Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

  1. #1
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

    Hej!

    Jag vet inte om denna tråd passar in här men ni får gärna flytta den vidare till rätt forum del..

    Jag undrar om man kan lämna sin bil till Hirsch i Sweich för trimning om man bor i Sverige eller måste detta ske via Saab i Sverige ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Hirsch ?

    Regga den med Hirsch?

    Mailat Schweiz och frågat?

    Eller är du bara ute efter programmet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch ?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Regga den med Hirsch?

    Mailat Schweiz och frågat?

    Eller är du bara ute efter programmet?
    Hej !

    Japp,registrera den med Hirsch 280 HK eller 300 HK.

    Har inte mailat Hírsch än om detta,men kanske skall göra nu om det finns nån som kan Svenska där?

    Vad jag förstått så kan man inte handla enbart Hirsch programvara utan måste köpas hela kittet till 9-5 Aero ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hirsch ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Regga den med Hirsch?

    Mailat Schweiz och frågat?

    Eller är du bara ute efter programmet?
    Hej !

    Japp,registrera den med Hirsch 280 HK eller 300 HK.

    Har inte mailat Hírsch än om detta,men kanske skall göra nu om det finns nån som kan Svenska där?

    Vad jag förstått så kan man inte handla enbart Hirsch programvara utan måste köpas hela kittet till 9-5 Aero ?

    Mvh
    Varför regga??
    Du reggade väl inte maptun-kittet??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Hirsch ?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Aero++

    Hej !

    Japp,registrera den med Hirsch 280 HK eller 300 HK.

    Har inte mailat Hírsch än om detta,men kanske skall göra nu om det finns nån som kan Svenska där?

    Vad jag förstått så kan man inte handla enbart Hirsch programvara utan måste köpas hela kittet till 9-5 Aero ?

    Mvh
    Varför regga??
    Du reggade väl inte maptun-kittet??

    Nu är jag inte med riktigt här.

    Är inte det obligaratoriskt att regga Hirsch kitt ?

    Polarens 9-3 Aero ss 252 HK kitt från Sweich stod det i reg beviset 252 HK.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Hirsch ?

    Hej!

    Klart du skall registreringsbesiktiga då blir bilen fullt laglig och försäkringsbolagen klassar den som vanlig bil och du får fullt skydd (premien kan dock öka..gjorde inte på min dock). På min blev tom bilskatten billigare pga lägre Co2 utsläpp...

    Perr, tänk att man orsakar en bilolycka.. den man kör på får men för livet eller kör på en bil för 1,5MSEK ..ditt försäkringsbolag upptäcker att den bil är trimmad och säger "nehepp trimmad" och du får själv stå skadeståndsskyldig. Eller bara smäller en motor roligt där men X antal tiotusenkronor för ny motor. Sedan kan du inte regga Maptun då dessa trim inte är lagliga.

    Innan Hirsch blev godkänt vet jag att det var någon här på forumet som fått den trimmad i Schweiz som fått ett typgodkännande som kan lämnas till bilprovningen för ombesiktning.

    Finns en kille som kan svenska där på deras support. Har hans e-post (pm:a om du vill ha den) men skriver du på svenska lär han svara.

    Du måste köpa hela kittet då mjukvaran är kalibrerad till deras hårdvaru, tror inte ens de säljer "bara" mjukvaran med kitt som har hårdvara. De är mer rädda som sitt varumärke än så...

    Mitt råd klart du skall regga är ju en av fördelarna du får betala för på Hirsch. Men pass på premien från försäkringsbolaget.

    Mvh
    /RS
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hirsch ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av perr

    Varför regga??
    Du reggade väl inte maptun-kittet??

    Nu är jag inte med riktigt här.

    Är inte det obligaratoriskt att regga Hirsch kitt ?

    Polarens 9-3 Aero ss 252 HK kitt från Sweich stod det i reg beviset 252 HK.

    Mvh
    Är väl inte mer eller mindre obligatoriskt än vilket annat trim som helst.

    (Vilka egentligen SKALL registreringsbesiktigas, men detta sker som ni vet väääldigt sällan eftersom trimfirmorna inte vill/kan utfärda behövliga intyg.)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

    Men kan någon svara på varför Hirsch-trim till en 9-5 Aero/B235R 2004 inte är tillgängligt för svenska marknaden, men det går att skaffa i Danmark utan problem?
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Hirsch ?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Aero++


    Nu är jag inte med riktigt här.

    Är inte det obligaratoriskt att regga Hirsch kitt ?

    Polarens 9-3 Aero ss 252 HK kitt från Sweich stod det i reg beviset 252 HK.

    Mvh
    Är väl inte mer eller mindre obligatoriskt än vilket annat trim som helst.

    (Vilka egentligen SKALL registreringsbesiktigas, men detta sker som ni vet väääldigt sällan eftersom trimfirmorna inte vill/kan utfärda behövliga intyg.)
    Det kostar ju en hel del, sedan måste man få tillstånd från transportstyrelsen idag enbart för miljökonvertering annars som i SAAB/Volvos fall måste tillverkaren i sig gå i godo för det som görs. Sedan är ju effektökningen begränsad så mer eller mindre alla trimfirmor hamnar över de max 10% ökningen så ett intyg är värt toapapper gissar jag.

    Skall du ha SAAB garantivillkor kvar, försäkra bilen och om bilen skall köras lagligt måste du göra det.
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

    Reg. besiktade min 9-5:a i förra veckan. Det var en rejäl lunta med papper som besiktningsmannen ville ha. Nu var ju detta endast en mjukvaruuppgradering och ingen hårdvaruförändring.
    Att Hirsch enbart säljer "hela kit" beror nog på att man gjort alla typningar med just den set-up:en.
    Hirsch har svensk representation i Schweiz, bara att maila eller ringa.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

    Hej !

    Har varit i kontakt med Hirsch i Sweich för ett bra tag sen,dom ansåg att det inte gick att köpa bara programvara oavsett om man skall regbesikta eller ej,vilket skulle innebära att jag måste ta bort kungskobran,avgas ic..
    Kollar man på det hela åker pengarna iväg.

    Har försökt att hitta bara program 280 eller 300 hk här i Sverige om det är nån som bytt upp sig till mer effekt mm men utan resultat.

    En bekant i Sweich har letat där nere för fullt ett program samt hårdvara begagnat i 3 månader ca..

    Nyss fick man email att 280 hk box som suttit i en 03 Aero kan vara tillgänlig för ett bra pris,även avgasystem halvsats kan vara tillgänlig.

    Men det som bekymrar mig är hur kommer en sån program funka med min fmic halvsats och 06 aero kungskobran eftersom den ska vara anpassad efter Hirsch produkt ?
    Finns det risk att bilen dummar sig ?Bör det vara några problem ?

    Tacksam för hjälp.
    Skriv gärna så fort så möjligt,måste meddela polaren i Sweich snabbt..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Trimma hos Hirsch i Schweiz ?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Har varit i kontakt med Hirsch i Sweich för ett bra tag sen,dom ansåg att det inte gick att köpa bara programvara oavsett om man skall regbesikta eller ej,vilket skulle innebära att jag måste ta bort kungskobran,avgas ic..
    Kollar man på det hela åker pengarna iväg.

    Har försökt att hitta bara program 280 eller 300 hk här i Sverige om det är nån som bytt upp sig till mer effekt mm men utan resultat.

    En bekant i Sweich har letat där nere för fullt ett program samt hårdvara begagnat i 3 månader ca..

    Nyss fick man email att 280 hk box som suttit i en 03 Aero kan vara tillgänlig för ett bra pris,även avgasystem halvsats kan vara tillgänlig.

    Men det som bekymrar mig är hur kommer en sån program funka med min fmic halvsats och 06 aero kungskobran eftersom den ska vara anpassad efter Hirsch produkt ?
    Finns det risk att bilen dummar sig ?Bör det vara några problem ?

    Tacksam för hjälp.
    Skriv gärna så fort så möjligt,måste meddela polaren i Sweich snabbt..

    Mvh
    Så länge bara programmet funkar i bilen ser jag ingen anledning i att ändra nått i hårdvaran.
    Men jag skulle tippa på de är bara att gifta in boxen i din bil även om du har -06 turbo o rätta kobran.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.
    Av Jimmy_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 22:48
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 23:16
  3. Trimma Hirsch
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 13:41
  4. Trimma en 9-5 Hirsch
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •