Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Så då hände det till slut mig också.
    Blårök när motorn stått still ett tag. Först endast över natt och nu varje gång min stackars motor tvingas startas (konstigt nog märks ingen direkt åtgång på oljestickan). Det ryker i ca 10-20sec och slutar sen tills nästa gång motorn skall starta.
    Enligt lokal "expertis" skall det vara lagret i turbon som läcker på avgassidan på någon närmare ospecificerat vis.
    Hur som haver så har bilen nu gått ganska så precis 20 000 mil och den har mig veterligen nu först tuggat i sig en turbo, så det är väl att betrakta som normalt slitage.

    Nu till frågan. Har jag glömt något?
    Ny Biltematurbo, nya rör, ny vevhusventilation (kompleterad med ventilkåpeslangen) och packningssats beställt från Speedparts.
    Olja från SAAB...
    Vilka verktyg behöver jag? Jag har i princip inga alls...
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Ett gäng blocknycklar, en låååång torx för att dela kompressorhus och inloppsrör, sen är ju en normal 3/8" spärr-sats vettigt.

    Kontrollblås även den lilla vita backventilen mellan ventilkåpa och spjällhus. Är den kass så behöver du en ny. Oljefilter är ju bra att byta. Några o-ringar till silen och stamröret är också på sin plats, för du bör även göra rent tråg och sil.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 062

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    denna här

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 150-delar/

    räcker långt att börja med..
    billig och 10 års garanti


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ett gäng blocknycklar, en låååång torx för att dela kompressorhus och inloppsrör, sen är ju en normal 3/8" spärr-sats vettigt.

    Kontrollblås även den lilla vita backventilen mellan ventilkåpa och spjällhus. Är den kass så behöver du en ny. Oljefilter är ju bra att byta. Några o-ringar till silen och stamröret är också på sin plats, för du bör även göra rent tråg och sil.

    Mvh
    Backventil "Check!"...
    Oringar "Check"!...

    Får bli en vända till SAAB igen...

    Lång torx? Vilken storlek? Har verktygsboden innom krypavständ, men jag tror inte att dom nöjer sig med att jag vill ha en "låååång torx"

    I övrigt tackar jag för infon... bävar inför bytet dock. Har aldrig gett mig på något mer avancerat än att byta ventilkåpepackning på en gammal Sierra...
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av termos
    denna här

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 150-delar/

    räcker långt att börja med..
    billig och 10 års garanti


    //T
    Har dreglat över den där ett par gånger, men varit tveksam över kvalitén på den.
    Men den är bra eller?
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    815

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Jag rekommenderar blocknycklar med spärrfunktion typ: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... arr-12-st/

    De där går ju även att köpa löst, köper du bara de storlekar du behöver så 17mm och 12mm ???? (lite för länge sedan jag bytte för att jag ska komma ihåg säkert).
    Vissa skruvar sitter så pass illa till att när du väl fått grepp på den så vill du inte lossa.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    815

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Rab
    Citat Ursprungligen postat av termos
    denna här

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 150-delar/

    räcker långt att börja med..
    billig och 10 års garanti


    //T
    Har dreglat över den där ett par gånger, men varit tveksam över kvalitén på den.
    Men den är bra eller?
    Jag är osäker på om min är från 2004 eller 2005. Håller fortfarande ihop.
    Inte samma "känsla" i klicken på spärrskaften som i en kamasasats, men betydligt billigare, verkar hålla lika bra och fyller sin funktion.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Storlek 30 är det på det torxet till att dela sugrör och turbo.

    Biltemas verktyg med 10års garanti har funkat mkt bra för mig, jag tycker de håller bra kvalitet mao. Bara en sådan sak som att man vågar lämna 10 års garanti......Spara kvittot

    MEN allt går att ha sönder, tex en gång så tog jag spjärn med benen och tog i allt vad jag orkade med en 17 ringnyckel av märket Bacho och den gick rakt av. = måste ha varit gjutfel, och bacho får ju ändå anses som kvalitetsmärke.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Storlek 30 är det på det torxet till att dela sugrör och turbo.

    Biltemas verktyg med 10års garanti har funkat mkt bra för mig, jag tycker de håller bra kvalitet mao. Bara en sådan sak som att man vågar lämna 10 års garanti......Spara kvittot

    MEN allt går att ha sönder, tex en gång så tog jag spjärn med benen och tog i allt vad jag orkade med en 17 ringnyckel av märket Bacho och den gick rakt av. = måste ha varit gjutfel, och bacho får ju ändå anses som kvalitetsmärke.

    Mvh
    Lars
    Storlek 30 Torx "Check!"

    Tackar!

    Inga permanenta skador på omgivningen hoppas jag?
    Kan nästan se det hela framför mig där en blåställsklädd kille hjular rätt ner i motorrummet på en SAAB med dunder och brak med en halv ringnyckel i ena handen...
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 062

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Rab
    Citat Ursprungligen postat av termos
    denna här

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 150-delar/

    räcker långt att börja med..
    billig och 10 års garanti


    //T
    Har dreglat över den där ett par gånger, men varit tveksam över kvalitén på den.
    Men den är bra eller?
    för dom stålarna så är den värd mera än en kamasasats...
    håller samma kvalitet som dom kamasasatser man kan köpa via jula
    samma kvalisort som Bacho som du ser i clasolson etc etc

    köp denna sats och komplettera med en större sats torx bits och hylsor
    så har du allt som kan tänkas användas i saaben....
    kanske ett par torxmejslar strl. 20, 25, 30, 35, 40
    då har du garanterat allt...
    efter detta så skulle jag komplettera med en sats 3/8 långhylsor 4mm-17mm


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Jahapp... Då vart man efter diverse förseningar äntligen klar med turbobytet.

    De verktyg (minimum) som fordras:

    Ett spärrhantag.
    En kort förlängare.
    En mellan förlängare.
    En lång förlängare.
    7mm hylsa.
    10mm hylsa.
    12mm hylsa.
    13mm hylsa.
    17mm hylsa.

    12mm ringnyckel.
    12mm blocknyckel.
    13mm ringnyckel.
    13mm blocknyckel.

    T15 torx.
    T30 torx.

    WD-40.

    Ett par tänger av kombityp.
    Ett par skruvmejslar att bända med.
    Ett tråg för spillvätskor.

    Domkraft och minst två pallbockar alternativt lyft (rekommenderar det sistnämnda).

    Heynes mekbok.

    En god vän som hjälper till att hålla.
    Plåster.
    Och ett gudabenådat tålamod!!!

    Det sista är förmodligen viktigast. För fy djävlar vad skiten kan sitta!
    Dessutom har killen som ritade dessa turbos en fetisch för blodiga fingrar och djävlig design.
    Vissa skruvar, speciellt banjoskruvarna, sitter illa till som fan.

    Det hela tog ca sex timmar att klara av och då är min mekhjälp mekaniker till yrket. Till hans försvar kan nämnas att han dels är djävligt sjuk med feber och yrsel och inte borde ställt upp i dag till att börja med och dels ville jag så långt som möjligt klara mig själv. Man vill ju lära lite när man ändå håller på.

    Min bil har automatlåda och har den senaste tiden växlat som en tokig upp, ner, upp vid minsta backe... det räckte med några meter backe kunde man tycka i bland. Detta har HELT upphört efter turbobytet. Även rykandet är historia...


    Till er som nu sitter och ler och tänker "fan vilken nybörjare" bjuder jag gärna på ett leende och kanske tom ett skratt. Till er som aldrig mekat i ert liv och upptäckt att det förmodligen behövs en ny turbo. Ge er på det hela själv med hjälp av en kompis.
    Läs i Heynes handbok. Skaffa BRA verktyg, Biltemas var verkligen bra (tackar för tipset tidigare i tråden förresten) och billiga.
    Se till att ha gott om tid och följ instruktionen slaviskt så kommer det gå alldeles utmärkt.
    Och sist men inte minst... Lycka till!


    /Rab.


    Om jag missat några verktyg så får ni gärna lägga till dem i min lista.
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 739

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Bra info men vad är en "djup" ringnyckel?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Bra info men vad är en "djup" ringnyckel?
    Nja... med bristande mekanikervokabulär så får man uppfinna egna begrepp...
    Ringnyckeln sitter ca 2 cm förskjuten nedåt i förhållande till "handtaget" om man så säger...
    Vet inte om det hjälper som beskrivning, men det är det bästa jag kom på...
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 739

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av Rab
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Bra info men vad är en "djup" ringnyckel?
    Nja... med bristande mekanikervokabulär så får man uppfinna egna begrepp...
    Ringnyckeln sitter ca 2 cm förskjuten nedåt i förhållande till "handtaget" om man så säger...
    Vet inte om det hjälper som beskrivning, men det är det bästa jag kom på...
    Bra förklaring, tom jag förstod.
    Så ser dock alla mina ringnycklar ut, därav "lurade" jag mig själv av den beskrivningen.

    De som är raka i ringänden kallar jag "blocknycklar" eller bara "fasta nycklar" men det korrekta är nog "U-ringnyckel"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    27

    Re: Vilka verktyg behövs vid byte av turbo SAAB 9-5 -00 2.3t

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Rab
    Nja... med bristande mekanikervokabulär så får man uppfinna egna begrepp...
    Ringnyckeln sitter ca 2 cm förskjuten nedåt i förhållande till "handtaget" om man så säger...
    Vet inte om det hjälper som beskrivning, men det är det bästa jag kom på...
    Bra förklaring, tom jag förstod.
    Så ser dock alla mina ringnycklar ut, därav "lurade" jag mig själv av den beskrivningen.

    De som är raka i ringänden kallar jag "blocknycklar" eller bara "fasta nycklar" men det korrekta är nog "U-ringnyckel"?
    Se där.
    Precis så där menade jag den övre är mao en djup...

    Skall ändra lite i min lista tror jag
    /Rab

    SAAB 9-5 -00 kombi automat i stort behov av mer effekt.

Liknande ämnen

  1. Vilka verktyg behövs för att separera fjäder från fjäderben?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:05
  2. Guide och Vilka verktyg behövs för byte av bromsbelägg bak?
    Av CPBBK84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 23:49
  3. Ska dra åt skruvarna i framvagnen, vilka verktyg behövs?
    Av jockessaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 00:48
  4. Brådskande:Vilka verktyg behövs till Framskärm?
    Av klotet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 23:46
  5. [LÖST] Vilka verktyg vid byte av motorolja och oljefilter OG9-5 B2x5
    Av Binne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •