Som RZ säger, det gäller bara att använda rätt verktyg. Med ett lagom stort spärrhandtag så är det naturligtbis lättare att få en känsla för hur mycket moment det är.
Som RZ säger, det gäller bara att använda rätt verktyg. Med ett lagom stort spärrhandtag så är det naturligtbis lättare att få en känsla för hur mycket moment det är.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Hallå ! Ursäktar tjatigheten.
Men jag undrar lite om effekten med fjäderbensstag stag.
Jag har ju en 95 linear 2007 (16000mil). Dvs snik chassit , jag är jäkligt nöjd med komforten o väghållningen i säg sub 100 kmh.
Däremot kan bilen bli jäkligt vinglig vid sidvind eller snabba rörelser i höga hastigheter.
Är fjäderbensstag alena min medicin.
Eller bör jag även köpa sportchassi ? Och stag?
Eller något annat?
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Bakre A-bussningarna bör nog snarast bytas, exakt det beteendet uppstår när dom är slut.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Mm. Har varit inne på det. Hade bilen inne på en erkänd saab verkstad där de gav mina bussningar tummen upp...och tyckte att jag kunde köra vidare på dem...
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Är dom inte bytta så gör det till Powerflex.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Är det 16000mil gamla dämpare och fjädrar på bilen?
Kombi eller sedan?
Däckdimension och lufttrycket samt hur stabil stomme däcken har kan också påverka med jag skulle nog kolla dämpare / fjädrar innan byte av bussningar om verkstan gav tummen upp.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jepp kombi med 16000 mil gamla dämpare o fjädrar.
Däck är sprillans nokian black 17-45-225 med 2,9 bar...
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Hur reagerar bakvagnen när du kör över en broskarv? Om den gungar till i sidled (fladder) så är det A-bussningarna som behöver bytas.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Både dämpare, fjädrar och bussningar är gamla och har sett sina bästa dar så ryms det i budgeten så är det bara att beställa och spotta i nävarna för bilen lär bli stabilare och säkrare när du är klar.
Och river du ner länkarmarna kan det vara klokt att byta de 2 kulbussningarna/sida så du slipper riva igen när bilprovningen anmärker på dem och det blir bara en hjulinställning.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
hehe jag som tänkt att det skulle räcka med ett fjäderbenstag, saken är ju att bussningarna fått ok ,och resten presterar väldigt bra. men det klart att ett nytt eller lika gamat sportchassi presterar bättre. blir o tänka över det här...
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Ingen du kan låna ett stag av och prova?
Hade du bott nära mig hade du fått låna och testa
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tack det var snällt av dig !
Nä har tyvär ingen saabvän IRL..
Jag återkommer med hur jag gör
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Någon i Stockholm med 9-5 och stag borde det finnas kan man tycka?!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Du har ju fått många råd från kunniga människor men du vill gärna tro att fjäderbenstag löser problemet. Minns du om bilen alltid har varit vinglig över 100 knyck? Troligen inte eller? Vad tror du då orsaken till vingligheten är? Avsaknad av fjäderbenstag eller möjligen någon av orsakerna som nämns ovan?
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Jo visst ,men jag trodde det fram gick att jag förstår att nya sport fjädrar o dämpare är bästa medicinen. Det jag sökte var var lite "trimning" a upplevelsen när bilen känns stor o tung o vinglig i högre hastigheter. Pga nyfunnen rost så känns nya dämpare o fjädrar lite avlägset... mvh dittrich
Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.
Spännande historia. Hur slutade det dittrich?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2