Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000CSE -93 vill inte starta

  1. #1

    9000CSE -93 vill inte starta

    Bilen bara dog under körning och vill inte starta igen.

    Har kollat bensinpumpen och den är ok men bensinpumpsreläet vill inte dra, vid mätning med tändningen till får jag 12V på både 85 och 86 på bensinpumpsreläet. Någon som vet varför det blir så här ??? Försökt och kolla lite på kopplingsschemat men blir inte riktigt klok på vilken av 85 och 86 som borde vara nolla.

    Har testat att bygla förbi bensinpumpsreläet och får då soppa fram men bilen vill inte starta ändå.

    Varvräknaren rör sig inte alls vid startförsöken vilket många menar pekar på vevaxelgivaren men finns det något annat man kan kolla innan man ger sig på att byta denna?

    Tacksam för förslag på som mer kan kollas eller om det bara är att byta vevaxelgivare, skulle ju helst slippa detta eftersom den sitter så bökigt till.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 9000CSE -93 vill inte starta

    Utan att ha kretsschemat framför mig blir det mest en gissning:
    på 86 har du +12V till reläspolen och när sedan pumpen skall få spänning jordas 85 via T5-boxen
    Om du då inte har jord via boxen kommer du ju också att kunna mäta upp +12V på båda sidor reläspolen då du mäter med ett högohmigt instrument.

    (Någon "nolla" tycker jag dock inte man bör tala om i ett likspänningssystem.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: 9000CSE -93 vill inte starta

    mätningen är gjord utan reläet på plats, och jag får 12V från båda hållen, vet inte hur det är med bilar men all annan elektronik styrs ju med "plusen" eftersom att om en kabel skulle kortsluta mot plåten av misstag skulle ju i så fall reläet dra även när det inte är meningen att det ska dra

    precis när tändningen vrids på så visas ERR på färddatorn för att sedan försvinna och visa batteriets volt, kan man på något sätt läsa ut vad som det felet är utan specialinstrument ?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: 9000CSE -93 vill inte starta

    Citat Ursprungligen postat av sanyo
    precis när tändningen vrids på så visas ERR på färddatorn för att sedan försvinna och visa batteriets volt, kan man på något sätt läsa ut vad som det felet är utan specialinstrument ?
    "ERR" i EDU:n brukar tyda på defekt yttertempgivare. Huruvida det går att bläddra fram denna visning med enbart tändningen påslagen minns jag inte.

    Vad händer när du slår till tändningen? Drar inte bränslepumprelät några sekunder då?
    För att det skall vara draget längre än så krävs signal från vevaxelgivaren.

    En tidigare tråd handlade om hur kontaktstiften i reläsockeln krupit ur och därmed förhindrade korrekt funktion hos relät.
    Hur byglade du förbi bränslepumprelät?

    Egentligen kan du ju utesluta detta om bilen ändå inte startar med tvångskörd pump. Har du kollat att du verkligen får fram bränsle då pumpen går?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: 9000CSE -93 vill inte starta

    reläet drar aldrig eftersom jag får 12V på båda sidorna om spolen på reläet direkt när jag slår till tändningen, plockade bort reläet och kopplade från 30 till 87 och 87B och när jag lossade lite på en slang på fuelrailen så var det bra tryck med bensin där till skillnad från när jag inte fick ström till bensinpumpen


    frågan är ju vad som händer när vevaxelgivaren är sönder, den ger väl förmodligen signal till mer än bränslepumpsreläet antar jag

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 startar inte med omproggrammerad box
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:19
  2. [LÖST] Vill inte starta 9000 2.0i -90
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:15
  3. [LÖST] 9-5a som inte vill starta.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •