Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta bromsrör höger längsgående OG9-5 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    281

    Byta bromsrör höger längsgående OG9-5 SC

    Hej.

    Fick nedslag på ett bromsrör på besiktningen idag. Det var "Bromsrör, längsgående höger, rostskadat" och det var enligt han sa det som går till höger bakhjul.

    Mina frågor är då:

    Hur mycket jobb är det att byta detta?
    Sitter dem i några skarvar någonstans eller lär man byta "hela vägen"?
    Enligt besiktningskillen så går detta rör upp bakom tanken och ner till hjulet?

    Kikade lite på mekonomens hemsida och såg att dom har ett par rör som går till höger bak i sitt sortiment:

    "Bromsrör höger mittre bak 308:-"
    "Bromsrör höger bak 83:-"

    Behöver jag båda eller räcker det med det "mittre"?


    Mycket text men tack på förhand!

    Mvh Fredde

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    Bromsrör höger bak bör vara det som sitter på bakaxeln och det behöver du nog inte byta.

    Börja med att försöka få loss luftningsnippeln på höger bakok. Skiter det sig så kan du iaf köra med bilen tills du löst detta, och inte står med en bil som inte går att lufta.

    Det finns en rörskarv ungefär under pedalerna. Röret går på sidan/över tanken. Det kan underlätta enormt att ta ner värmeskyddsplåten till avgassystemet.

    Med tanke på dina frågor, så ställ in dig på att det kommer bli jobbigt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    leta rätt på var det är rostskadat..

    ser du rosten utan att börja bända o dra i saker, så gör så här

    lossa som sagt nipplen först (smart Hyvens har aldrig tänkt på det)
    stick till meca eller liknade och köp 2st (köp 4, 2 i reserv) skarvrör
    samt bromsrör
    stick sen till biltema och köp rörkap modell mindre
    kapa röret på var sida av rosten ta till en lite bit extra 3-5 cm om du kan
    kapa nu en lika lång bit av det nyinköpta bromsröret
    och sätt ihop med skarvarna,
    tänk på att inte dra åt för hårt för då skiter det sig i skärmuffen i skarven


    //T

    ps: enkelt o kortfattat men det finns inte så mycket mera att förklara då det ger sig självt när man står med grejerna i handen
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    281

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    Tack för alla tipsen. Jag hade tänkt göra det själv men kom på att jag vet en verkstad som gjort några jobb åt mig förr till en (enligt mig) bra peng.

    Dem har egna rör och nipplar och gör förmodligen på samma sätt som ni beskrev samt luftar bromsarna så "allt" är klart för en ombesiktning till en nätt summa på ca 900-1000:- vita slantar.

    Jag lever lite av principen att göra så gott som allt själv men då jag pendlar/samåker 11 mil om dagen så vill jag inte stå där med en bil som jag inte kan bruka. Därför lämnar jag in den i det här fallet. Sen har jag bara ett kallgarage att hålla till i så det gör ju inte jobbet roligare. Jag vet hur det var när jag stod i garaget mitt i vintern och bytte grenrörspackningen på min OG-93. Skitkallt med andra ord och inte blev man gladare för att pinnbultarna satt som f*n heller.

    Tack så mycket för era svar iaf, mycket uppskattat.

    Mvh Fredde

  5. #5
    Grundladd rallyelwoods avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södra Dellens strand
    Inlägg
    435
    Medlem#
    7732

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    Lyfter tråden, då jag har lovat en arbetskamrat att hjälpa honom med att byta just det röret i fråga. Tanken är att köpa ett nytt rör, färdigt med nipplar, tydligen inte färdigböjt, men det kan man nog böja förhand.

    Det gäller röret som går längst in mot mitten av bilen av de rör som går på högersidan. Är det till höger bak?

    Jag förstår att det kan vara bökigt i närheten av tanken, men jag hoppas det går att plocka ner röret och sätta dit det nya, utan att bränsletanken måste lossas?

    Är det separat bromsledning från huvudbromscylindern/ABS-ventilen till varje bromsok, så att det kan räcka med att luft enbart höger bak?

  6. #6

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    Mitt tips är att köpa en rulle rör och ett gäng nipplar på biltema. Samt koningsverktyg och en rörkap.
    Ska tanken sitta kvar - kapa, slit och svär bort det gamla röret från oket fram till bromscylindern, skarvnipplarna vid torpedväggen är mest troligtvis ihoprostade ändå.

    Börja sedan montera framme vid bromscylindern och arbeta dig bakåt. Jag gjorde en ny skarv vid torpedväggen likadant som det var innan, mest för att det var enklare att böka ner ett kortare rör bakom motorn.
    Dra sen det nya röret under tanken, se till så att det sitter fast ordentligt.
    Kapa röret vid oket, kona, lufta och var nöjd med att ha utfört ett jäkla skitjobb.

    Glöm inte nya bromsslangar bara.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    176

    Re: Byta bromsrör höger längsgående.

    Mitt bromsrör gick sönder då jag stog i en 30 graders backe, sjukt spännande att backa och försöka hitta handbromsen och samtidigt försöka hitta första bästa snödriva att satsa in i.

    Mitt tips om ni tänkt ha bilen nått år till så är det värt att plocka ned tanken och byta på båda sidor samtidigt. Skönt att slippa byta om ett år igen. Det är inte speciellt kul att byta dem där så bättre att göra bort det.

Liknande ämnen

  1. Bromsrör längsgående höger 9-5
    Av djesko i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-23, 14:39
  2. Längsgående bromsrör og9-3
    Av JBakke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 11:38
  3. Byta längsgående bromsrör 9-5
    Av JIMMYS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-21, 17:50
  4. Längsgående bromsrör 9-5 -04
    Av tonyboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •