Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

  1. #1

    Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    Hallå där.
    Jag har problem med att få igång min saab, den är helt enkelt stendöd. Går runt på startmotorn med hoppar inte igång så att säga.
    Detta hände efter att jag har bytt intercooler på bilen, den har alltså stått stilla i en vecka. Blev skit glad att jag skulle få köra bilen men så startar den inte.

    Började att felsöka, inga säkringar som är trasiga, spänning finns. började med att skruva bort tändstiften och hällde ner lite bensin för att kolla vad som var fel, då hostade bilen till och då förstår man ju att det är bensin tillförseln det är fel på.
    Skruvat ner hela tanken, tagit upp pumpen och provkört den över batteriet, snurrar och går hur fint som helst så den är det inga fel på.

    Börjar misstänka relät eller är jag helt ute och cyklar?

  2. #2

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    ingen?

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    Kollat säkringen för pumpen?

    Är du säker på att det är bränsle och inget annat fel?

    Tändkassett? (testa med en annan)
    Vevaxelgivare? (rör sig varvräknaren när du kör på starten?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    Det borde vara bensinen det är fel på, hällde ju i bensin ner där tändstiften sitter och då hostade ju bilen till, så borde vara det?

    Har köpt nytt relä och ska testa när jag kommer hem!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vevaxelgivare? (rör sig varvräknaren när du kör på starten?)
    Ska den verkligen göra det? På min ng900 gör den inte det och den går perfekt.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    Citat Ursprungligen postat av johanandersson
    Det borde vara bensinen det är fel på, hällde ju i bensin ner där tändstiften sitter och då hostade ju bilen till, så borde vara det?

    Har köpt nytt relä och ska testa när jag kommer hem!
    Håller tummarna. Enklaste hade väl varit om du tagit en multimeter och mätt om du har spänning bak där men ett nytt relä är ju aldrig fel.

    Andra knep kan ju vara att titta hur tändstiften ser ut. Torra eller blöta?

    Däremot vet du ju inte att pumpen är hel för att den går. Oftast lägger den ju av helt, men ibland kan den faktiskt funka så pass att den går och kan pumpa bensin men för dåligt/med för lågt tryck för att bilen ska gå. Det du egentligen borde göra för att felsöka pumpen är att (efter du kollat om du har spänning vid pumpen) kolla hur mycket soppa den klarar att pumpa. Det finns en uppgift här på forumet som talar om hur mycket en frisk pump ska klara att pumpa upp under bestämd tidsperiod.

    När är bränslefiltret bytt senast?

    För övrigt, så pass säker att det är bränslet som felar för att bilen hostade till en gång så att man kan utesluta alla andra orsaker skulle jag aldrig vara. Vad är det som säger att den inte skulle hostat till ändå? Vanliga fel är just bränslepump, vevaxelgivare och tändkassett. Om man inte hittar fel på det ena så kan man ju testa andra saker?

    Din ovilja att ens orka kolla vevaxelgivaren förstår jag inte alls. Det kostar lite batteri för att se om nålen rör sig?

    Det finns ju exempelvis vissa tidigare trådar om jag inte missminner mig som hävdar att om t ex DI-kassetten går sönder på "rätt" sätt så kan Trionic klippa bränsletillförseln när den inte får kontakt med DI,n. Vet dock inte om det stämmer.

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vevaxelgivare? (rör sig varvräknaren när du kör på starten?)
    Ska den verkligen göra det? På min ng900 gör den inte det och den går perfekt.
    Jo, det gör den om den inte startar och det inte är vevaxelgivaren som är fel. Dra ur säkringen för Trionic, tändningen eller så och kör på starten så får du se att mätarnålen lyfter lite grann från botten på mätaren.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Problem att starta saab 900 2.0T-97a

    har nu kommit fram till att jag inte får ström till pumpen som jag ska ha. Tjuvade ström från innerbelysningen och då hoppade pumpen igång och pumpade bensin, nu hördes den, det gjorde den inte förut.

    Tack för svaren men idioterna på saab ger mig fel backventil

Liknande ämnen

  1. Problem med att starta Saab 9-5
    Av LillaMy78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 14:04
  2. Problem att starta????
    Av YSCAR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 09:56
  3. Problem att starta?!?
    Av maki89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 16:33
  4. Problem med att starta!
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 17:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •