Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Registreringsbesiktning av xenonljus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    48

    Registreringsbesiktning av xenonljus

    Hej, jag har satt xenonstrålkastare på min 9-5 -00 och nu undrar jag om någon vet vad som behövs, vad det kostar och hur man går tillväga om man ska registreringsbesikta bilen med de här strålkastarna? Jag har nivågivarna kopplade så det enda är att det inte går att få tag på strålkastarna i diagnosuttaget och ingen felindikeringslampa tänder sig på panelen.
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Högtrycksspolning på strålkastarna?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    48

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Jag har inte monterat det men det kommer...
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Linden NJ USA/Södertälje/Stockholm/Danmark
    Inlägg
    45

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    När du är klar kan du inte göra en DIY instruktion så vi andra med samma drömmar kan följa denna...
    Jag kan själv - Dock inte om Motorer och bilar
    9-5 2,3t vector pilot -04 185bhp just nu....som skall byggas om...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Jag tror mig ha läst men är inte riktigt hundra på mitt svar MEN jag har för mig att det är tvång med att ha en indikationslampa för fel på nivåregleringen eftersom det skulle kunna påverka dina medtrafikanter direkt negativt, samt att Bilprovningen skall kunna se att allt är ok! Principen är ju samma som med indikation för Abs-system etc... Känns logiskt om det vore så iallafall!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Högtrycksspolning i sig är inget krav, men någon form strålkastarrengöring är ett krav. Det går faktiskt lika bra med strålkastartorkare i lagens mening, men du har väl monterat de nyare strålkastarna som kom -02? Då kommer torkare att repa sönder plasten.
    Anledningen till att både Volvo och Saab övergav strålkastartorkarna till förmån för (den galet ineffektiva) högtrycksspolningen beror inte på, som många tror, på att det är lagkrav på just högtrycksspolning för xenonljus, utan på att både Saab och Volvo gick över till strålkastare med plastglas vilket är betydligt billigare för tillverkarna. Men då torkarna repar sönder plasten alldeles för fort blev det högtrycksspolning på köpet. (Volvo hade faktiskt xenonljus med riktigt glas och strålkastartorkare på V70, S60 & S80 under några år.)
    Nackdelarna? Inga för tillverkarna, betydligt billigare. Men för konsumenterna blir det dyrare, man kan inte längre byta strålkastarglas vid stenskott och andra skador utan tvingas byta hela strålkastaren, då plasten är helgjuten. Dessutom försvinner spolarvätskan i en rasande fart! Särskilt vintertid. Och inte blir det rent på strålkastarna heller.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Är det verkligen krav på rengörning av strålkastarna? Jag har för mig att det togs bort för några år sedan? Eller gäller det bara xenon?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Det här låter spännande.

    Du får jättegärna skriva ner hur du har gjort för jag är lite sugen på att byta på min bil med.

    Saab 9-5 2.3t Kombi -00

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Googlade lite och såg på bilprovningens hemsida att "spolningen" skall fungera....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Är det verkligen krav på rengörning av strålkastarna? Jag har för mig att det togs bort för några år sedan? Eller gäller det bara xenon?
    På xenon behöver rengöringen av strålkastarna fungera och finnas.

    På andra typer av lyktor behöver det inte fungera.

    Så var det förut i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Citat Ursprungligen postat av dynamite
    Hej, jag har satt xenonstrålkastare på min 9-5 -00 och nu undrar jag om någon vet vad som behövs, vad det kostar och hur man går tillväga om man ska registreringsbesikta bilen med de här strålkastarna? Jag har nivågivarna kopplade så det enda är att det inte går att få tag på strålkastarna i diagnosuttaget och ingen felindikeringslampa tänder sig på panelen.
    Är inte riktigt säker på detta men..

    Du måste "tala om" för bilens system att den är utrustad med Xenonljus?

    Har du använt originaldelar för konverteringen?

    Felindikeringslampan finns redan i huvudinstrumentet men är ju inte aktiv om den inte "vet" att xenon finns.

    Strålkastarrengöring och automatisk nivåreglering av strålkastarna är som tidigare sagts krav för att den skall godkännas.

    OM det går att få den godkänd är jag osäker på men det borde i så fall räcka med en begränsad registreringsbesiktning av typen man gör efter att ha monterat drag tycker jag.

    http://www.saabturboclub.com/forum/view ... highlight=
    9-3 Aero -00

  12. #12
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    All makt åt Thengil!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Menar du alltså att Indikationslampan för nivåregleringen redan finns i huvudinstrumentet i en 00:a? Saab hade ju inte ens börjat med xenon då!? Kom väl först 02 i samband med plaststrålkastare och högtrycksspolning, ja har inte xenon på min 04:a men lampan ligger hos mig iallafall. Är nästan 100% på att det inte finns i 00:ans hus!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    På en tidig 9-5:a så låter det ju rätt tveksamt. Däremot på en ng9-3 som det alltid funnits Xenon till, låter det mycket troligare. Även kanske en senare 9:5:a.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    20

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Menar du alltså att Indikationslampan för nivåregleringen redan finns i huvudinstrumentet i en 00:a? Saab hade ju inte ens börjat med xenon då!? Kom väl först 02 i samband med plaststrålkastare och högtrycksspolning, ja har inte xenon på min 04:a men lampan ligger hos mig iallafall. Är nästan 100% på att det inte finns i 00:ans hus!

    Mvh j
    Induktionslampan finns inte i en -00. Saab har gjort det enkelt för sig och bara satt in en diod i instrumentpanelen. Jag satte min diod i laddtrycksmätaren. Slapp en massa jobb. Jag vet inte om det är krav på att ha men. Gör man allt annat kan man lika väl dra 2kablar till

    Saab 9-5 2.0t -98
    228hk 350nm

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Du har alltså gjort originalkonvertering, om jag förstår dig rätt?

    Har du även regbesiktigat?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    det lär nog knappast gå att regbesiktiga en årsmodell som aldrig haft xenon original. Lättast är nog att montera det och låtsas som det regnar om man nu har alla funktioner intakta.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    vilka röstar på att "robbs3" eller nån annan som gjort en riktig konvertering på en 9-5a göre en lite guide??
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  19. #19
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Men det behövs väl ingen registreringsbesiktning för xenonkonvertering? Vilken typ av strålkastare bilen är utrustad med är ju ingen registeruppgift till skillnad mot dragkrok.
    Däremot kommer en bil inte bli godkänd på den vanliga besiktningen om det inte finns fungerande nivåreglering och strålkastarrengöring. Hur skulle en registreringsbesiktning av xenonljus gå till när det inte går att föra in några uppgifter om det i registret?
    All makt åt Thengil!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94

    Re: Registreringsbesiktning av xenonljus

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Menar du alltså att Indikationslampan för nivåregleringen redan finns i huvudinstrumentet i en 00:a? Saab hade ju inte ens börjat med xenon då!? Kom väl först 02 i samband med plaststrålkastare och högtrycksspolning, ja har inte xenon på min 04:a men lampan ligger hos mig iallafall. Är nästan 100% på att det inte finns i 00:ans hus!

    Mvh j
    Du har nog rätt där.. Skrev snabbare än jag tänkte!
    9-3 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 16:25
  2. Registreringsbesiktning klar!
    Av kgbengt i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:02
  3. Registreringsbesiktning vid motorbyte
    Av 9000power i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:25
  4. registreringsbesiktning pga monterat drag
    Av henko85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 23:22
  5. Registreringsbesiktning?
    Av Silver AERO i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •