Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(

    Hej, ledsen saab-ägare här som det har gått åt h-e för, igen, som vanligt

    Har pysslat med massor av diverse på bilen så kan inte härleda till exakt när felet inträffat, problemet är som sådant att i princip inget utom innerbelysning fungerar

    Bytte högtalare fram, och bytte högra delen av instrumentet till en med laddtrycksmätare, flyttade all elektronik till den nya, behöll bara mätartavlan.

    Skulle provspela nya högtalarna och vrider på radioläge och sen tändning, helt stendött. Blir förbannad och byglar 30+15R (konstant + radioläge) bara för att få liv i stereon vilket naturligtvis fungerar men: tändning, lyse, bränslepump och allt hoppar igång efter som nyckeln fortfarande var omvriden. Vrider av nyckeln, provar ljus-vredet och allt som normalt förbrukar ström och det fungerar. ALLT funkar precis som vanligt utom stereon som går för jämnan då.

    Plockar jag bort bygeln igen så är bilen helt livlös igen

    Har provat att plocka isär instrumentet igen och återställa det men ingen skillnad.

    Kan för mitt liv inte förstå vad jag har lyckats åstadkomma? Någon som har en ide eller ett normalt elschema, haynes är ju totalt värdelöst!

    MVH Hampus

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(

    Pja, något borde ha hänt med strömförsörjningen med bilen. Byglar du konstant + radioläge på stereon så antar jag att du får ström "bakvägen" till resten. Kan det ha hänt något med tändningslåset? Är alla säkringar hela?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(

    Men borde verkligen tändningslåset inverka så negativt även på p-ljus osv? Tror du på kontaktplattan/tändningslåset så byter vi denna

    Alla säkringar har plockats bort och kontrollerats, inte en enda trasig. Bromsljusets säkring demonterad men vet att det funkade utan den tidigare...

    MVH

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    Men borde verkligen tändningslåset inverka så negativt även på p-ljus osv? Tror du på kontaktplattan/tändningslåset så byter vi denna
    Nä, parkeringsljuset borde väl funka ändå tycker jag.
    Och säker på tändningslåset är jag inte. Eftersom det påverkar all el i den omfattning som vi pratar om så var det ett tips att kolla upp. Men du kan ju börja med att skaffa en multimeter och mäta dig fram till var du har ström och inte (även på tändningslåset).

    Försöka felsöka el utan multimeter är svårt.

    Du har inte råkat dragit ur någon kontakt eller kabel bakom stereon eller liknande när du höll på där?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 elsystemet har flippat ur totalt
    Av RPersson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 17:34
  2. Udda problem m. spolarpump 9-5, för bakruta & strålkastare
    Av rnrlifestyle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 23:18
  3. Min tempmätare har fått spel... (Saab 9000)
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •