Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

  1. #1

    GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Vilken är att rekommendera av dessa två i en T7 motor som körs ca 500mil innan oljebyte sker (till dagens datum har den rullat lugna 6000mil). Antalet kortkörningar är detsamma som man har antal fingrar på en hand - dvs mycket få...

    Ur viskositetsaspekten så väger det för GM's samt long-life klassningen men samtidigt så är man misstänksam att de har tummat på andra egenskaper då oljan kostar en spottstyver jmf med andra oljor (ca 320kr för 5 liter).


    9-3 M02
    / Skåne Jonta

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Hej!

    Ja skulle valt GM's olja då den är billigare och även har rätt klassning så vitt ja vet så har inte Shell's olja det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 446
    Medlem#
    6973

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Använd en GM LLA-025 klassad olja. Den är ju utprövad för att duga till din motor.

    Vilka egenskaper ska det ha tummats på menar du?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Jag har faktiskt Shell Helix Ultra 5W40 i min bil. Har svårt att se varför en sån ändå relativt bra olja skulle skada min motor. Den är ju tydligen godkänd av vissa tyska premiumbiltillverkare, och så Ferrari. Så står det på dunkarna i alla fall. Varför skulle detta inte funka i en Saab?
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  5. #5

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Shell oljan är inte klassad enl. "GM's long life klassning", se nedan.



    Det som gör att man blir "misstänksam" är att GM´s olja säljs till detta reducerande pris om man jmf andra fabrikat på marknanden med samma klassning.

    Vet att tex VAG-koncernens longlife oljor kostar 1,5 liter motsvarande priset du får en 5 liters dunk hos GM/Saab.

    Ibland gäller regeln "man får vad man betalar för" men i detta fallet är det kanske ett undantag
    / Skåne Jonta

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    558

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Min teori är att GM:s Dexos II kan vara så billig eftersom den passar till alla(?) nyare Saabar. (Inkl Opelmotorerna) Inköpsvolymerna för Saabverkstäder/tillbehörssbutiker är därmed antagligen enorma och då borde priserna kunna hållas nere.

    Det finns enligt mig ingen som helst anledning att välja en icke-klassad olja om man har chansen att köpa en GM-klassad olja för samma pris. Jag tillhör dem som tror att det finns en verkligehtsbaserad grund till GM-klassningen och att den inte bara är påhittad.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Nåväl nästa byte kör jag väl på GM-olja. Har en dunk till av Shell-oljan, köpte 2st dunkar när de hade den som lockvara på, hör och häpna, Ica Maxi för 299kr per 4L dunk. Antar att jag borde kunna sälja den vidare för samma pris egentligen.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Saab Ana i trollhättan har så ofta haft lockpris på olja att jag förköpt mig. Har olja så det räcker ett tag nu....
    Fredrik J

  9. #9

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Saab Ana i trollhättan har så ofta haft lockpris på olja att jag förköpt mig. Har olja så det räcker ett tag nu....
    Förmodar att det är "Dexos II" oljan Du menar...vad kostade den när det var extrapris?
    / Skåne Jonta

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Ibland gäller regeln "man får vad man betalar för" men i detta fallet är det kanske ett undantag
    Vissa gånger stämmer det ju som du säger att man får vad man betalar för!

    Men den oljan är billig hos vissa återförsäljare & dyr hos vissa, jag får betala 600kr för den oljan hos min återförsäljare så då är ju den oljan "bra" eftersom den är dyr alltså

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    [quote=Skåne_Jonta][quote="Fredrik J":3ieta7yn]Saab Ana i trollhättan har så ofta haft lockpris på olja att jag förköpt mig. Har olja så det räcker ett tag nu....[/quote]

    Förmodar att det är "Dexos II" oljan Du menar...vad kostade den när det var extrapris?[/quote:3ieta7yn]

    Jepp. Dexos 2. 245kr för 5 liter. Så vanligt förekommande pris att det snart måste anses som ordinarie...

    [url="http://www.anatrollhattan.com/tillbehor/reservdelar"]http://www.anatrollhattan.com/tillbehor/reservdelar[/url]
    Fredrik J

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    528

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Om man är osäker på ifall GM oljan för 320 kr är tillräckligt bra när den är så billig så går det väl att köpa samma olja för 800 kronor hos Svenska Bil i Akalla (enligt vad någon annan på forumet skrev). Blir oljan bättre då?

    Oljan från Shell är säkert en riktigt bra olja, men det är inte riktigt samma sak som att den är bra i en Saab. Saab-motorerna kanske vill ha ett additiv för att säkerställa en viss funktion, medan en Ferrari vill ha ett annat additiv för att säkerställa en annan funktion. Därmed inte sagt att Saab-motorn kommer sluta fungera direkt man häller i Shell-oljan. Kanske är den lika bra, men inte certifierad? Själv väljer jag en rätt klassad olja för att vara säker.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Jag har faktiskt Shell Helix Ultra 5W40 i min bil. Har svårt att se varför en sån ändå relativt bra olja skulle skada min motor. Den är ju tydligen godkänd av vissa tyska premiumbiltillverkare, och så Ferrari. Så står det på dunkarna i alla fall. Varför skulle detta inte funka i en Saab?

    Bara för att en olja passar i en ferrari så är den ju inte automatisk lämplig för en Saab. Nu är jag ingen ferrari-expert men en ferrarimotor lever väl vanligtvis på lite högre varv och borde väl framförallt ha ganska korta serviceintervaller?

    Om du tycker GM-oljan är för billig satsa på t.ex. Mobil 1 New life istället. Den har rätt klassning och kostar en slant till.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Varför inte köra med Mobil 1 som Saab auktoriserade verkstäder använder sig av i 9-5 bilar ?
    Vet inte om det var 5-30 eller 0-40 ..

    Har alltid kört med den olja..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Varför inte köra med Mobil 1 som Saab auktoriserade verkstäder använder sig av i 9-5 bilar ?
    Vet inte om det var 5-30 eller 0-40 ..


    Mvh
    OM nu så är fallet, varför väljer Saab´s egna auktoriserade verkstäder inte sig av Dexos II oljan utan istället väljer en troligtvis dyrare Mobil 1 olja
    / Skåne Jonta

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    [quote=Skåne_Jonta]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":2v6mll7k
    Varför inte köra med Mobil 1 som Saab auktoriserade verkstäder använder sig av i 9-5 bilar ?
    Vet inte om det var 5-30 eller 0-40 ..


    Mvh
    OM nu så är fallet, varför väljer Saab´s egna auktoriserade verkstäder inte sig av Dexos II oljan utan istället väljer en troligtvis dyrare Mobil 1 olja [/quote:2v6mll7k]

    Vilken tror du de har bäst avans på?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    380

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Är nog inget problem att be dem använda Dexos2 oljan. Pratade med lokala Saab-handlaren igår och de tyckte den oljan var kanon. Bra för både oss och kunden med billig olja sa han. Sen vet jag ju inte om de använder den vid service på Saab & Opel bilar, skulle ha frågat det.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    [quote=Skåne_Jonta]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":3oerqh3m
    Varför inte köra med Mobil 1 som Saab auktoriserade verkstäder använder sig av i 9-5 bilar ?
    Vet inte om det var 5-30 eller 0-40 ..


    Mvh
    OM nu så är fallet, varför väljer Saab´s egna auktoriserade verkstäder inte sig av Dexos II oljan utan istället väljer en troligtvis dyrare Mobil 1 olja [/quote:3oerqh3m]

    Därför att kunden betalar, inte verkstaden....
    Fredrik J

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    528

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Sen finns det ju inte en olja som alla auktoriserade verkstäder använder. Om en auktoriserad verkstad har bra rabatt på Mobil 1 och en annan på Castrol så kommer de välja olika verkstad så det stämmer inte riktigt att säga att de auktoriserade verkstäderna kör på Mobil 1. Vissa gör det, andra kör på något annat, varav säkert GM-oljan används på en hel del ställen.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740

    Re: GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?

    Lite OT, men är en 0-30 (eller 0-40) lämpligare att ha på vinterna än en 5-30?

    Vet att det skiljer mer än bara viskositeten på oljorna men om man tillåts generalisera lite? Är det en bra idé att kanske köra dexos II 5-30 oljan på sommaren och kanske Mobil 1 New life 0-30 på vintern? Eller är det bara ett onödigt mekk.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Shell Helix ultra 0-40 eller Mobil 5-40 ??
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 10:07
  2. castrol magnatec eller shell utra helix
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 17:58
  3. Shell Helix Ultra 5w-40 helsyntet till Saab
    Av hampe4pet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 09:12
  4. Har SAAB börjat med Shell Helix istället för Mobil 1?
    Av Klingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 20:45
  5. Nya Shell V-power på 99 oktan bra eller dåligt?
    Av Tomassjolin i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •