Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Abs problem i Saab ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    454

    Abs problem i Saab ng900

    Hejsan, min polare har en Saab ng900 2.3i 94a.
    Har problemet att abs lampan höll på att blinka lite till och från vid köp men nu så lyser den konstant.
    Undrar nu inför besiktningen om det finns nått smidigt sätt att få släkt lampan utan att lämna in bilen för några tusen kronor.

    /Mikael

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    454

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Ingen som fixat detta på sin bil utan att lämna in den?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Jodå, 2 eller 3 bilar har jag fixat ABSen på. Problemet är bara att ska man _fixa_ ABSen så får man vara så vänlig att ta reda på vad som felar. Det finns flera trådar i FAQ om hur man tar reda på vad ABS-systemet inte är nöjt med, dock är det inte lika lätt på ng900.
    Ett första steg är att kontrollmäta sensorerna. I många, många fall är det någon av framsensorerna som tackat för sig. Tyvärr är det väl också rätt vanligt att själva kransen gett upp och då är det mer jobb att få det fixat.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jodå, 2 eller 3 bilar har jag fixat ABSen på. Problemet är bara att ska man _fixa_ ABSen så får man vara så vänlig att ta reda på vad som felar. Det finns flera trådar i FAQ om hur man tar reda på vad ABS-systemet inte är nöjt med, dock är det inte lika lätt på ng900.
    Ett första steg är att kontrollmäta sensorerna. I många, många fall är det någon av framsensorerna som tackat för sig. Tyvärr är det väl också rätt vanligt att själva kransen gett upp och då är det mer jobb att få det fixat.
    Att mäta är ju inte speciellt svårt om man har verktyg för det som behövs då en multimeter

    Nä att kransen är speciellt svårt att byta är ju inte alls sant utan knacka försiktigt ut & byt den & inte svårare ersätta heller med nya fräscha (raster)
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    454

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Jo det vet jag med att det brukar vara abs-sensorn eller kransen som är dålig, men då kompisen inte har den bästa ekonomin tänkte jag se om man kunde göra nått för att bara släcka lampan under besiktningen, så får han spara ihop till att fixa det seriöst senare.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Jepp! då föreslår jag att släcka alt ta bort lampan för abs i edu:n
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112

    Re: Abs problem i Saab ng900

    Vilket inte alls är säkert att det kommer funka. Om besiktningsmannen har ögonen med sig kommer han se att lampan inte tänds när tändningen slås på vilket kommer resultera i en 2:a det med. Lampan skall tändas vid tändning på och slockna efter att man startat bilen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: Abs problem i Saab ng900



    Om man stirrar runt lite stressar besman så är de nog ingen fara

    Att släcka Abs tar efter inkoppling av diagnosverktyg ca knappa minuten 6 då är det oftast kaffebröd el liknande som brukar räcka

    Raster är den som sitter på drivaxel i alu med raster platta kan knackas av försiktigt & bytas.

    Sensoren läser av på & ger signal till Abs styrdon & oftast så är just raster defekt el väldigt skitigt så signal blir fel som resulterar i felkod som visas i EDU.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Liknande ämnen

  1. ABS problem NG900
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •