Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Min APC bär sig konstigt åt!!!!!!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Min APC bär sig konstigt åt!!!!!!!

    Jag får inte upp mer än 0.5bars laddtryck när jag är ute och gasar.
    Jag ser tydligt på laddtrycksmätaren att APC:N sänker trycket.
    Så jag mixtrade lite i garaget idag och upptäckte till min förvåning att när jag gasar upp och SLÄPPER gasen så börjar magnetventilen och arbeta.
    Då har jag ju inget laddtryck och motorn bör ju inte spika.
    Jag kan inte höra att den spikar när jag är ute och plågar den heller.
    Slår jag till tändningen och knackar på knacksensorn så börjar magnetventilen att jobba.
    Motorn är nyrenoverad och har gått 20mil och jag har kollat upp alla slangar så de sitter där de skall och att de är hela.
    Det som förbryllar mig är att magnetventilen börjar fladdra när jag släpper gasen.
    Nån som har några ideér om vad som kan vara galet?
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    apc

    upp
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  3. #3
    Hej!

    Börja med att prova tryckgivaren. Använd tryckluft, max 1 bar. Slå på tändningen och blås i slangen till tryckgivaren. Om APC är hel så ska MV smattra när du har över ca 0,4 bar tryck till tryckgivaren. När du släpper trycket kan den smattra en stund efteråt, beroende på hur APC är justerad och hur högt tryck du hade.

    Prova att starta motorn och lyssna på MV direkt efter start, prova att varva upp. MV ska smattra över ca 3600 varv, inte annars (så länge inte laddtryck över ca 0,4 bar finns).

    Kolla att APC-boxen inte är vattenskadad eller full med vatten, den kan bli det om packningen till locket i boxen är trasig.

    Kolla vad för typ av tändkablar du har (biltema etc. rekommenderas ej) och att tändkablarna är fräscha.

    Återkom med resultat!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Kolla

    Tack för att du tog dig tid att tipsa mig Anders.
    Jag skall ta tag i detta i helgen och prova. Jag har för uppgiften skaffat mig en fintrycksregulator (Norgren) som kan reglera luft mellan 0,1-3,5bar samt en tryckmätare fingraderad till 3bar.
    Jag har även en drös APC-lådor att byta med. Jag gjorde en test igår för att se om min tryckmätare i coupén stämmer och när jag satte 0,5bars tryck på så hörde jag att det pös nånstans ifrån. Tryckgivaren som slår av soppan vid för högt laddtryck läckte. Men den kopplade jag bara bort för att jag har inte mixtrat med APC:n så jag lär inte komma upp i 1,2bars laddtryck ändå (ännu, kanske jag skall tillägga ;-) .
    Men jag lämnar rapport.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #5
    Hej!

    Fintrycksregulator är egentligen inte nödvändig om du har en kompressor som det går att skruva ner trycket till ca 1 bar på, men det är såklart inte fel att ha ordentliga grejor!

    Jag vet inte exakt hur mycket tryck komponentera i APC-systemet klarar, men blåser man på med 10 bar så lär saker gå sönder, därför tar jag det säkra före det osäkra och rekommenderar folk att hålla sig till normalt arbetstryck för grejorna, dvs ca 1 bar.

    Graderade tryckmätare kan man däremot aldrig få för många av!

    Det går att mäta upp tryckgivarens motstånd i förhållande till trycket för en mer exakt diagnos, jag har infon nånstans, ska leta.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Jaja, nödvändigt och nödvändigt.
    Eftersom hela mitt arbete är översållat med me bra grejor så måste man ju se till och använda det.
    Jag fick skjuta på experimenterandet tills Söndag då min fru påtalade med skärpa att det behövde handlas till hemmet ;-)
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Testdag!!!!!!!

    Okej, har just varit ute i garaget och labborerat. Resultatet var inte roligt.

    1. Min APC-box gav signal så att magnetventilen började jobba redan vid ca 0,15bar. Ventilen arbetade även när jag släppte gasen och betedde sig allmänt oroligt. Jag bytte till en annan box jag hade som iofs inte var original (skruvad enligt uppgift, fick den med motorn) men bättre än den där satt. Resultatet blev att ventilen började jobba vid 0,55-0,60 ung samt att den slutade med tickandet vid gassläpp
    :-) så långt så väl.

    2. Kollade min fördelare när jag ändå var igång och blev undrande över dess funktion. Skall den röra sig vid både vacuum och tryck eller endast tryck? Och hur mycket? Min rör sig endast en liten bit, ca 2mm, vid vacuum!
    Är den paj eller?

    3. Min avlastningsventil (dump) verkar ha givit upp. Kan suga och blåsa i slangen utan mottryck. Det jag blåser in i slangen läcker ut i den pipen som sitter fast i böjen till turbo:n. Kopplade till en vacuum-ejektor men kunde inte få den att öppna med den för att bringa ventilen i återcirkulation. Drog med ca -0,70 i vacuum.
    Bör vara kass, va?

    4. Kollade klockan till wastegaten när jag ändå var ingång och den började öppna vid 0,5bar. Det är väl okej, eller?
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  8. #8
    1. Första APC-boxen trasig, den andra ok.

    2. Fördelaren ska röra sig vid både vakuum och tryck, vet inte hur många millimeter den ska röra sig, har antalet grader nånstans, men för att kolla det måste du ha tändinställningslampa. Skulle dock inte tro att fördelarne är trasig, då det känns osannolikt att den skulle gå sönder så att slaglängden ändrar sig.

    3. Byt avlastningsventil, det får inte läcka om du blåser/suger i den tunna slangen till avlastningsventilen.

    4. Det låter som att grundladdtrycket är i överkant, borde öppna något tidigare, men det beror lite på avgastryck och annat också. Provkör och kolla grundladdtrycket! Kolla även hur grundladd beter sig på höga varv, om trycket ökar på höga varv så ska du sänka grundladdtrycket lite.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Fördelaren rör sig inte ett dugg när jag sätter tryck på den.
    Jag tryckte med två bar och den rörde sig inte ett dugg.
    När jag sedan sätter vacuum på den så rör den sig inte för att plötsligt "sprätta" till en bit. Verkar gå ganska kärvt.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Fördelaren rör sig inte ett dugg när jag sätter tryck på den.
    Jag tryckte med två bar och den rörde sig inte ett dugg.
    När jag sedan sätter vacuum på den så rör den sig inte för att plötsligt "sprätta" till en bit. Verkar gå ganska kärvt.
    Har du rätt fördelare monterad? Det skall ju vara till en turbomotor och inte en ifrån en i-motor! Men det hoppas jag du redan visste. Lycka till med felsökningarna!
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Om APC är hel så ska MV smattra när du har över ca 0,4 bar tryck till tryckgivaren. När du släpper trycket kan den smattra en stund efteråt, beroende på hur APC är justerad och hur högt tryck du hade.
    Finns ingen chans att tryckgivaren är det som är trasigt...??

    Har för mej att min också började smattra vid ganska lågt tryck....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Jo, rätt fördelare skall det vara. Det hoppas jag iallafall. Jag har inte bytt.
    Är det någon som kan svara säkert på att den skall röra sig både framåt och bakåt? Och hur mycket?
    Edit.
    Jag har varit ute och meckat lite med den och fick plockat sönder den och smort upp så nu jobbar den fint MEN DEN RÖR SIG ENDAST vid VACUUM.
    Men denna fördelare kan jag konstatera att det är det enda håll den är byggd för att röra sig åt.
    Är det någon som har Boschnummerna som står på fördelarna?
    Motorn är en 900turbo16 -86.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Hmmm, nu börjar jag undra!
    Jag var ute och kollade på min lokala skrot idag efter en ny fördelare. Men de fördelare jag hittade (på 3 9000turbo -85-87) så fungerade fördelaren precis som på min bil.
    Dvs att den rör sig bara åt vacuumhållet. Visserligen så stämde inte numret till punkt och pricka på fördelaren, en 6:a i slutet och jag har en 7:a, men det är ju ändå samma motor med samma utrustning på en 9000motor som på en 900 i de årsmodellerna.
    Är det nån vänlig själ som kan bekräfta att fördelaren skall arbeta på både vacuum och tryck.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  14. #14
    Hej!

    Jo, fördelaren ska röra sig både vid vakuum osh tryck. Det rör sig dock mindre vid tryck. Vid närmare eftertanke kom jag ihåg att jag moddat en fördelare på nån bil jag haft för att just röra sig mer vid tryck, dvs sänka tändningen mer.
    Enda säkra sättet att kolla denna funktion är med hjälp av tändinställningslampa och tryckluft. Jag tror jag har antalet grader som tändningen ska sänkas i nån verkstadshandbok, ska leta ikväll.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Stön.
    Satte idag dit min nya avlastningsventil och drog ihop alla rör mm.
    Ut och gasade, med samma resultat.
    Jag funderar alvarligt på att ersätta min särade tändning och APC med ett kombinerat från en 9000 -89 och få DI på köpet.
    Låter det sig göras utan att bryta ryggen av sig :-)
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Mätte vidare idag och fick fram att min APC-Givare också är trasig.
    Jag mitt nöt mätte inte den innan eftersom jag fick magnetventilen att reagera anorlunda efter att jag bytt boxen.
    Nån som kan tala om för mig ifrån vilka bilar jag kan hämta en sådan? Finns ju inte så många 90016v turbo på skroten längre.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  17. #17
    Hej!

    Det är samma givare på alla og900 med APC samt på 9000 utan DI.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Väcker en äldre tråd till liv genom att fråga APC kungen Anders O (Eller vem som helst...) vilket värde tryckgivaren skall ha i opåverkat läge (atmosfärtryck)och om någon OHM vs. Bar/Psi skala finns att tillgå..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    ca: 10 ohm vid 0 bar .
    Sedan ökar motståndet uppåt med laddet..


    MVH OLOF

  20. #20
    Hej!

    Jag glömmer alltid bort de exakta siffrorna på tryckgivarmotstånd vs. laddtryck, men jag hade följande info uppskrivet:
    Vid atmosfärstryck är motståndet ca 10 Ohm.
    Vid 0.8 bar laddtryck är motståndet ca 100 Ohm.

    I verkstadshandboken finns en beskrivning på hur man bör testa tryckgivaren, men jag har inte den verkstadshandboken i närheten.

    Tryckgivare brukar antingen fungera eller inte fungera (dvs avbrott). Om tryckgivaren ger konstiga värden så dröjer det troligen inte särskillt länge innan det blir avbrott.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 2.0T -05 låter konstigt
    Av Hottamale i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •