Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddtryck, Magnetventil

  1. #1

    Laddtryck, Magnetventil

    Hej!

    Idag kopplade jag in en Laddtrycksmätare i min bil och märkte att den endast laddar 0.3 bar.

    Bilen är steg 2 trimmad hos Nordic och är en Saab 9-3 1999 T5.

    Om jag tar ur W slangen från magnetventilen så laddar bilen rejält, 1.5 bar.

    Efter en felsökning får jag följande resultat:
    1. Mät spänning mellan mittenstiftet (2) och en jordpunkt.
    - Finns endast två stift, mätt från den sladd som är "gulröd" så är spänningen 12-13V. Den andra gav 0V

    2. Blåstest
    - Går att blåsa och suga i C men inte i W eller R.

    3. Resistans
    - Hittade ingen mätare som fungerade.

    4. APC säkring
    - Hel

    5. Stiften
    - Stiften är fräscha

    6. Farthållare
    - Ok

    Vad kan det vara för fel? Vart ska man börja leta nu?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    976

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    0,3B är strax under glt!

    Vart har du kopplat på din mätare?

    Om du rycker w-slangen och får detta ladd så är din wastegate reko!

    Du har inte provat läsa felkoder? Magnetventilen kan vara defekt som det verkar, efterlys en förfrågan om att få låna en mw i dina trakter istället för att köpa en då T5:ans ventil är betydligt dyrare än T7!

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Hej,
    Tack för svaret!

    Jag ska se till att testa med en annan magnetventil och återkommer hur det gick!

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Har du T5 styrsystem så skall du ha 3 stift i kontaktstycket, saknas det ett?
    Kan du ta ett kort på ventil och kontakt?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Hej!
    Tack för svar,
    Fick nu reda på att jag har konverterat till T7 magnetventil.

    Vilka fel kan det vara?
    - Magnetventilen
    - Vakumslangar? kan de vara fel även om turbon laddar utan W.
    - El till Magnetventilen
    - Boxen?

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Citat Ursprungligen postat av fredrih
    Hej!
    Tack för svar,
    Fick nu reda på att jag har konverterat till T7 magnetventil.

    Vilka fel kan det vara?
    - Magnetventilen
    - Vakumslangar? kan de vara fel även om turbon laddar utan W.
    - El till Magnetventilen
    - Boxen?
    Hehe, har du gjort själv utan att ha koll på det?

    Har den någonsin fungerat som tänkt? Lätt hänt att magnetventilskonverteringen går fel och då blir det bara grundtryck. Kolla över lödningarna i styrboxen samt att programmet måste vara omställt i styrfrekvens för att inte bränna komponenter.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Hej,
    Nejdå, inte själv .
    Det är gjort hos en välkänd firma.

    Skarvarna innan MV verkar OK men MV låter ingenting när tändning är på?

    Vid tändning får jag 12V på ena och på den andra blir det inget utslag.

    Trasig MV? eller fel i boxen?

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Laddtryck, Magnetventil

    Citat Ursprungligen postat av fredrih
    Hej,
    Nejdå, inte själv .
    Det är gjort hos en välkänd firma.

    Skarvarna innan MV verkar OK men MV låter ingenting när tändning är på?

    Vid tändning får jag 12V på ena och på den andra blir det inget utslag.

    Trasig MV? eller fel i boxen?
    Gjort hos en välkänd firma är inte samma sak som att det är rätt gjort
    Återgår till frågan jag ställde innan, har den någonsin fungerat som den skall?

    Att du har 12v fram till kontakten tyder bara på att strömmatningen till den är ok. Boxen jordar sedan. Jag gissar på något fel inuti styrboxen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Fundering kring Magnetventil och högre laddtryck
    Av Forz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-17, 23:42
  2. Saab 9000 Turbo - Dumpventil, Laddtryck, Magnetventil, FEEL!
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 16:13
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 23:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •