Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bakvagnsbussningar 9-5, för camber

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009

Bakvagnsbussningar 9-5, för camber

Jag tänkte byta mina s.k A bussningarna till powerflex pga av separation i bussningen. I samma veva tänkte jag även byta de andra två som sitter på ovan-/undersida om länkarmen (de som sitter ovan och under hjulnavet bakom bromskölden). Vad jag förstår så är dessa boven när man låtet dem gå för länge och man måste shimsa för att få rätt camber på bakhjulen.

Hur blir det då med de "innre" bussnigar som sitter på tvärarmarna om man nu skall kalla de yttre för över/undre camber-bussning? Är det bara de yttre som pajar eller är det vanligt att de inre bussningarna slits ner de med i samma takt som de yttre? Bilen har gjort 10000mil.

Är de kniviga att byta? kollar man i WIS så verkar det som ett simpelt jobb.

De olika bussningarna har följande nummer på tex speedparts (för att lättare beskriva vilka jag syftar på).

Yttre Camber bussning:4567244
    Inre Camberbussnig: 4566378
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004

Re: Bakvagnsbussningar 9-5, för camber

De flesta verkar inte byta de inre bussningarna, när jag bytte på min bil kände jag på de inre och tyckte att de var OK, medan de yttre var helt slut.

Det finns en bra guide här på forumet för byte av bussningar i bakvagnen. Det svåra är att få ur de gamla och att få i de nya, jag löste detta med såg, en rörbit med rätt diameter och en liten slägga. Gick ganska enkelt, tycker jag nu i efterhand

Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009

Citat Ursprungligen postat av fälgen
    De flesta verkar inte byta de inre bussningarna, när jag bytte på min bil kände jag på de inre och tyckte att de var OK, medan de yttre var helt slut.

Det finns en bra guide här på forumet för byte av bussningar i bakvagnen. Det svåra är att få ur de gamla och att få i de nya, jag löste detta med såg, en rörbit med rätt diameter och en liten slägga. Gick ganska enkelt, tycker jag nu i efterhand
    Toppen! Fy vad grymt att få så snabba svar, bara att beställa idag så kan man sätta ignång med servicen imorgon
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973

Speedparts inre bussningar till bakvagnen passar dåligt i de tvärgående länkarmarna. De har lite för liten ytterdiameter för att bita i länkarmen och vill därför gärna snurra med och inte leda i gummit som bussningen är tänkt.

Det är kulbussningar i ytterkant och de slits bra mycket hårdare än de inre bussningarna och jag hade nöjt mig med att byta enbart de yttre + a-bussningen.

Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003

Jag har dessa till salu, kanske vore något: viewtopic.php?f=19&t=290306
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

1. Bakvagnsbussningar og 9-3.
    Av M_Blitzén i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 17:14
  2. Byte av bakvagnsbussningar og9-3
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 11:47
  3. Blåmärkta bakvagnsbussningar? 9-5 Aero -00.
    Av joj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 11:02
  4. bakvagnsbussningar 9-5
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 22:30
  5. Byta bakvagnsbussningar?
    Av Svärdarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 11:03

Behörigheter för att posta