Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Cigguttag 9000, lite funderingar...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Cigguttag 9000, lite funderingar...

    Hej!
    Har lite funderingar ang cigguttaget på bilen, en 9000 turbo -87.
    Jag skulle mäta och se om jag hade ström fram till uttaget (de har inte funkat), mätte på kontakterna på baksidan o där va 11,8 V. Jag testade att sätta jordens mätspets på huset av uttaget. Då gnistrade de om mätspetsen o sen dess hade ja 0V.
    Normalt sett ska väl uttaget va kopplat som så att det får ström via tändningslåset, eller? Men på min bil e de direktkopplat till batteriet via två säkringar, + och - till uttaget har varsin säkring (vita porslin). Säkringen till jorden va trasig, förmodligen hände det när jag mätte.

    När jag startade bilen sen märkte jag att hela bilen blivit nollställd, klockan o färddatorn o allt. Hur kan det ha gått till? Jag hade visserligen stereon (som oxå är direktkopplad) urkopplad under tiden jag mätte, men de ska väl inte ha nån betydelse?
    Hur som helst så måste jag ju byta den trasiga säkringen, men hade inga hemma givetvis.

    Nån som tror att detta kan ha nåt samband på nåt vis? Eller nån annan idé? El är inte min starka sida ska ja erkänna.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Cigguttag 9000, lite funderingar...

    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Nån som tror att detta kan ha nåt samband på nåt vis? Eller nån annan idé? El är inte min starka sida ska ja erkänna.
    Vad mätte du med? En multimeter inställd för och mätsladdarna inkopplade för spänningsmätning (V) kan normalt sett inte kortsluta kretsen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Cigguttag 9000, lite funderingar...

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Nån som tror att detta kan ha nåt samband på nåt vis? Eller nån annan idé? El är inte min starka sida ska ja erkänna.
    Vad mätte du med? En multimeter inställd för och mätsladdarna inkopplade för spänningsmätning (V) kan normalt sett inte kortsluta kretsen.
    Jag mätte med en multimeter inställd för spänning, JA. Nä, jag tycker oxå att de verkar mycket märkligt de här... Ska ju inte kunna hända nånting när man mäter spänning, hade de vart motstånd vore de ju en sak. Men ja ska prova att byta säkringen givetvis o se vad som händer.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Cigguttag 9000, lite funderingar...

    Fallet är löst! Satte i en ny säkring o nu funkar alltihop igen... Vilken skitsak egentligen. Då måste det vart min multimeter som fick spelet eftersom den visade 0V.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar ang. 9000
    Av jrek78 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 19:33
  2. 9000 Aero Avställning & lite funderingar
    Av Emil.m i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 21:21
  3. lite funderingar angående 9000
    Av Pepsi i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 14:07
  4. Lite funderingar ang. trim till 9000
    Av Lagesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •