Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    http://www.gp.se/ekonomi/1.442643-haggl ... a-ner-saab

    Äntligen någon från våran regering som avslöjar GMs dolda agenda!
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Det låter som en intressant bok.

    OT: det är lite intressant timing att släppa boken tio dagar före valet. Vill Jöran kanske påminna om att alliansen klarade av Saab-affären? Den strategin kan i så fall gå åt båda hållen - Maud har ju knappast några pluspoäng att hämta där...
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Helt klart en bok intressan att läsa.. bra timing iom valet.

    nån röst till Maud blir det nog inte från turbostaden

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Helt klart en bok intressan att läsa.. bra timing iom valet.

    nån röst till Maud blir det nog inte från turbostaden


    Citat Ursprungligen postat av GP
    GM hade annars baktanken att tvinga staten att ta över. Något som Hägglund säger att han genomskådade snabbt.
    Tur att Mona inte var med i förhandlingarna, hon hade gladeligen köpt saab för skattepengar.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Om man som SAAB fantast tar av skygglapparna så inser man snabbt att regeringen agerade exemplariskt gentemot SAAB och GM.

    Staten ska inte äga företag och definitivt inte problemtyngda sådana.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Tur att Mona inte var med i förhandlingarna, hon hade gladeligen köpt saab för skattepengar.
    Hon var ju aldrig intressead av att ge några bidrag/lån över huvudtaget så det hade hon nog inte gjort. Det hon gjorde var ju att gå ut och säga att "Saab bara gjorde bilar ingen ville ha" och det håller väll ingen här inne med om. Eller???

    Sen det här med att GM inte ville sälja det kunde väll nästan vem som hällst fatta när dom hade tre intresserade och ändå går ut med att dom vill konkursa. Så jag vet inte om jag tycker det är mycket till nyhet egentligen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    Tur att Mona inte var med i förhandlingarna, hon hade gladeligen köpt saab för skattepengar.
    Hon var ju aldrig intressead av att ge några bidrag/lån över huvudtaget så det hade hon nog inte gjort. Det hon gjorde var ju att gå ut och säga att "Saab bara gjorde bilar ingen ville ha" och det håller väll ingen här inne med om. Eller???

    Sen det här med att GM inte ville sälja det kunde väll nästan vem som hällst fatta när dom hade tre intresserade och ändå går ut med att dom vill konkursa. Så jag vet inte om jag tycker det är mycket till nyhet egentligen.
    Ville inte Mona köpa Saab!?!
    Hon har försökt att förneka detta uttalade:
    Citat:
    "- Då handlar det om att se om staten bör vara med och gå in som ägare tillfälligt, sade Mona Sahlin i Ekots lördagsintervju i november."

    Och att GM ville stänga ner Saab förgott är väl som sagt ingen nyhet....
    ...det förstod ju vem som helst.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Citat Ursprungligen postat av gindemo
    "Saab bara gjorde bilar ingen ville ha" och det håller väll ingen här inne med om. Eller???
    GM gjorde bilar ingen ville ha.
    Saab gjorde vad dem kunde.

    Kolla på Saab idag. Så här starka har Saab aldrig varit. Nyligen kommit ut med en toppen bil, 9-5:an, 9-3:an blir uppdaterad nu. Håller väldigt bra klass miljömässigt mot konkurrenterna.
    9-4X är påväg. 9-5 kombi kommer snart.
    Och en ny 9-3:a är påväg.

    Jag kan garantera att så hade det inte sett ut om GM haft kvar Saab.
    Tycker regeringen gjorde ett bra jobb i slutändan.
    Men kommer aldrig glömma Maud, och hennes idiotiska uttalanden.
    Hon förblir en idiot i mina ögon.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Nu såg jag lite konstiga saker i denna tråd
    Jag läste Moud(C) medans Gindemo skrev Mona(S) och henne lysnar jag inte änns på, hon har förbrukat sitt förtroende för länge sen.
    Därför blev det lite konstigt, men iaf Moud ville inte erbjuda hjälp till Saab och det tycker jag nog var bra för de pengarna hade funnits i USA(GM) nu då tror jag.
    Sen sa Moud det korkade utalandet vilket jag inte stöttar på något sätt jag kommer alltid vilja ha Saab så länge dom har Turbo iaf.
    Dock måste jag nog säga att jag tycker Centern är lite på rätt spår med att sänka arbetgivarafgiften i Sverige så jag är väldigt klyven inför valet nu i dagarna.

    Ha de

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    24

    Re: Jöran Hägglund: GM VILLE LÄGGA NER SAAB

    Jag är anställd i ett av Sveriges största underleverantörsföretag som levererar komponenter till både bilar och lastbilar.
    När bilkrisen kom gick regeringen ut och lovade att låna ut pengar så drabbade företag skulle kunna överleva. Riksgällden fick i uppgift ombesörja utlåningen.
    Riksgällden ville att de anställda i företaget skulle bidraga med lönesänkning för att godkänna lån (löneavdrag med 1200 kr/mån, avstå nästa löneförhöjning på 800 kr/mån) som vi efter omröstning godkände.(Osäker, men jag tror regeringen avsatte 19 miljarder + några eu miljarder och det var dessa pengar Mona ville stötta SAAB med under försäjningstiden).
    Alla företag som sökt fick nej. Vår chef sa att det var förmånligare att låna på "öppna marknaden", men lönesänkningen fick vi behålla. Staten lånade inte några pengar till de som hade sökt hjälp.
    Vissa länder ute i Europa stöttade den inhemska bilindustrin under krisen. Kändes lite orättvist men men det är ok nu.
    Maud och co var en katastrof för SAAB och svensk bilindustri. Resten vet ni hoppas jag.
    Ang. SAAB, synd att Jöran Hägglund inte tog över direkt (Maud kunde ha stannat kvar i Stockholm).
    Jöran Hägglund och hans medarbetare har gjort ett mycket bra jobb för SAAB och även varit med och stöttat vid Volvoaffären.
    Jag ska läsa boken.

    Bra jobbat
    9000 CSE 2.3T A50 -97 Steg 2+ Nordic
    9-5 2,3 SC -08, Biopower Steg 1 Maptun

Liknande ämnen

  1. 30000:- att lägga på bilen , lägga på vad?
    Av Turbo_Danne i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 01:51
  2. Motor ville dö när jag frikopplade...
    Av Ronnie99t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 02:18
  3. Saab i Akalla ville åtgärda stolen utan tjafs........
    Av kmannen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-11-22, 01:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •