Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Växellådebyte NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Växellådebyte NG900

    Hej. Jag börjar med att erkänna att jag är ett blåbär när det gäller växellåda till SAAB. Jag har en BPU-kittad 900t -94 som backen på lådan sagt hej då till. Jag har inhandlat en ny låda med samma vajerhistoria som den gamla. Nu till mitt delemma. Kan någon vänlig själ instruera mig hur man går tillväga för att byta växellådan steg för steg. Många tack till alla som kommer med BRA råd.

    Mvh Spiff5

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: växellådebyte för NOVIS

    Hade du skrivit en bättre trådrubrik skulle jag ha länkat till FAQ: Demontering av växellåda OG 9-3.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: växellådebyte för NOVIS

    Tack för tipset LM. Har nu tagit ur lådan enligt den urförliga instruktionerna. Skulle nu vilja ha tips om hur man lättast får dit den nya xäxellådan. behöver man justera lamellläget då det inte varit löst. Hur gör mam med drivaxlarna? måste man ta bort även den högra?

    Tack på förhand från tacksam Spiff5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    47

    Re: växellådebyte för NOVIS

    Hej!

    Nej, du behöver inte justera lamellläget om den inte demonterats.

    I min instruktion så valdes det att inte demontera mellanaxeln. Nackdelen med det är ju att det blir ytterligare en splinsad axel att styra in.

    Det som inte visades i instruktionen var att jag köpte en fixtur. Den modifierades att passa på domkraften, och vips var lådan på plats. Dessutom gjorde jag det själv. Rekommenderas därför!

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: växellådebyte för NOVIS

    Hej alla vänliga själar. börjar nu se ljuset i tunneln så att säga. Undrar bara hur man ställer in växlarna? Tackar på förhand på en som återigen tycker om SAAB :-)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    56

    Re: växellådebyte för NOVIS

    Har justerat växlarna men fick ett problem då lådan jag köpte hade en "halv" stödring kvar? alltså fick jag endast i 1.3 och 5:an. Tog ett rejält tag att hitta själva felet. Passade samtidigt på att byta alla stödhylsor så nu känns växlarna väldigt trevligt :-)
    Följdfrågan skulle säkert varit på ny tråd men jag ställer den här i alla fall. Då jag har en vad jag kallar "BPU-Kittad" bil, nytt aeroblock, kolvar, stakar 19t, extraktorgrenrör 575cc-spridare, 3" hela vägen undrar jag vad t ex kammar skulle kunna göra och vad man egentligen kan göra utan att mappa om bilen. Motormässigt är jag nöjd med bilen då den är riktigt pigg :-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 458
    Senaste inlägg: 2022-03-28, 13:21
  2. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •