Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Unhappy Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Ska sälja vår Cee'd, en ECO diesel, miljöbil. Anledningen är att vi använder den så otroligt lite och numera går den bara i stan det den går...

    Därför ska den säljas så tänkte vi köpa en annan andra bil, billig att äga och åka, billigare i inköp och det ska vara miljöbil p.g.a. parkeringsförmån...

    Har förstått att C1 och Aygo (och 107an) är same same... Är det någon som har en sådan här eller haft en och kan säga nåt om dom??

    Det är ju alltså en ren stadsbil som på sin höjd kommer rulla 500-600 mil per år.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    686

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Säljer Toyota och har själv haft en Aygo -08.

    Bilarna är som sagt tämligen lika, det som skiljer är;

    Aygo har 3 års nybilsgaranti (och begagnatgaranti upp till 8 år om du köper en minst två år gammal bil hos Toyota-ÅF). Övriga har 2 års nybil.

    Aygo har stolsvärme, sidoairbags och sidokrockgardiner som standard i alla varianter. Tillval i vart fall på C1. Aygo fick antisladd som standard under 2007.

    Enligt uppgifter på forumet nedan är C1 & 107 bortåt en tusenlapp dyrare per service än Aygo, av någon skum anledning. Serviceinnehållet är likadant på alla tre. Motorn har kamkedja.

    Undvik gärna den automatiserade manuella växellåda som på Toyotaspråk heter "Multi Mode". Eller juckomat som en kollega kallar den, den växlar ganska hårt och uppträder tidvis ganska förvirrat. Sämre driftsäkerhet än den den manuell lådan också.

    Vanligaste felet på Aygo är vattenläckage. Bilen kan läcka lite överallt, åtgärdsprogram finns för detta. I övrigt är driftsäkerheten god.

    Ljudnivån i bilarna är ganska hög, blir mycket bättre om man isolerar de bakre hjulhusen.

    Forum för bilarna: http://trillingbilarna.se/
    Toyota Verso 1,8 -11

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Tack för ett bra svar!

    Flera får gärna fylla på
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    En kollega hade en sådan, och han berättade så sent som i lördags om rejäla sidvindsproblem.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Jag köpte en sådan c1:a till frugan och det enda som vi har behövt byta efter 1700 mil är torkarblad exl service mycket nöjd
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  6. #6
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    592

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Mitt ex hade en C1, tyckte den var skön att köra i stan med, men inte mer än så.
    Den tar sig fram lätt överallt o dricker ingenting.. hade jag valt mellan dina alt hade det blivit C1 pga utseéndet, men det är ju en smaksak

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Aygon har förvånansvärt skönt ljud

    Det är säkert en bra bil, många av mäklarna som säljer lägenheter här i stan kör sådana. Det bör ju betyda att de är bra stadsbilar.
    Personligen hade jag inte köpt någon pga att man kan krocka även i stan, men belyser vi bara ur kvalitetssynpunkt så lär du inte bli missnöjd.
    De är inte alls så trötta som man skulle tro heller
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Skulle aldrig i hela mitt liv betala 100 000 för en ny C1. Det är en billig bil ja, och det märks. Men varför inte köpa sig äldre kvalité? Skulle köpt mig en polo istället.

    Det är plastig, och plåtigt. Dörrsidor, vad är det i de bilarna? De enda som någorlunda charmigt med den var motorljudet när man varva. Annars skulle jag inte ens vilja ha en.

    Körde en istan, och var uppe i 50 km/h, Jag fick nog av det. Ändå möter man folk på E4:an med dessa bilar. Vad tänker de med alltså....

  9. #9

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Har kört IQ på motorväg + landsväg + stad.

    Var rädd när bilen låg i ytterfilen och stora lastbilar kördes om i regnoväder.

    1.0L man 5 vxl är inte alls så snål som tillv anger. Landade på 7L/100 km.

    Stolarna är obekväma. Radion klen. Bränslemätaren enbart hack (som Mini).

    Skall du ha en liten bil, köp en Polo eller A1. Helt annan kvalité. Ev även Fiat 500. Krocksäkerheten är sannolikt usel i IQ/Aygo, till stor del den lilla storlekens betydelse, oavsett EURO-NCAPs betyg.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Såg en C1 igår som kört av på 70 väg. Den skulle inte jag vilja suttit i.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Erfarenheter Citroen C1 / Toyota Aygo?

    Jag körde Aygo i jobbet förut.
    Jag skulle aldrig i mitt liv betala mer än 1 000 kronor för den bilen.
    Den är plastig och plåtig, högljudd, jobbig soppamätare som man kanske kan vänja sig vid, det finns ingen kraft i motor, nästan farligt lite, den manuella lådan känns som överkokt spagetti, den automatiska lådan, som ju är en automatiskt driven manuell låda, är hackig som tusan, varje gång den växlar så flyger man in i framrutan, för att sedan kastas bak in i ryggstödet.
    Eftersom du bara ska köra den i stan så antar jag att det obefintliga baksätet och bagageutrymmet inte spelar någon roll, men jag kan förklara det ändå.
    Det är obefintligt...

    Numera kör vi IQ som känns som en mycket mer rejäl bil, även om den inte heller är särskilt imponerande.
    Baksätet är lika litet som i Aygon, d.v.s. att ingen person med benen kvar kan sitta där, och bakluckan är obefintlig, men den är tystare, känns piggare, är snyggare, automatlådan är bättre, även om den inte är bra. Den har en tendens att växla både för sent och för tidigt, rattinställningen går bara att ställa i höjd, inte i längd som jag tycker är det viktigaste.

    Om jag var du hade jag lagt pengarna på någon annan bil, helt klart.

    Förlåt om jag låter sjukt bitter, kanske blir du nöjd med din C1/Aygo om du köper en, men jag har inget bra att säga om den bilen efter att ha kört den åtta timmar varannan natt i ca ett halvår.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. SAAB NG 9-5 vs Citroen C5 Hdi
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 00:23
  2. Nya Citroën DS9
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 08:37
  3. Dacia Sandero eller AYGO/C1/107?
    Av Alexander B i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 20:34
  4. Citroën Metropolis
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 16:51
  5. Ny bil - Citroen C3
    Av Brandten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •