Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur byter man olja i 4-stegs automatlåda OG9-5

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Hur byter man olja i 4-stegs automatlåda OG9-5

    Skulle byta växellådsolja på en 9-5 2.0t -00 men inte fan hittade jag någon plugg.

    och när man skruvde lås slangarna till lådan som kom det ca 5dl
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Eftersom du ännu inte fått några svar bidrar jag med det jag vet. Det handlar om en VOLVO S60 -01 med en AISIN AW 55-50SN automatlåda.
    Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den också suttit i SAAB fast det får du kolla upp.

    I denna automatlåda (och många andra) gör man inte ett "byte" av oljan utan en "sköljning". Det beror på att all olja (ca 7 liter) inte rinner ut om man bara plockar bort bottenpluggen och låter oljan rinna ut.

    En sköljning görs i flera steg och man håller på tills den utrinnande oljan har samma färg som den olja man fyller på med.

    Så här beskriver VOLVO jobbet med sköljning:
    http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 45#p399945

    Jag har letat i SAAB WIS men konstigt nog inte hittat något skrivet om vad SAAB rekommendera att man gör vid ett "oljebyte" i automatlådan.

    Per L

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    kanske klantigt av mig men, det visste jag :P

    Men det som står i wis som jag hittar där skall man ta av en slang som går till oljekylaren så skall det rinna ut 3L tror jag det var, men här kom ca 0.5L
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Eftersom du ännu inte fått några svar bidrar jag med det jag vet. Det handlar om en VOLVO S60 -01 med en AISIN AW 55-50SN automatlåda.
    Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att den också suttit i SAAB fast det får du kolla upp.

    I denna automatlåda (och många andra) gör man inte ett "byte" av oljan utan en "sköljning". Det beror på att all olja (ca 7 liter) inte rinner ut om man bara plockar bort bottenpluggen och låter oljan rinna ut.

    En sköljning görs i flera steg och man håller på tills den utrinnande oljan har samma färg som den olja man fyller på med.

    Så här beskriver VOLVO jobbet med sköljning:
    http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 45#p399945

    Jag har letat i SAAB WIS men konstigt nog inte hittat något skrivet om vad SAAB rekommendera att man gör vid ett "oljebyte" i automatlådan.

    Per L
    Detta är den 5 växlade lådan, sitter i 9-5 från 02 och nyare. Vad jag har sett i WIS så tömmer man ut ca 4l via oljepluggen, sedan lossnar man ena slangen till kylet och skruvar dit annan en slang (så man kan tömma) och tömmer ut ca 2l genom att starta motorn, stänger och fyller på 2l och så håller på så tills det är klar röd färg på oljan.
    Eller så kan man köra fusk metoden som dem gör på verkstäderna, lossna oljepluggen, töm ut ca 4l och fyll sedan på med ca 4l. Klart!

    Det ska finnas en tråd om detta med lite bilder mm.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Jocke:

    Får jag gissa att efter det man tömt av 4 liter via oljepluggen måste man fylla på dessa 4 liter innan man börjar tömma 2 liter av via slangen.
    Skulle annars tro att lådan kommer att gå med för litet olja och det är inte bra!

    Dessutom är det nog inte 2 liter man skall tömma av via slangen utan man tömmer av tills det börjar komma luftbubblor i oljan då man snabbt skall stänga av motorn så att lådan inte går med för litet olja i sig.

    Per L

  6. #6
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Men hittar inte någon plugg, den borde ju sitta under lådan men ikke. har bilder skall bara lägga upp dom.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Jocke:

    Får jag gissa att efter det man tömt av 4 liter via oljepluggen måste man fylla på dessa 4 liter innan man börjar tömma 2 liter av via slangen.
    Skulle annars tro att lådan kommer att gå med för litet olja och det är inte bra!

    Dessutom är det nog inte 2 liter man skall tömma av via slangen utan man tömmer av tills det börjar komma luftbubblor i oljan då man snabbt skall stänga av motorn så att lådan inte går med för litet olja i sig.

    Per L
    Ja. Man måste fylla på 4liter, glömde skriva detta. Jag har för mig att det står 2 liter i WIS men det gör man som man vill.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: hur byter man automat växellåds olja på en 9-5 -00

    Skall de 3 litrarna rinna ut genom slangen till oljekylaren som du pratar om måste nog växellådan pumpa ut oljan!
    Dvs motorn måste vara igång för att litrarna skall "rinna ut".

    Själv skulle jag dock vara noga med att stänga av motorn så fort jag ser minsta luftbubbla komma ut tillsammans med oljan. Det tyder ju på att oljan börjar "ta slut" och det är säkert inte bra.
    Sedan fyller man på lika mycket mängd som runnit ut, startar motorn och pumpar ut olja igen osv tills den oljan som rinner ur växellådan har samma färg som den nya oljan som hälls i lådan.
    Då har man gjort en sk sköljning som innebär att så mycket som möjligt av den gamla oljan pumpats ut och fyllts på med ny olja.

    För en låda med 7 liter olja får man räkna med att "skölja igenom" 9-15 liter olja innan man är klar. Mindre mängd om oljan ser bra ut redan innan man bytt den och mer mängd om oljan luktar illa och är mörk.

    Per L

Liknande ämnen

  1. Hur byter man olja? NG900
    Av chipper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 22:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •