Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    10

    Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

    Har letat och kollat olika trådar de senaste två timmarna, men orkar inte bumpa liv i gamla trådar med gamla URL:er som är inaktiva osv, så nu söker jag FOLK SOM HAR EN 9-3 MED TIPS PÅ BRA LJUD ELLER ÄR OMTÄNKSAM OCH GIVMILD PÅ TIPS OCH IDÉER ETC.

    Har ett AS2, fast med en halvbillig aktiv rörbaslåda på 10'' som det är bra ljud i. Vill inte ha något värsting dunka dunka, men bas har jag, men vill ha lite mer väl-ljud fram, istället för ljus skränigt ljud. Så nu söker jag någon som har något tips på bra högtalare att sätta fram, och tänkbara tips.

    ( Är så less då jag inte har en bandare så jag kan löda AUX. )

    Får kosta 2000-3000:-

    Nu vill jag inte ha något gnäll eller "varför sågar du inte av bilen på mitten och installerar ett 5.1 hemmabio i den?", utan schyssta tips då jag är väldigt kass på billjud, och då det är svårt med att få vissa högtalartyper att passa i orginalplatserna tydligen..(misstolkning)

    MVH!

  2. #2

    Re: Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

    Att få bra ljud fram betyder mycket arbete!!

    Du behöver ett schysst slutsteg en bra stereo och ett bra 6.5" KIT. Samt att du behöver dämpa dörren och bygga en baffel för midbasen i dörren.

    Har du bef steg till framsystemet redan kan du kolla upp impedansen på högtalarna. Och är det 4 ohm så är det bara att köpa vilket kit som helst så blir det kanske bättre än orginal.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

    Till polarens 9-3 har vi köpt ett DLS RS6 kit, ligger vettigt till prismässigt och låter klart och fint. Han har AS2 så inga tidigare högtalare i dörrarna. Blir diskanten försvag (vi ska ersätta befintliga 3" i IB med rena diskanter som följde med kittet) blir det nog DLS 3" ur classic serien istället. Högtalarna fram ska drivas med ett 5år gammalt 4-kanaligt GAS steg.

    Nu kör inte jag Saab men har i min bil DLS r5 i dörrarna fram samt dls 224 i IB. Inget tävlingsljud men klart och fint. .

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    10

    Re: Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

    Hade en kompis som hade ett par Hertz ECX87 liggandes, så jag satte i dom 3.5" och kör på stereons driv. Men nu behöver jag bara ett par 6.5" med ett fräsch slutsteg som sagt, och en bra stereo. Blir väl antagligen dyrt om jag ska ha en stereo med möjlighet för att köra ratt-interfacet som fungerande.

    Har dock beslutsångest på vilken tillvärkare jag ska välja på högtalarna osv, haha.

    Tips?

  5. #5

    Re: Tips på bra ljud till Saab 9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av Aktersnurran
    Hade en kompis som hade ett par Hertz ECX87 liggandes, så jag satte i dom 3.5" och kör på stereons driv. Men nu behöver jag bara ett par 6.5" med ett fräsch slutsteg som sagt, och en bra stereo. Blir väl antagligen dyrt om jag ska ha en stereo med möjlighet för att köra ratt-interfacet som fungerande.

    Har dock beslutsångest på vilken tillvärkare jag ska välja på högtalarna osv, haha.

    Tips?

    Har du tänkt att ha slutsteg så köper du amegas midbasar och sätter i dörrarna.

    Sen så köper du ett fyrkanalssteg och driver både dem uppe på brädan och dem i dörren.

Liknande ämnen

  1. Tips om Sänkningssats till saab 9-3 og
    Av Ruben_89 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 21:51
  2. TIPS PÅ BYTE AV BMW TILL SAAB
    Av wst i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 20:19
  3. Tips för att få bättre ljud i en 9-3 SS
    Av MJ75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 08:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •