Hej,
Jag har ett problem som jag funderar över. För 1 månad sen köpte jag en Saab 9000 2,3T 200hk, när jag väl hämtade den på bilfirman så kändes koppling trög och konstig ungefär som att den ville stanna nere. Bilfirman sa då åt mig att jag skulle köra lite det kunde gå över eftersom dom precis bytt vxl-låda i bilen till en "ny" begagnad turbo låda. Jag körde och det blev inte bättre fick den inlämnad hos verkstad och dom bytte huvudcylindern till kopplingen tydligen så är det ett kännt fel som kan uppstå hos saab. När dom hade bytt den så blev det inte bättre snarare sämre mekanikern hos saab ringde mig och sa att bilen var nästan okörbar. Men jag hämtade den ändå behövde ju bilen. Körde 2 veckor med en skum och konstig koppling sen tog dom in den igen för att byta slavcylindern till kopplingen. Dom var tvungen att riva vxl-lådan för att komma åt den tydligen. När dom bytt den och skruvat ihop bilen igen så blev det fortfarande inte bättre så dom fick skruva upp igen och byta det en gång till när dom förstått att andra saabstället där jag köpt bilen hade stoppat in en vxl-låda som var för årsmodell 90-92 och inte -93 som min bil är. Dom bytte då till grejor som skulle passa 90-92:s vxl-låda och allt funkar nu men det stora problemet är vilken skillnad det kan tänkas vara på en vxl-lådorna jag menar det måste finnas en anledning till att det byttes lådor vad kan skilja sig?! jag vill ju inte ha en låda som har större chans att gå sönder osv.. jag kör ju ganska hårt med bilen och vill ju inte knäcka lådan bara för att dom satt dit en skitlåda... nån som kan tänkas veta skillnaderna?! Saabsverige kan inget om det och verkstaden som satte dit fel visste ju inget heller....

Tacksam för svar!

Lådan som sitter där är en GM75403
den som ska sitta där heter GM75701