Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Min bil vill inte starta kall, och det är ju ändå inte speciellt kallt nu på mornarna...varm hoppar den igång direkt. När den inte startar och jag ger den en dutt startgas går den igång efter bara ett par varv på startmotorn.

    Det finns inga felkoder, batteriet är splitter nytt, lika så tändstiften, det har inte hjälpt.
    Spjällhuset gav upp för ca en vecka sen, så har stoppat dit ett beggat som verkar funka fint. Bränslepumpen skar och byttes för 500mil sen (=ca en månad). Alla dessa saker behövdes bytas så jag har inte enbart bytt för att avhjälpa detta fel. Hittar inte heller någon vacuumslang som sitter dåligt eller ser kass ut.

    Det jag har kvar som misstanke är nån tempgivare som tror att det är varmare än det är, men har ingen idé på hur jag ska kolla dessa.

    Nån som råkat ut för detta och kan komma med idéer?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    15

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Citat Ursprungligen postat av Mikka528
    Min bil vill inte starta kall, och det är ju ändå inte speciellt kallt nu på mornarna...varm hoppar den igång direkt. När den inte startar och jag ger den en dutt startgas går den igång efter bara ett par varv på startmotorn.

    Det finns inga felkoder, batteriet är splitter nytt, lika så tändstiften, det har inte hjälpt.
    Spjällhuset gav upp för ca en vecka sen, så har stoppat dit ett beggat som verkar funka fint. Bränslepumpen skar och byttes för 500mil sen (=ca en månad). Alla dessa saker behövdes bytas så jag har inte enbart bytt för att avhjälpa detta fel. Hittar inte heller någon vacuumslang som sitter dåligt eller ser kass ut.

    Det jag har kvar som misstanke är nån tempgivare som tror att det är varmare än det är, men har ingen idé på hur jag ska kolla dessa.

    Nån som råkat ut för detta och kan komma med idéer?
    Tickar den något när du vrider på tändningen ifrån spjällhusområdet? Dvs ett antal tick, typ 5-6 gånger. Eller kan ju fråga så här först.. Är tomgången normal?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Nu när du säger det så har jag nog reagerat på att tomgången dröjer kanske en dryg sekund att gå ner från 1500rpm till normal när den är kall, men det kanske den ska göra?
    Annars så ligger den på rätt varvtal och är jämn och fin.

    Har inte märkt några klick från spjällhuset, inga som hörs in i kupén iaf, ska det klicka, och i så fall ska det klicka även när motorn är någorlunda varm?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    15

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Hmm okej. Antar att det inte är spjällhuset då. Mjo att den är på 1500 och går ner normalt är autochoken ! Inget att oroa sig för där inte.

    Det klickande ska bara höras när du vrider på tändningen och det hörs tydligt in i kupén och slutar sedan därefter.

    Så då kan man utesluta spjällhus problem iaf eftersom tomgång är normal osv..

    Går startmotorn runt när den är kall? Kan ju hända att den sjunger sin sista vers.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Citat Ursprungligen postat av Saltnpepper
    Hmm okej. Antar att det inte är spjällhuset då. Mjo att den är på 1500 och går ner normalt är autochoken ! Inget att oroa sig för där inte.

    Det klickande ska bara höras när du vrider på tändningen och det hörs tydligt in i kupén och slutar sedan därefter.

    Så då kan man utesluta spjällhus problem iaf eftersom tomgång är normal osv..

    Går startmotorn runt när den är kall? Kan ju hända att den sjunger sin sista vers.
    fast 1 sekund är väll lite väl lite när bilen är kall? :P

    min dröjer kanske 20-30 sec nu på morgonen innan den går ner ifrån 13-1500 til 800 eller vad den ligger på normalt

    fast då menar jag när jag står helt stilla.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    15

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Autochokens skick är olik från bil till bil. I min till exempel varvar den helt enkelt bara upp till runt 1500-2000 och sjunker sedan neråt . Hela processen varar knappt 10 sec . Men choken är ju shit the same om bilen inte ens startar!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    705

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Citat Ursprungligen postat av Saltnpepper
    Autochokens skick är olik från bil till bil. I min till exempel varvar den helt enkelt bara upp till runt 1500-2000 och sjunker sedan neråt . Hela processen varar knappt 10 sec . Men choken är ju shit the same om bilen inte ens startar!
    aha okej då är jag med :P nej min varvar upp ligger där uppe en stund sen sjunker den ner till normalt :P

    jo iof men tänkte mest eftersom det var vid kallstart han hade problem.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Citat Ursprungligen postat av Saltnpepper
    Går startmotorn runt när den är kall? Kan ju hända att den sjunger sin sista vers
    Jodå startmotorn går runt, enda felet är att den inte vill starta utan hjälp av startgas kall. (Det lilla, men ack så irriterande...)

    Tack för förtydligande med autochoken också! Eftersom jag bytt från ett ryckande spjällhus med felkod till ett ickeryckande utan felkoder så tror jag inte att det är det som är felet. Startproblemen har funnits med båda.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    15

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Citat Ursprungligen postat av Mikka528
    Citat Ursprungligen postat av Saltnpepper
    Går startmotorn runt när den är kall? Kan ju hända att den sjunger sin sista vers
    Jodå startmotorn går runt, enda felet är att den inte vill starta utan hjälp av startgas kall. (Det lilla, men ack så irriterande...)

    Tack för förtydligande med autochoken också! Eftersom jag bytt från ett ryckande spjällhus med felkod till ett ickeryckande utan felkoder så tror jag inte att det är det som är felet. Startproblemen har funnits med båda.
    Hmm okej. Det förklarar lite mer om det funnits sen tidigare. Kan ju som sagt vara att startmotorn håller på att ge sig, vågar inte säga direkt att det är det. Men startar den utan problem när den är varm eller måste den jobba lite?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Den är nog inte snabbaste startmotorn direkt även när bilen är varm, så du kanske är något på spåren! Blir till att riva lite i morgon när jag kommer hem för att se om den går trögt eller om man kan se om nått kol är utslitet.

    Har ingen större lust att byta den bara för att prova....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    18

    Re: Problem med kallstart 9-5 2,3t -02

    Nu kan jag utesluta startmotorn tycker jag, den går lika snabbt/långsamt som grannens startmotor.

    Mätte även resistansen på tempgivaren innan spjällhus, 1024 Ohm vid 17°, den efter spjällhuset på insugsröret hade 1050 Ohm.

    Någon som har mer tips?

Liknande ämnen

  1. Problem vid kallstart 9-3 2,0t
    Av columbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 12:42
  2. Problem vid kallstart.. 9000 2.3i
    Av shadow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 17:35
  3. Problem vid kallstart..
    Av CH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •