Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Åtgärder mot bedragare, finns det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Hej, ett ämne som jag anser är viktigt är hur man hanterar div. bedragare på ett forum.

    Vad kan en moderator / administratör för ett forum göra utan att ta lagen i egna händer. Vad är tillåtet egentligen?

    Ett exempel är Fireztorms möjliga inblandning i ett bedrägeri, där han hävdar att hans bil har uttsatts för både stöld och sabotage. Krav på ersättning ifrån FB har sökts och inväntan på både besked och pengar verkar ligga i luften.

    Dock så verkar detta just nu se ut som en form av bedrägeri, en del information verkar ha kommit fram som onekligen pekar på att han försöker begå ett försäkringsbedrägeri. Dock är inte denna information eller kalla det för anklagelser kommenterade av Fireztorm själv. Om detta stämmer ja det vet varken jag eller någon annan förutom han själv just nu, men vi säger om det stämmer så väcker det många känslor hos mig (förmodligen hos många andra också).

    Ett annat exempel skulle kunna vara Pryltorget, säljaren säger det är i fint skick köparen säger det var i ruskigt dåligt skick. En säljare tar pengarna och drar en köpare står utan produkter och en mindre summan pengar på kontot.

    Hur agerar detta forum mot bedragare? Hur har ni gjort tidigare, vad kan man göra ?

    Mvh.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-19 klockan 21:29.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Moderatorernas uppgift är väl enligt min åsikt att se till att folk på forumet inte beter sig allmänt illa på just forumet, komma ogrundade påhopp mot andra forummedlemmar osv.
    Att saker sen i ditt refererade fall ser ganska illa ut är en sak, men alla sammanfallande indicier KAN ju faktiskt också vara en ren slump. Ingen brottsling utan dom.

    Moderatorerna har ingen väl skyldighet att kolla medlemmarnas förehavanden i verkliga livet?
    Däremot om någon medlem använder pryltorget för att lura folk är ju en annan sak.
    Utan Saab

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Däremot om någon medlem använder pryltorget för att lura folk är ju en annan sak.
    Och hur avgörs detta om ord står mot ord?

    Detta tål att upprepas:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...70827#p1370827

    Citat Ursprungligen postat av root
    Hej,

    Den som hänger ut någon annan användare på detta forum kommer att bli avstängd omedelbart under minimum 60 dagar då detta är förtal och vi som driver forumet riskerar påföljder om vi inte agerar på detta.

    Enligt svensk lag så kan sådana här saker inte diskuteras på forumet då det i praktiken handlar om förtal tills dess att personen i fråga har blivit dömd i domstol och den brottsliga handlingen har lagförts - och inte ens då kan vi nämna det då det handlar om personuppgifter, och då lyder vi under PUL. Om vi inte agerar på det så kan vi få en polisanmälan och bli ålagda av domstol att förhandsgranska alla inlägg - till exempel. Det finns ett antal exempel på forum som har fått detta problem och i andra EU-länder så lägger flera stora diskussionssiter ned verksamheten helt och hållet på grund av en hårdare lagstiftning och diverse domstolsbeslut.

    Mer information finns här:

    viewtopic.php?t=189461

    Jag förstår fullt och fast att det finns ett "intresse" av att hänga ut någon som blåser andra användare på forumet men om vi skulle tillåta det så skulle jag enkelt kunna påstå att någon här blåst mig på 5000 spänn för en turbo som han skulle ha skickat - eller påstå att samme person har våldtagit någon.

    Man kan lätt föreställa sig det problematiska i att hitta rätt i vår härliga gemenskap efter att ha blivit utsatt för den typen av påståenden även om det inte finns den minsta uns sanning i det hela.

    Slutligen - ALL handel på forumet sker på egen risk. Forumet ska inte blandas in i uppgörelsen om affären eller vid eventuella tvister. Använd Internetgirot, och använd helst insidan av huvudet när ni handlar. Bedragare finns överallt.

    viewtopic.php?t=136599
    viewtopic.php?t=183679
    För att delvis besvara din fråga i trådrubriken Almy: Det har hänt att jag i PM frågat annonsörer om ytterligare lite info kring de varor de velat annonsera ut innan annonsen godkänts och att de då helt enkelt dragit tillbaka sin annons och sedan inte försökt annonsera här fler gånger.
    Huruvida detta skall tas för att det verkligen varit fråga om stöldgods eller försök till bedrägeri kan jag däremot inte veta även om jag har mina misstankar men som är just misstankar och inget mer.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Ansvar för produkter faller enbart på säljaren, inte annonsmediet. Det är ungefär som att skylla på Telia för att folk ljuger i telefonen ;)

    Vad gäller bedrägeriet så bör inte forumet agera på något sätt annat än att underlätta en eventuell polisanmälan med information.

    För övrigt vill jag hävda på goda grunder att uppgifter såsom användarnamn/nick inte faller under PUL.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Däremot om någon medlem använder pryltorget för att lura folk är ju en annan sak.
    Och hur avgörs detta om ord står mot ord?
    Det var ett systematiskt beteende med flertalet affärer och inblandade jag syftade på, men jag håller med om att man kan hamna på djupt vatten om man tar parti för den ena parten då ord står mot ord.
    Utan Saab

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Ansvar för produkter faller enbart på säljaren, inte annonsmediet. Det är ungefär som att skylla på Telia för att folk ljuger i telefonen

    Vad gäller bedrägeriet så bör inte forumet agera på något sätt annat än att underlätta en eventuell polisanmälan med information.

    För övrigt vill jag hävda på goda grunder att uppgifter såsom användarnamn/nick inte faller under PUL.
    Inte helt sant, eftersom vi som forum måste böja oss för "lagen om elektroniska anslagstavlor":
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

    Dock nämns ju inte försäljning där, men som sagt, vi kan inte bara tillhandahålla forumet och

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Vad kan en moderator / administratör för ett forum göra utan att ta lagen i egna händer. Vad är tillåtet egentligen?
    Som jag ser det så är det inte moderators / administratörs roll att stävja Sveriges lagar utan forumets regler. Nu är ju i och för sig Sveriges lagar högst relevant för forumets regler i och med att forumet följer Sveriges lagar. Men jag ser inte vår roll som "polis" utan att vi är en form av ordningsvakt för forumet.

    Därför anser jag att vår roll i en exempelvis en situation med bedragare på annonstorgen främst att hjälpa till i form av tips hur den drabbade ska gå tillväga eller försöka att hjälpa till att medla mellan parterna och hjälpa till i de fall som går till eventuell polisutredning med exempelvis att förse polisen med ip-adresser och information om den användaren som är misstänkt för bedrägeriet.

    Om en användare uppenbart har missbrukat syftet med forumet och brutit mot reglerna (rules.php)(viewtopic.php?f=19&t=238851) så kan vi vidta åtgärder mot denne personen på forumet. Exempelvis muntlig tillsägelse, tidsbegränsad avstängning eller bannlysning från forumet. Men något mycket mer än så kan vi inte göra.

    Alla större beslut diskuteras också oftast igenom gemensamt.

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Ett exempel är Fireztorms möjliga inblandning i ett bedrägeri, där han hävdar att hans bil har uttsatts för både stöld och sabotage. Krav på ersättning ifrån FB har sökts och inväntan på både besked och pengar verkar ligga i luften.

    Dock så verkar detta just nu se ut som en form av bedrägeri, en del information verkar ha kommit fram som onekligen pekar på att han försöker begå ett försäkringsbedrägeri. Dock är inte denna information eller kalla det för anklagelser kommenterade av Fireztorm själv. Om detta stämmer ja det vet varken jag eller någon annan förutom han själv just nu, men vi säger om det stämmer så väcker det många känslor hos mig (förmodligen hos många andra också).
    Oavsett vad det gäller för typ av konstigheter på forumet så är det nästan alltid beroende från fall till fall hur man agerar och vilka bedömningar man gör då det nästan aldrig är någon händelse som är exakt likadan som en tidigare händelse.

    Därför är det svårt att säga "jo så här agerar vi när det här händer". Det beror som sagt mest på den samlade bedömningen vid tillfället vad som ska göras och inte.

    Angående "fallet med FireZtorM,s försäkringsärende" så är ju forumet bara indirekt berörd i form av "informationslänk" men inte mycket mer än så. I dagsläget och i det här fallet så vet vi ju inte att det rör sig om ett bedrägeri och därför så görs inga "insatser" föränn det är klart hur det ligger till, annat än att vi ser till att informationen (tråden) finns kvar.

    Med tanke på den aktivitet som varit i just den tråden och den information som getts så är det högst troligt att försäkringsbolaget antingen själva har hittat tråden eller blivit tipsade om att den finns och beroende på hur de agerar så kan det naturligtvis bli aktuellt att agera på ett eller annat vis även här. Men den lagliga biten är en sak mellan FireZtorM/Försäkringsbolaget/eventuellt polisen. Inte forumet i sig (åtminstone inte i dagsläget).


    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Ett annat exempel skulle kunna vara Pryltorget, säljaren säger det är i fint skick köparen säger det var i ruskigt dåligt skick. En säljare tar pengarna och drar en köpare står utan produkter och en mindre summan pengar på kontot.
    Följer man de tips och regler som finns på respektive torg (viewtopic.php?f=19&t=238851) (viewtopic.php?f=19&t=136599) så kan man vara ungefär så säker man kan bli på att inte bli lurad. All försäljning på torgen sker på egen risk och sälj/köp är helt och hållet något mellan köparen och säljaren. Klubben eller forumet har ingenting med affären att göra utom just att annonsen ligger på forumet.

    Det har diskuterats om man ska ha "svarta listor" med dåliga säljare. Idén kanske menar väl men problemet där är att ansvarsfrågan inte blir utredd utan risken är att det blir en stor mängd med tjafs mellan köpare/säljare. Kan ju faktiskt vara så att säljaren beskrivit varan precis som det är, köpet går igenom som det ska men köparen blir missnöjd ändå och hänger ut säljaren. Kan ju vara att säljaren eller köparen plötsligt får förhinder och inte kan meddela sig själv på några dagar varpå tjafset är ett faktum. (Och det är bara några exempel av många som kan uppstå.)

    Ett annat förslag är att ha ett betygssystem för säljare vilket nog är en bättre lösning. Men det kräver vad jag kan förstå en del pyssel med forumet.

    Så i dagsläget så tror jag inte forumet kan göra mycket mer än att informera tydligt om vad som gäller och att sedan köpare och säljare följer de regler tips och råd som finns på pryltorgen och att man förstår att när man handlar saker privatpersoner sinsemellan så är det betydligt mer riskfyllt än att handla 2 liter mjölk på Ica. Du KAN faktiskt bli lurad på varan/och eller pengar så tänk därefter och följ de råd som finns.

    Det är kanske inte något klockrent svar på dina frågor men det är den ståndpunkten jag personligen kan ställa mig till i dagsläget i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Kongo: Mycket bra skrivet, kunde nog inte ha fått det mer tydligare än så. Gött med folk som har inlevelse och förståelse för andras förundringar. Nästan till och med så att jag inte har fler frågor att komma med hehe.

    Du framför att det kan komma att göras någonting åt fallet med FB när det väl står svart på vitt, det låter intressant. Ser framemot någon form av rättvis "lösning" där.

    Jag håller med er om att det är svårt att veta vem som är skyldig till vad.
    Mina förundringar bygger på att jag anser att forumet är nog mycket angelägen om att värna om sina medlemmar och forumets syn både innifrån och utifrån. Därav mina påtryckningar kring åtgärder. För om det väl kommer till kritan i slutändan så vill nog ingen här ta emot en bedragare med öppna armar (återigen om det nu står svart på vitt i F-ztorm-fallet).

    Hur hanterar andra forum/siter sådana här frågor?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Du framför att det kan komma att göras någonting åt fallet med FB när det väl står svart på vitt, det låter intressant. Ser framemot någon form av rättvis "lösning" där.
    Jag förstår dock inte riktigt VAR detta skall stå "svart på vitt"?

    Och vad är egentligen skillnaden mot det fall när en av dina egna kompisar själv på forumet skryter med att han skenförsäkrar sin bil på morsan men sedan blir fly förbannad och känner sig "påhoppad" så att han hotar andra forumdeltagare med stryk då det anförs att detta inte är juste mot övriga försäkringstagare och man ifrågasätter hur försäkringsbolaget skulle se på detta?

    Det är jättebra att du engagerar dig i frågan om försäkringsbedrägerier men jag tror också att du kan göra allra mest nytta genom att sopa rent framför om inte egen dörr så åtminstone framför din kompis.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Vad kan en moderator / administratör för ett forum göra utan att ta lagen i egna händer. Vad är tillåtet egentligen?
    Som jag ser det så är det inte moderators / administratörs roll att stävja Sveriges lagar utan forumets regler.
    Nu tror jag väl ändå det blev lite fel här min bäste Hr Kongo:
    Citat Ursprungligen postat av nån ordbok
    stävjar [2st:vjar]
    stävjade stävjat stävja(!) verb
    sätta en gräns för, hindra
    <A stävjar x>

    "ofoget måste stävjas"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Du framför att det kan komma att göras någonting åt fallet med FB när det väl står svart på vitt, det låter intressant. Ser framemot någon form av rättvis "lösning" där.
    Jag förstår dock inte riktigt VAR detta skall stå "svart på vitt"?

    Och vad är egentligen skillnaden mot det fall när en av dina egna kompisar själv på forumet skryter med att han skenförsäkrar sin bil på morsan men sedan blir fly förbannad och känner sig "påhoppad" så att han hotar andra forumdeltagare andra med stryk då det anförs att detta inte är juste mot övriga försäkringstagare och man ifrågasätter hur försäkringsbolaget skulle se på detta?

    Det är jättebra att du engagerar dig i frågan om försäkringsbedrägerier men jag tror också att du kan göra allra mest nytta genom att sopa rent framför om inte egen dörr så åtminstone framför din kompis.
    Svart på vitt ja tolkade som att kongo hade någon väg att få reda på detta:

    Kongo: (fin grön färg hehe)
    I dagsläget och i det här fallet så vet vi ju inte att det rör sig om ett bedrägeri och därför så görs inga "insatser" föränn det är klart hur det ligger till

    Ang. min kompis ja jag kan tyvärr inte göra något åt det han är en vuxen person som ansvarar för sig själv. Jag har verkligen inte något ansvar över honom. Inte heller någon skyldighet att sopa rent bland vad mina vänner gör.

    För att tilläga så skall mina förundringar absolut inte dras i skuggan av vad någon annan gör, mina vänner där inkluderat. Jag har min egna åsikt som jag står för.

    Jag förhåller mig objektiv i detta fall då det handlar om Fireztorm, har inte dragit några andra exempel på den typen av bedrägerier. Varför bryr jag mig om Fireztorm, ja jo för att hur forumet förhåller sig till det intresserar mig och det var oklart för mig hur detta sköttes. Hur ni hanterade eller rättare sagt hur du hanterade fallet med strongman ja det var ju solklart

    Milt sagt löjligt av dig att dra in mina vänner i detta.

    Det känns nästan som att du drar mig över en gräns här va?

    Någon annan som håller med mig?

    Sen att du begår förtal genom att hävda att han hotade andra medlemmar med stryk ja det är ju rätt så kajko. Vad jag vet (är som sagt inte så där jätte insatt) så har han inte hotat någon. Han bad dig tror jag att kommer ner hit till jönköping, eftersom du ibland kan formulera dig för många andra utan "talets-gåva" svårt att förstå, så verkar det rätt rimligt att kanske föra en diskussion in person.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Trådrubriken säger " Åtgärder mot bedragare, finns det?" och det exempel jag tog upp är helt enkelt en annan form av bedrägeri som vissa uppenbarligen anser helt accepterat.

    Att jag talade om att det var en kompis till dig i det fallet var mest för att du förmodligen får en annan bild om du talar med honom än med mig och jag ville på det sättet illustrera att du måste välja vem du vill tro på, inget annat. Den ene forumdeltagarens ord står mot den andres och hur värdera vad som är "sant"?

    Åter till frågan om hur Kongo eller någon annan moderator skall kunna får något "svart på vitt". Jag begriper inte riktigt varifrån informationen skall komma?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Det blev mycket ordbajserier och ordklyverier åt olika håll.. Men jag får väl försöka yxa mig fram i diskussionen ändå, trots mina uppenbara tillkortakommanden att tydligt förklara vad jag menar..

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nu tror jag väl ändå det blev lite fel här min bäste Hr Kongo:
    Tror att jag precis på gränsen lyckades förklara vad jag menade för något, trots felet, så jag tycker jag kommer undan med det den här gången ändå...

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Svart på vitt ja tolkade som att kongo hade någon väg att få reda på detta:
    JAG använde inte uttrycket svart på vitt. Jag skrev att "det inte görs några "insatser" förän det är klart hur det ligger till".

    Med det menar jag att för att kunna göra en bedömning om en forumdeltagare har gjort något fel så måste vi ha så pass på fötterna att vi är säkra på att denne gjort fel innan vi gör något åt det. Det tror jag du också skulle vilja om det gällde dig.

    Detta betyder inte att jag eller någon måste sitta och jaga fram information för att sätta dit någon. Men jag tycker inte heller att det betyder att vi inte gör några åtgärder mot bedragare? Är det ett solklart fall, så ja, nog tror jag i alla fall att vi skulle göra något åt det?

    Som jag skrev några gånger tidigare så:

    * Sysslar vi med ordningen på forumet. ("Svart på vitt" ser till att forumets regler efterföljs). Vi är inte poliser och jagar försäkringsbedragare och fortkörare. Däremot kan vi om vi gör den bedömningen (se punkt 3) agera mot folk som bär sig jävligt dumt åt med stöd av forumets regler.

    * OM vi får frågan från polis eller ex försäkringsbolag så misstänker jag att vi hjälper till? Tror aldrig vi har fått den förfrågan så jag kan inte säga säkert, men i och med klubbens och forumets seriösa inriktning så kan jag inte tänka mig annat?

    * Den dagen som vi upplever att vi bör agera mot någonting på forumet är den dagen vi kommer att agera och det är först då vi vet HUR vi agerar. Som jag skrev tidigare har vi i väldigt få fall en färdig manual med svar på hur vi hanterar olika fall så det är svårt att säga "Jo, så här gör vi". Men även om vi inte har en sådan manual så är det väl inte detsamma som att säga att vi gör NÅGRA åtgärder mot bedragare?. Ett lysande exempel på en aktiv åtgärd mot bedragare är att vi informerar VÄLDIGT klart och tydligt i annonstorgen om att det finns bedragare, hur man undviker de och vad man kan göra om man ändå råkar ut för dom.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Åter till frågan om hur Kongo eller någon annan moderator skall kunna får något "svart på vitt". Jag begriper inte riktigt varifrån informationen skall komma?
    Ja, inte tror jag någon har en direktlinje till polis och försäkringsbolag som vi kan ringa och "kolla om FireZtorM på STCS forum är en bedragare" (eller vem det nu gällde). Där är ett problem med den IT-kommunikation vi använder. Det är svårt att veta vem som sitter bakom ett namn på ett forum.

    Men trots det har vi allihopa självklart ett sätt att få information på. Förstår inte hur någon kan tycka något annat? Hela forumet som sådant är just en enda stor databas med information där den mesta skiten brukar skumma upp till ytan förr eller senare och på ett eller annat vis... Om "rätt" skit skummar upp, ja nog tror jag vi kan få för oss att ta någon form av beslut då?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    LM:
    Du kunde inte ha formulerat dig lite annorlunda eller?
    Jag kan verkligen inte någonstans se i den posten att du försöker ge mig en jämförelse med vem som anser vad. Jag har under mina korta ca 2år här på forumet respekterat det du skriver men med ett sådant fullkomligt idiotiskt "uttalande" helt ändrat min uppfattning.
    Aja riktigt tråkigt, sådana kommentarer sänker verkligen nivån på detta forum.

    Kongo:
    Jag är helt med på vad du menar, höll jag inte med dig i en tidigare post ?

    Eftersom jag tolkade "det är klart hur det ligger till" som att du hade ett sätt att få reda på detta. Vilket du uppenbarligen inte gjorde. Alltså tolkade jag dig fel. Svart på vitt är väl i dagsläget samma sak som att veta hur det ligger till :S?

    Hur som helst, det var absolut inte meningen att detta skulle bli någon form av ordbajsning eller situationer där man måste inta en försvarsställning utan mer svar på frågor. Då jag ansåg att situationen nonchalerades av Bollman. Men nu när vissa givande svar har getts så är det numera klart att ni inte nonchalerar sådana situationer.

    Sen att nu LM valde ett helt opassande och för mig väldigt ologiskt sätt att dra "jämförelser" med "liknande" situationer på är ju tråkigt. Men det kommenteras inte?

    Jag har fått svar på det som jag undrade över, kul att ni engagerade er i att svara på de frågor jag hade.

    Mvh.
    Almy

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Almy>>Du kanske kan förklara vad du menar istället för att bara häva ur dig "idiotiskt uttalande"?

    "Vem som anser vad" gör inget för att förtydliga vad du avser.

    Menar du att du i den här tråden enbart vill diskutera en enskild forumdeltagare och ett där förmodat försäkringsbedrägeri och att då nämna alla andra former av bedrägligt beteende och hur man agerar mot detta, däribland ett där någon själv påstått sig stå för ett sådant därmed är "idiotiskt"?
    Tack och lov väljer man som trådskapare inte vilka åsikter som skall tillåtas att framföras i tråden.

    Det ordvalet gör också att du, precis som bollman tidigare varnat för, lägger dig farligt nära gränsen för vad som ryms inom forumreglernas §1 vilket du säkert inser om du läser igenom vad du skrivit ännu en gång.

    Jag tycker det är relevant att höra om vad du själv anser om de två exemplen:

    1. En forumdeltagare beskylls pga oklara omständigheter av andra för att försöka begå försäkringsbedrägeri. Skall då forumet och dess företrädare på något sätt agera mot detta eftersom rykten och spekulationer sprids här på forumet?

    2. En annan forumdeltagare berättar själv att han lurar sitt försäkringsbolag genom att till dem ange felaktig brukare av bilen för att på så sätt få lägre premie. Skall forumet och dess företrädare på något sätt agera mot detta eftersom hans bekännelse skett här på forumet?

    Jag ser inte att de två exemplen skiljer sig så fasligt mycket att jämförelsen förtjänar att kallas "idiotisk" men det kan du kanske utveckla?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    LM:
    Skall försöka förklara vad jag menar.

    Där du hävdar att du drog en jämförelse kan jag inte se någon jämförelse. Visst i den andra posten verkade du ha tagit ditt förnuft i fånga och förklarat vad du nog egentligen skulle ha menat i första hand om du hade "läst igenom vad du skrivit ännu en gång".

    Jag försöker verkligen inte styra tråden till att man enbart skall diskutera ett specifikt fall. Utan mer att mina frågor grundades ifrån ett specifikt fall. Anledningen till att jag tidigare skrev att jag förhåller mig objektiv var att jag inte på detta forum iaf hade några andra erfarenheter av bedrägerier att dra som specifika exempel.

    Att jag lägger mig nära gränsen för vad som tillåts jag det må så vara, men ett sådant enligt mig dumt svar som du gav leder inte till något annat än ett svar av samma karaktär Du ligger väl också i närheten för vad som tillåts eller har jag fel. Att framföra en helt fel bild av min kompis som kan påverka denne personen negativt är varken lagligt eller tillåtet på detta forum, vad jag vet.

    Kortfattat:
    Fireztorm, bedrägeri, Almy vaknar - Hmm vilken idiot. Han förstör för oss andra.
    Vad säger en moderator?
    Akta dig så du inte blir avstängd, fireztorm har inte gjort någoting dumt som jag kan se det.
    Jasså, Detta snack om avstängningar arghh, men bryr dem sig inte om bedragaren.
    Kongo: helt klockren förklaring! Det har klarnat!
    Jag säger oj hopp om åtgärder.
    LM: Här kommer du in och pratar gojja om min kompis och att jag bör städa upp bland mig och mina vänner.
    Jag: Försvarsställning, ajja bajja så säger man inte, jag skall inte tas för vad någon annan är.
    LM: Du borde helt klart förstått att det var så här jag menade.
    Etc.

    Ser man vad som gjort att jag tog saker och ting personligt och har lite smått brusat upp lite?

    Hur som helst detta är verkligen en mood killer.
    Hare bra LM och sov gott hörru.

    Mvh.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Hörni, vad sägs om att vi tar och stoppar tillbaka nerverna under huden istället för att ha dem utanpå där de är jättekänsliga och istället ?

    (Almy/LM: försök förstå varandra via PM - för jag är övertygad om att ni missförstår varandra eller tar varandra på lite för stort allvar ...)
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Hej herr vise Root
    Min yxa ligger begravd sedan ett par dagar tillbaks.
    Läste herr Tornros inlägg i en liknande tråd som det flame'as friskt i Insåg rätt fort vad onödigt munhugg på denna nivå är. Man kan ha så mycket mer trevligt och framför allt roligt.

    Trevlig söndag kväll på dig/er.

    /Almy

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Citat Ursprungligen postat av root
    Hörni, vad sägs om att vi tar och stoppar tillbaka nerverna under huden istället för att ha dem utanpå där de är jättekänsliga och istället ?

    (Almy/LM: försök förstå varandra via PM - för jag är övertygad om att ni missförstår varandra eller tar varandra på lite för stort allvar ...)
    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Hej herr vise Root
    Min yxa ligger begravd sedan ett par dagar tillbaks.
    Och jag har väl aldrig tagit Almy på allvar.

    Skämt åsido, jag tror det verkade värre än vad det verkligen var.

    I sakfrågan vidhåller jag dock att det är svårt för att inte säga omöjligt för forumet att stå som garant för att inte bedrägerier sker via annonsavdelningen.

    Såvida man inte tillgriper det alexanderhugg jag själv föreslagit vid olika tillfällen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Åtgärder mot bedragare, finns det?

    Underbart med lite komik såhär på en söndagskväll

Liknande ämnen

  1. Bedragare som svarar på blocketannonser!
    Av Rickard i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 10:10
  2. Varning för bedragare på blocket !
    Av Steine01 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 11:09
  3. åtgärder vid hög bränsleförbrukning 29.7l
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 22:03
  4. Intressant läsning om en bedragare
    Av Davve_aero i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 22:42
  5. Bedragare som huserat på forumet?
    Av frostyman i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •