Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byta dragkrok, ger det en ombesiktning?

  1. #1

    Byta dragkrok, ger det en ombesiktning?

    Hej

    Jag skall efter en påkörning bakifrån få mitt fasta drag bytt. Måste bilen ombesiktigas då? Ombes om det monteras ett delbart istället?

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    kolla här
    Hittade en sida med svar hoppas jag..

    Mvh Tobbe

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    hej!
    Höll på att garva ihjäl mig när vi besigtigade farsans bil med drag. Jag hade dragit det med en förlängare så mycke ja orka (i stort sett) När vi sedan kom in på sbp så klev det framm en klen liten gubbe med en 13 ringnyckel och petade ga säger då det..
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Jag har svårt att tro att du måste ombesikta bilen för att du byter ut dragkroken. Bilen är ju besiktad med dragkrok och den kommer ju fortsätta rulla med det.

    Om du däremot skulle hänga på en krok på en bil utan eller ta bort kroken måste du ombesikta.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Jag är ganska säker på att det krävs reg besiktning vid byte av dragkrok till en annan modell.

    Men om man inte berättar för SBP att man bytt dragkrok lär dom knappast upptäcka det
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Strängnäs Medlemsnummer: 5086
    Inlägg
    418
    Byter man bara krok så säger dem inget... Jag fick förra året byta drag på min morfars og900 -85. Det fick nedslag på besiktningen för att det var rostskadat. Det var bara att byta. Dem kollade bara att felet "var åtgärdat" vid ombesiktningen. Att byta ett drag är väll egentligen som att byta vilken "reservdel" som helst på bilen. Monterar man ett demonterbart drag ist så är det nog bara en annan kontroll vid besiktning.


    /Johnny

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Jokero
    Byter man bara krok så säger dem inget... Jag fick förra året byta drag på min morfars og900 -85. Det fick nedslag på besiktningen för att det var rostskadat. Det var bara att byta. Dem kollade bara att felet "var åtgärdat" vid ombesiktningen. Att byta ett drag är väll egentligen som att byta vilken "reservdel" som helst på bilen. Monterar man ett demonterbart drag ist så är det nog bara en annan kontroll vid besiktning.


    /Johnny
    Är det inte så att det ska framgå av reg.beviset vad som är max släpvagnsvikt vilket i sin tur kan begränsas av dragkroken ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Jokero
    Byter man bara krok så säger dem inget... Jag fick förra året byta drag på min morfars og900 -85. Det fick nedslag på besiktningen för att det var rostskadat. Det var bara att byta. Dem kollade bara att felet "var åtgärdat" vid ombesiktningen. Att byta ett drag är väll egentligen som att byta vilken "reservdel" som helst på bilen. Monterar man ett demonterbart drag ist så är det nog bara en annan kontroll vid besiktning.


    Det står uttryckligen i regbeviset om man har en demonterbar draganordning.

    /Johnny
    Är det inte så att det ska framgå av reg.beviset vad som är max släpvagnsvikt vilket i sin tur kan begränsas av dragkroken ?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    66
    ett delbart drag ha ja för mig få dra mindre än ett drag som är fast, så då blir det väl fel i reg.beviset om de nu skulle vara så.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Om du har ett fast drag och byter till ett fast med samma spec. lär det inte behövas. Om du däremot byter från ett fast till ett avtagbart drag måste du reg.besiktiga bilen.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Strängnäs Medlemsnummer: 5086
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Om du har ett fast drag och byter till ett fast med samma spec. lär det inte behövas. Om du däremot byter från ett fast till ett avtagbart drag måste du reg.besiktiga bilen.

    Precis vad jag menade...



    /Johnny

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Jokero
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Om du har ett fast drag och byter till ett fast med samma spec. lär det inte behövas. Om du däremot byter från ett fast till ett avtagbart drag måste du reg.besiktiga bilen.

    Precis vad jag menade...



    /Johnny

    Mmm... Ville bara förtydliga lite.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    Lånar tråden lite.
    Jag har en ng 900 och en 9000 cc 87.
    Nu är de så här att jag skall säta på ett nytt kjolpaket på 900an och har då tänkt plocka bort de delbara draget. Men som husägare måste man ju ha en bil med drag, så min fråga lyder . kan draget från ng900an passa på min 9000 cc (vet att jag måste reg besikta båda bilar) då hade man ju sparat några slantar.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    336
    Nej, ett drag från 900 passar ej till 9000
    varje modell har sin egen konstruktion

    Nej, om bilen är reggad med drag behövs ej ombesiktining om det byts till ett nytt.
    Endast vid byte från fast till demonterbart eller tvärt om så krävs regbesiktning

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    En av anledningarna till varför man gör en extra bes med drag är ju för att kolla så det sitter monterat rätt osv.

    Men de kommer säkerligen inte märka något om du byter sort.

    Själv fick jag en 2:a på bes för att jag hade demonterat draget utan regbes. Skulle ände bes om pga dåligt bromsrör.
    Så jag hängde tillbaks draget och den gamla stötfångaren provisortiskt för att slippa betala 300:- extra i regbesiktningsavgift.

    Helt otroligt att det skall kosta 300:- för att ändra i pappren så det står utan drag i stället. Är det åt andra hållet så görs det ju i a f några kontroller.

  16. #16
    Hej

    Alltså, om jag byter ett fast mot ett annat fast så behövs alltså ej besiktning om jag fattar er rätt. Då skall jag meddela Saab-verkstaden så de ej får för sig att montera ett delat.

    Mvh

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Själv fick jag en 2:a på bes för att jag hade demonterat draget utan regbes. Skulle ände bes om pga dåligt bromsrör.
    Så jag hängde tillbaks draget och den gamla stötfångaren provisortiskt för att slippa betala 300:- extra i regbesiktningsavgift.

    Helt otroligt att det skall kosta 300:- för att ändra i pappren så det står utan drag i stället. Är det åt andra hållet så görs det ju i a f några kontroller.
    Hände samma sak för mig i helgen, tagit bort draget på min 9000... men fick ingen 2'a utan han bara upplyste om att jag måste göra en reg besiktning eftersom det är bortplockat, och det gick bra o göra på samma gång. 380 kr kostade det mig dock... sen fortsatte besiktningen som vanligt.
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Alltså, om jag byter ett fast mot ett annat fast så behövs alltså ej besiktning om jag fattar er rätt. Då skall jag meddela Saab-verkstaden så de ej får för sig att montera ett delat.

    Mvh

    Precis, det enda som skulle kunna ändra på detta är om det nya draget skiljer sig i specifikationen mot det gamla t.ex. om maxvikten är olika.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    är det samma modell märker dom väl inte det

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    336
    Maxvikten bestämms av bilen och inte draget.
    Om det heter BoH, Biltema eller Kovil spelar ingen roll.

Liknande ämnen

  1. Byta dragkrok på en 9000 CS
    Av donFalcone i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 01:10
  2. Byta dragkrok, vad gäller?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 17:33
  3. Dragkrok ombesiktning ?
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 13:57
  4. Montera nivåreglering-byta dragkrok?(9-5)
    Av chrill3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 00:11
  5. AC och dragkrok kostar 28.000 att byta. Ska jag stå för det?
    Av turbo75 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 03:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •