Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3T dör i 5 sek när den blir varm

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99

    9-3T dör i 5 sek när den blir varm

    Bilen: 9-3 2,0T 185Hk -00 öppet sportluftfilter, ej chippad (än)
    Varje dag när jag t.ex kör till jobbet så dör den i 3-5 sekunder på samma ställe (efter ca 6-7 km) när den startas kall. Sen går den som en klocka, inga problem alls. Verkar vara någor som blir knas just när den tycker att den är varm?

    Lite bakgrund: Nyligen så rök den nåt ENORMT när man startade den och nu har jag bytt turbo och det problemet försvan. Men problemet med att den dog när den blev varm fanns även innan och är ju fortfarande kvar.
    Ska man ställa upp turbon något förresten? det är en ny från biltema och den är nedställd i bött och bilen går riktigt bra (bättre än innan). nålen för turbotryck (den ograderade orginalmätaren) går upp precis på gränsen till rött som den gör orginal så det verkar väl frid och fröjd? Skål förresten!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: 9-3T dör i 5 sek när den blir varm

    Det var ju ett knepigt problem.... Kan ju vara vevaxelgivaren som knasar... men det är helknäppt att det sker så regelbundet som du skriver... Ett tips som säkert inte har med felet att gör är att montera tillbaka luftfilter-boxen och köra med originalfilter istället det är bäst i längden för din motor och ekonomi.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 041

    Re: 9-3T dör i 5 sek när den blir varm

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Det var ju ett knepigt problem.... Kan ju vara vevaxelgivaren som knasar... men det är helknäppt att det sker så regelbundet som du skriver... Ett tips som säkert inte har med felet att gör är att montera tillbaka luftfilter-boxen och köra med originalfilter istället det är bäst i längden för din motor och ekonomi.

    Mvh Martin
    Inte för att vara dryg. Men har du bevis på att det är bättre i längden för motorn och ekonomin?
    Så fort någon nybörjare frågar eller berättar om öppet luftfilter så blir han ombedd att byta till original.

    Har du någon vän som fått sin motor rasad pga öppet luftfilter?
    Jag har inte gjort det.
    Saablös dåre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    281

    Re: 9-3T dör i 5 sek när den blir varm

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Martin 2445":3w4j4tny
    Det var ju ett knepigt problem.... Kan ju vara vevaxelgivaren som knasar... men det är helknäppt att det sker så regelbundet som du skriver... Ett tips som säkert inte har med felet att gör är att montera tillbaka luftfilter-boxen och köra med originalfilter istället det är bäst i längden för din motor och ekonomi.

    Mvh Martin
    Inte för att vara dryg. Men har du bevis på att det är bättre i längden för motorn och ekonomin?
    Så fort någon nybörjare frågar eller berättar om öppet luftfilter så blir han ombedd att byta till original.

    Har du någon vän som fått sin motor rasad pga öppet luftfilter?
    Jag har inte gjort det.[/quote:3w4j4tny]

    Hej. Det Martin kanske syftar på är nog att i en 9-3:a så sitter ju det öppna filtret bakom en skiljeplåt i motorrummet. Detta resulterar ju i att motorn får i sig en massa extra varmluft som i sin tur ger minskad effekt, mer spikningsbenägenhet etc etc. Hade det inte varit fallet så anser jag att om man nu vill ha ett öppet luftfilter av någon anledning så ska man inte köra med ett billigt filter som ser ut som en perforerad gädda. Sen får man ju se till att hålla det rent och inoljat också. En tätare översyn/rengöring av LMM får man på köpet med. Sen angående placeringen av filtret så bör man försöka få det en bit ifrån motorrummet just pga värmen.

    Så om man ser till att göra detta så är risken mindre att råka ut för några tråkigheter.


    Mvh Fredde.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: 9-3T dör i 5 sek när den blir varm

    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Inte för att vara dryg. Men har du bevis på att det är bättre i längden för motorn och ekonomin?
    Så fort någon nybörjare frågar eller berättar om öppet luftfilter så blir han ombedd att byta till original.

    Har du någon vän som fått sin motor rasad pga öppet luftfilter?
    Jag har inte gjort det.
    Hej. Det Martin kanske syftar på är nog att i en 9-3:a så sitter ju det öppna filtret bakom en skiljeplåt i motorrummet. Detta resulterar ju i att motorn får i sig en massa extra varmluft som i sin tur ger minskad effekt, mer spikningsbenägenhet etc etc. Hade det inte varit fallet så anser jag att om man nu vill ha ett öppet luftfilter av någon anledning så ska man inte köra med ett billigt filter som ser ut som en perforerad gädda. Sen får man ju se till att hålla det rent och inoljat också. En tätare översyn/rengöring av LMM får man på köpet med. Sen angående placeringen av filtret så bör man försöka få det en bit ifrån motorrummet just pga värmen.

    Så om man ser till att göra detta så är risken mindre att råka ut för några tråkigheter.


    Mvh Fredde.
    Tack för att du fyllde i åt mig... jag behöver nog inte kommentera detta vidare...

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3i -91 Blir för varm
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 20:13
  2. Hur varm blir en Bilstereo?
    Av Manne1337 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 14:55
  3. Slirar när den blir varm!
    Av moschini i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 12:15
  4. 9k i går knappt när den blir varm...
    Av Screwball77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •