Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Renovera lykttorkare 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Renovera lykttorkare 9-5?

    Jag har gjort ett försök, men ingen framgång.
    Tog isär allt (till och med motorn) och blåste rent med trycklyft. Kolen var ok. Men nått är fortfarande galet...drar Amp som in i 17!...och ryker från motorn om jag lägger på ström mer än 3sek.
    Jag har sökt på detta utmärkta forum men hittar inte nått (kanske tack vare den eminenta sök funktionen) men en del tar tydligen bara bort dom? andra snackar om ett motstånd/diod som skall lödas in på den gula sladden. Jag såg ingen diod när jag tog isär detta...var finns den isf?

    Ser bilar i trafiken med lykttorkare som står lite kvart-i-3 varje dag, så detta kan inte vara ovanligt fel? Men inget i FAQ!

    Var kan man få tag i motor?

    Hel enhet kostar väl skjortan på Saab?
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Renovera lykttorkare 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    ...
    Ser bilar i trafiken med lykttorkare som står lite kvart-i-3 varje dag, så detta kan inte vara ovanligt fel? Men inget i FAQ!

    ...
    Inte?
    viewtopic.php?f=30&t=199918
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: Renovera lykttorkare 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    ...
    Ser bilar i trafiken med lykttorkare som står lite kvart-i-3 varje dag, så detta kan inte vara ovanligt fel? Men inget i FAQ!

    ...
    Inte?
    viewtopic.php?f=30&t=199918
    ..nej..
    Linken är för vindrutetorkare!
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Renovera lykttorkare 9-5?

    Jag var nog lite snabb där...

    Citat Ursprungligen postat av Någon annan i PM
    För att få bort motorn från bilen måste blinkers, lyse och grill tas bort, det är inte avancerat, grill 2 skruv, blinkers 1 skruv, lykta 2 skruv.
    Bort med torkarblad och sedan sitter hela motorn med 2 muttrar.

    Demontera plastlocket försiktigt, jag lyckades få bort alla små piggar hela de stora blev sisådär.
    Lyft bort locket och notera positionen på det röda kugghjulet.
    Lyft försiktigt upp stången som torkarbladet sitter på, du får samtidigt följa med med plasttätning i framkant.
    Lyft försiktigt upp den stora plåtbrickan som ligger överst, det räcker att lyfta 1/2 cm.

    Gör ett kryss på motorn så du vet vilken sida som är upp.
    Bänd med en mejsel i bakkant så motorn lossar och kan tas ur.
    Ta bort den vita "gängade" delen från motorn.

    Det svåra är nu att bända bort de 2 hakarna som håller plastlocket på motorn, mina blev förstörda men det gör inget då motorn ändå kilas fast vid återmontering.

    När du ska dela på motorn så ta fram ett par tandpetare, du har 2 långsmala hål på locket och under ser du en bit koppar, trä i tanpetarna i hålen så du kan tvinga kopparen ut mot sidan, försök nu lyfta locket, jag fick ta hjälp av en tång. Ta inte i för mycket bara för då kan det hända att kolen ramlar bort.

    Efter du har delat på motorn är det rengöring som gäller, jag använde bromsrengöring och det fungerade bra, även elektronikrengöring fungerar. Det som framförallt ska göras rent är skårorna på motorn där lindningen är fäst, det är därimellan som det blir överslag och kortslutning. Det är 4 skåror.

    Efter detta så är det återmontering som gäller, och förhoppningsvis fungerar torkaren nu.

    Provkörning görs med fördel med hjälp av ett batteri till en uppladdningsbar borrmaskin.

    Lägg - på svart kabel och + först på gul (mittenstiftet, tror det var gul) för att sedan kontrollera att torkaren stannar på rätt ställe lägg + på röd (yttersta) då ska axeln röra sig en bit och sedan stanna, förhoppningsvis på samma ställe hela tiden.
    Hoppas det var till mer hjälp!
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Renovera lykttorkare 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag var nog lite snabb där...

    Citat Ursprungligen postat av Någon annan i PM
    För att få bort motorn från bilen måste blinkers, lyse och grill tas bort, det är inte avancerat, grill 2 skruv, blinkers 1 skruv, lykta 2 skruv.
    Bort med torkarblad och sedan sitter hela motorn med 2 muttrar.

    Demontera plastlocket försiktigt, jag lyckades få bort alla små piggar hela de stora blev sisådär.
    Lyft bort locket och notera positionen på det röda kugghjulet.
    Lyft försiktigt upp stången som torkarbladet sitter på, du får samtidigt följa med med plasttätning i framkant.
    Lyft försiktigt upp den stora plåtbrickan som ligger överst, det räcker att lyfta 1/2 cm.

    Gör ett kryss på motorn så du vet vilken sida som är upp.
    Bänd med en mejsel i bakkant så motorn lossar och kan tas ur.
    Ta bort den vita "gängade" delen från motorn.

    Det svåra är nu att bända bort de 2 hakarna som håller plastlocket på motorn, mina blev förstörda men det gör inget då motorn ändå kilas fast vid återmontering.

    När du ska dela på motorn så ta fram ett par tandpetare, du har 2 långsmala hål på locket och under ser du en bit koppar, trä i tanpetarna i hålen så du kan tvinga kopparen ut mot sidan, försök nu lyfta locket, jag fick ta hjälp av en tång. Ta inte i för mycket bara för då kan det hända att kolen ramlar bort.

    Efter du har delat på motorn är det rengöring som gäller, jag använde bromsrengöring och det fungerade bra, även elektronikrengöring fungerar. Det som framförallt ska göras rent är skårorna på motorn där lindningen är fäst, det är därimellan som det blir överslag och kortslutning. Det är 4 skåror.

    Efter detta så är det återmontering som gäller, och förhoppningsvis fungerar torkaren nu.

    Provkörning görs med fördel med hjälp av ett batteri till en uppladdningsbar borrmaskin.

    Lägg - på svart kabel och + först på gul (mittenstiftet, tror det var gul) för att sedan kontrollera att torkaren stannar på rätt ställe lägg + på röd (yttersta) då ska axeln röra sig en bit och sedan stanna, förhoppningsvis på samma ställe hela tiden.
    Hoppas det var till mer hjälp!

    Om du kör enligt den beskrivningen vore det toppen om du kunde passa på att ta lite bilder!
    Utan Saab

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225

    Re: Renovera lykttorkare 9-5?

    Jag har nu gjort detta 3ggr på höger sidan, utan att få till det. Bänt upp motorn 2ggr.
    Det verkar som motorn inte blir tillräckligt motionerad för när man sätter på ström så ryker det en hel del från motorn, kanske fett som brinner upp inte vet jag...
    Funderade på om motorn kunde vara samma som på donatorn (en 9000 CS),
    JA! det var det så nu skall jag renovera dom motorerna ikvæll för att byta vänster sidan, passar på att knäppa lite foton.
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

Liknande ämnen

  1. Lykttorkare som stannar i olika lägen?
    Av XGranis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:07
  2. Lykttorkare funkar lite som dom vill
    Av Calo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 10:27
  3. Lykttorkare som pajat...
    Av lansen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:17
  4. Montering PTC Motstånd Lykttorkare
    Av RebelRob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 22:02
  5. lykttorkare med ögonlock??
    Av 900Karlsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •