Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Har fått ett gnikande ljud ifrån bakvagnen när man kör över ojänmheter och förmodar att det är bussningarna som skall bytas. Bilen har snart gått 15000 mil.
    Kan dom vara slut redan? (Har inte kollat hur dom ser ut ännu)
    I så fall tänkte jag passa på att få bilen lite närmare vägen. Hittade en sportchassisats på Speedparts(art.nr:750,9503) för 4900:- med dämpare och fjädrar. Är det något att ha? Har även sett satser med bara fjädrar.
    Vilket skall man välja?
    Vill bara ha lite bättre stuk på bilen men lite bättre väghållning skadar ju inte. Sänknig på ca 30 mm duger bra. Det är familjebilen och skall förbli sådan så det skall det skall inte försämmra komforten allt för mycket.
    Är det något mer man skall tänka på?
    Kolla hjulvinklarna blir man väll tvungen till.
    Tacksam för tips.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    177

    Re: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Tjena

    Ska du ha den som familjebil som våran rekomenderas Bilstein sprint + hr-fjädrar, funkar utmärkt tycker jag ivf, inte för stuttig och lite sänkt bara. Och ja hjulinställning ska göras efter detta. Dessa dämmpare är byggad för sänkta bilar och behålla komforten så bra det går.

    /greger
    Saab 9-5 2,0T SC BioPower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Citat Ursprungligen postat av greger_s
    Tjena

    Ska du ha den som familjebil som våran rekomenderas Bilstein sprint + hr-fjädrar, funkar utmärkt tycker jag ivf, inte för stuttig och lite sänkt bara. Och ja hjulinställning ska göras efter detta. Dessa dämmpare är byggad för sänkta bilar och behålla komforten så bra det går.

    /greger
    Tack Greger!

    Vart hittar man dessa till vettigt pris?

    Ingen som har erfarenhet av Speedpartskittet?
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 095
    Medlem#
    1941

    Re: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Citat Ursprungligen postat av daniel1973
    Har fått ett gnikande ljud ifrån bakvagnen när man kör över ojänmheter och förmodar att det är bussningarna som skall bytas. Bilen har snart gått 15000 mil.
    Kan dom vara slut redan?
    Svar JA. De kan vara slut. Mina bärarmsbussningar i bakvagnen gnällde & var separerade i vulkningen mot aluminiumhållaren redan efter ca 2000mil. Då fick jag dem utbytta på garanti. Men efter ett tag så bytte jag till polyrethanbussningar från Powerflex i stället då även de garanti utbytta separerade. Dessa poly bussningar har funkat UA sedan dess.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av daniel1973
    Har fått ett gnikande ljud ifrån bakvagnen när man kör över ojänmheter och förmodar att det är bussningarna som skall bytas. Bilen har snart gått 15000 mil.
    Kan dom vara slut redan?
    Svar JA. De kan vara slut. Mina bärarmsbussningar i bakvagnen gnällde & var separerade i vulkningen mot aluminiumhållaren redan efter ca 2000mil. Då fick jag dem utbytta på garanti. Men efter ett tag så bytte jag till polyrethanbussningar från Powerflex i stället då även de garanti utbytta separerade. Dessa poly bussningar har funkat UA sedan dess.
    Oki, tänkte byta till poly bussningar när man ändå håller på. Skall försöka kika på det ihelgen.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Oljud i bakvagn och sänkningssats till 9-5 sc -07

    Ingen som har testat Speedparts dämpare och fjädrar?
    Priset på 4900:- verkar ju väldigt billigt men vill ju att det skall vara grejer som är bra.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

Liknande ämnen

  1. oljud i bakvagn efter bromsklossbyte
    Av tompaj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •