor skillnad mellan dem o enligt mig självklart att gå på en 07:a - har du extra tur hittar du en Anniversary-edition.
    God jakt
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    En sak som kan vara värt att kolla är om det finns rost under tätningslisten för "locket" till cab-taket. Kör öppninig eller stängning av cabrioleten till halv-läge och avbryt där. Då kan du enkelt komma åt att kontrollera. Det är inget vanligt fel men ack så tråkigt och dyrt att fixa.

    Stolmekanismen för att fälla och åka med stolen vid insteg bak kan vara litet sladdrig.kolla.

    Färg: Vilken som helst bara den är svart

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Lånar tråden lite då jag har rätt seriösa tankar att köp en sådan cab snart!

    Maxgräns i pris är väl 100 000kr fast kanske kan sträcka mig lite till för ett fint ex! Väljer mellan en cab 2004- eller en ss vector 2008! Tror jag har mycket roligare med en cab men att välja en 2008 med tak kanske är förnuftigare!

    Denna är tänkt att användas som enda bil året runt och behålla 3-5 år minst! Pendlar till jobb 40 mil i månaden annars bara bilkörning för min egen njutnings skull!

    Tror ni att en ng9-3 cab kan passa bra till detta sorts bilanvändning?? Hur ser det ut med cab specifika reservdelar?.

    Tipset att kolla rost under cabluckan var ju jättebra! Mer sådant som kan vara bra att kika på? Förutom, servicebok, allmänt skick mm? Tips om välskötta objekt uppskattas också om ni vet någon som kommer bli till salu snart,

    Har länge drömt om en sån cab och är på g att våga förverkliga det nu

    Med vänlig hälsning, jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av j0nte
    Lånar tråden lite då jag har rätt seriösa tankar att köp en sådan cab snart!

    Maxgräns i pris är väl 100 000kr fast kanske kan sträcka mig lite till för ett fint ex! Väljer mellan en cab 2004- eller en ss vector 2008! Tror jag har mycket roligare med en cab men att välja en 2008 med tak kanske är förnuftigare!

    Denna är tänkt att användas som enda bil året runt och behålla 3-5 år minst! Pendlar till jobb 40 mil i månaden annars bara bilkörning för min egen njutnings skull!

    Tror ni att en ng9-3 cab kan passa bra till detta sorts bilanvändning?? Hur ser det ut med cab specifika reservdelar?.

    Tipset att kolla rost under cabluckan var ju jättebra! Mer sådant som kan vara bra att kika på? Förutom, servicebok, allmänt skick mm? Tips om välskötta objekt uppskattas också om ni vet någon som kommer bli till salu snart,

    Har länge drömt om en sån cab och är på g att våga förverkliga det nu

    Med vänlig hälsning, jonte
    Jag var i liknande sits som du, med skillnaden att jag har bara behov av en bil men även behov av en ibland lite mer lastkapabel bil än en cab, så i mitt fall så "sparade" jag min gamla OG9-3 man inte får många kronor för att köra som "vinterbil". Men förutom att det känns trist att "salta sönder" cabben så funkar den jättebra som enda bil, även vintertid (jag hann inte ställa bilen innan första snön och hade redan satt på friktionsdäck pga slitna sommardäck) så jag körde lite i snö och kyla innan jag lyckades tvätta och ställa av. Kör man många mil så sparar man nästan pengar på att alternera två bilar, då man klarar sig på lägre mil på försäkringen (och den är tydligen årsbaserad) så man kan ha halva körsträckan mot annars. Om man ställer av den bil som inte används.

    Bilen är jättevridstyv.

    Nackdelar mot en "vanlig" bil är, mindre utrymmen, inte helt optimalt med barnstol (men funkar med EN bakåtvänd, två funkar i teorin men nog inte i praktiken då det inte går att få in nåt barn utan att cabba ned isåfall). Och en nackdel till är faktiskt ljudnivån, som är högre och framförallt om man åker mycket tunnlar så är ljudnivån i tunnlar HEMSK (dvs inte nedcabbat, utan med "taket på" låter det jättemycket i tunnel) - så hade jag mycket tunnelkörning varje dag så skulle jag nog inte tycka det var så kul. Nu har jag 2st korta tunnlar så totalt 20 sekunder brus kan jag tåla.

    Jag tror du har mindre värdeminskning på en cab för samma pris som en sedan (i prisklass 100k) om du sköter bilen. Försäkring verkade inte skilja. Säkerhet kunde ju vara nåt då, jag antar att man sitter säkrare i en sedan om man rullar bilen (trots att störtbågar bak fälls ut) - men trots allt så var ng9-3 tillsammans med volvos cab belönad med 5 stjärnor i euro ncap och då bedömd som de två säkraste cabbarna på marknaden. Plus att båda dessa faktiskt går att åka 4 vuxna i (eller ha barnstol i) utan större umbäranden.

    Köp inte snålaste specen; elstolar (läder förståss), inte minsta stereon, gärna vectorpaketet är nog nåt att sikta på som lägst. Motormässigt går väl att "lyfta" en 150hk till 175, men frågan är om det inte är billigare att gå direkt på en vector... eller aero... skulle jag vinterkört bilen hade jag velat haft xenon, mina h7 är inte så bra...

    Prismässigt tror jag att de är som dyrast nu och ett par veckor framåt, för att vända vid midsommar (köpte min på midsommar och då började priserna gå ned till de som inte fått sålt då de annars tror de får vänta till nästa vår med att sälja). Vinterpriser verkar (oprutat) vara dyrare än högsommarpriser (pga få säljer då).

    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Jag var i liknande sits som du, med skillnaden att jag har bara behov av en bil men även behov av en ibland lite mer lastkapabel bil än en cab, så i mitt fall så "sparade" jag min gamla OG9-3 man inte får många kronor för att köra som "vinterbil". Men förutom att det känns trist att "salta sönder" cabben så funkar den jättebra som enda bil, även vintertid (jag hann inte ställa bilen innan första snön och hade redan satt på friktionsdäck pga slitna sommardäck) så jag körde lite i snö och kyla innan jag lyckades tvätta och ställa av. Kör man många mil så sparar man nästan pengar på att alternera två bilar, då man klarar sig på lägre mil på försäkringen (och den är tydligen årsbaserad) så man kan ha halva körsträckan mot annars. Om man ställer av den bil som inte används.

    Bilen är jättevridstyv.

    Nackdelar mot en "vanlig" bil är, mindre utrymmen, inte helt optimalt med barnstol (men funkar med EN bakåtvänd, två funkar i teorin men nog inte i praktiken då det inte går att få in nåt barn utan att cabba ned isåfall). Och en nackdel till är faktiskt ljudnivån, som är högre och framförallt om man åker mycket tunnlar så är ljudnivån i tunnlar HEMSK (dvs inte nedcabbat, utan med "taket på" låter det jättemycket i tunnel) - så hade jag mycket tunnelkörning varje dag så skulle jag nog inte tycka det var så kul. Nu har jag 2st korta tunnlar så totalt 20 sekunder brus kan jag tåla.

    Jag tror du har mindre värdeminskning på en cab för samma pris som en sedan (i prisklass 100k) om du sköter bilen. Försäkring verkade inte skilja. Säkerhet kunde ju vara nåt då, jag antar att man sitter säkrare i en sedan om man rullar bilen (trots att störtbågar bak fälls ut) - men trots allt så var ng9-3 tillsammans med volvos cab belönad med 5 stjärnor i euro ncap och då bedömd som de två säkraste cabbarna på marknaden. Plus att båda dessa faktiskt går att åka 4 vuxna i (eller ha barnstol i) utan större umbäranden.

    Köp inte snålaste specen; elstolar (läder förståss), inte minsta stereon, gärna vectorpaketet är nog nåt att sikta på som lägst. Motormässigt går väl att "lyfta" en 150hk till 175, men frågan är om det inte är billigare att gå direkt på en vector... eller aero... skulle jag vinterkört bilen hade jag velat haft xenon, mina h7 är inte så bra...

    Prismässigt tror jag att de är som dyrast nu och ett par veckor framåt, för att vända vid midsommar (köpte min på midsommar och då började priserna gå ned till de som inte fått sålt då de annars tror de får vänta till nästa vår med att sälja). Vinterpriser verkar (oprutat) vara dyrare än högsommarpriser (pga få säljer då).

    Lycka till![/quote]


    Hej igen och tack för ett lång bra informativt inlägg!!!
    -
    Känns mer och mer som om en cab vore en härlig bil för mig! Nackdelarna som kommer upp är hittils sådant som inte drabbar mig alls så det känns skönt! Mer utrymme för att köra grejer behöver jag så gott som aldrig och barnstol har jag absolut inga planer på de närmaste åren! Men bra synpunkter! Säkerheten som du säger borde ju vara likvärdig så länge man inte voltar vilket jag självklart hoppas aldrig få uppleva med någon bil!

    Behålla gamla bilen som vinterbil är en bra tanke! Har oxå og9-3,men vill helst ha något modernare året om. Man får inte så mycket för dom men de pengarna vill jag ändå gärna lägga in i nya bilen. Kör nog max 2000-2500 mil om året. Blir självklart en del extra nöjeskörning om det blir en cab! Känns hur härligt som helst kan jag tänka.

    Det där med ljudnivån med taket uppe har jag funderat en hel del på. Hur skulle du säga att det är jämfört med og9-3? Alltså en vanlig med tak tänker jag på då.

    Minst vector paketet är min tanke precis som du säger! Gillar inredningen och vill helt klart ha en del utrustning om man lägger de här pengarna på en bil. I och med att cabben är tyngre så behöver man nog minst 175hk varianten. Kör maptun steg3 nu och inser att cabben kommer vara mycket slöare och det är inget problem men man vill att det går bra att köra om i alla fall.

    Bor dock en kilometer från maptun så det går att lösa.

    Det där med midsommarpriserna hade jag inte tänkt på. Det var en bra tanke, riktigt smart, men så ska man orka hålla sig till dess också

    Ska kika vidare och försöka komma iväg och kolla på någon.

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av j0nte


    Det där med ljudnivån med taket uppe har jag funderat en hel del på. Hur skulle du säga att det är jämfört med og9-3? Alltså en vanlig med tak tänker jag på då.

    Ska kika vidare och försöka komma iväg och kolla på någon.

    mvh jonte
    Ja, min og9-3 (vanlig 5dörrars) är nog tystare, men det är olika ljud, cabben släpper in mkt ljud utifrån, tunnlar, lastbilar etc. Jag har 15" på og9-3 och 17" på cabben, däckljud gör väldigt mycket för ljudnivån i bilen, så är inte riktigt jämförbart. Men man kan nog sammanfatta som att ljudnivån är helt ok, utom i tunnlar där det faktiskt är helt outhärdligt längre tid, tur nog åker jag sällan längre tunnlar. Skillnaden mellan og9-3 och ng cab är i snitt väldigt liten skulle jag säga, så helt ok komfort...

    Åk och titta så blir då såld på en direkt! Och sköter du bara bilen på vintern så har du nog inte några problem, jag har sett ett antal ng9-3 cabbar på parkeringen på jobbet som körts hela vintern... Men man får räkna med att tvätta manuellt, maskintvätt tror jag sliter hårt på cabben.

    Jag har automaten, det gör väl bilen lite "piggare", men också dyrare soppakonto, servicekonto och mer som kan strula. Fast trevligt och passande på en glidarbil. (men en glidarbil som faktiskt har bra prestanda).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Ljudnivån är låg förutom när man kör i tunnlar, har man dessutom en brölande lastbil på utsidan så dånar det fint...
    Annars är ljudnivån väldigt trevlig, gärna när man glider fram ner cabbat på lite mindre vägar och hör naturen som man var ute och cyklade.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Citat Ursprungligen postat av j0nte


    Det där med ljudnivån med taket uppe har jag funderat en hel del på. Hur skulle du säga att det är jämfört med og9-3? Alltså en vanlig med tak tänker jag på då.

    Ska kika vidare och försöka komma iväg och kolla på någon.

    mvh jonte
    Ja, min og9-3 (vanlig 5dörrars) är nog tystare, men det är olika ljud, cabben släpper in mkt ljud utifrån, tunnlar, lastbilar etc. Jag har 15" på og9-3 och 17" på cabben, däckljud gör väldigt mycket för ljudnivån i bilen, så är inte riktigt jämförbart. Men man kan nog sammanfatta som att ljudnivån är helt ok, utom i tunnlar där det faktiskt är helt outhärdligt längre tid, tur nog åker jag sällan längre tunnlar. Skillnaden mellan og9-3 och ng cab är i snitt väldigt liten skulle jag säga, så helt ok komfort...

    Åk och titta så blir då såld på en direkt! Och sköter du bara bilen på vintern så har du nog inte några problem, jag har sett ett antal ng9-3 cabbar på parkeringen på jobbet som körts hela vintern... Men man får räkna med att tvätta manuellt, maskintvätt tror jag sliter hårt på cabben.

    Jag har automaten, det gör väl bilen lite "piggare", men också dyrare soppakonto, servicekonto och mer som kan strula. Fast trevligt och passande på en glidarbil. (men en glidarbil som faktiskt har bra prestanda).
    Låter ju som helt ok komfort! Det är det värt för att få åka med taket nere på sommaren skulle jag tro! Tunnlar är man som tur är inte i så värst länge så det gör inget! Lastbilarna får man väl dra ifrån!

    JA, jag tror också att jag kommer bli helt såld! Kikar som bara den på blocket och försöker välja ut rätt exemplar! Är inte så där jätte bilkunnig så vill inte bli lurad av någon firma på ett exemplar som inte är bra! Men när de har gått 10000 mil plus/minus lite grann och har servicebok som är ifylld ordentligt så borde det gå bra!

    Ringer runt lite så får vi se!!! Vore verkligen superkul
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: Köpråd Saab 9-3 Cabriolet

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Ljudnivån är låg förutom när man kör i tunnlar, har man dessutom en brölande lastbil på utsidan så dånar det fint...
    Annars är ljudnivån väldigt trevlig, gärna när man glider fram ner cabbat på lite mindre vägar och hör naturen som man var ute och cyklade.
    /per
    Låter som en helt fantastiskt känsla! Kommer nog ha kvar den bilen läääänge när jag väl har köpte!!
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

Liknande ämnen

  1. Projekt: SAAB 9-3 2.3i Cabriolet
    Av Delarium i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 22:34
  2. Köpråd: BMW 318i cabriolet E36(1995)
    Av Falcy i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 23:18
  3. Saab 93 og cabriolet, på vintern?
    Av 9000rsT i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •