Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Min AC Väser

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Min AC Väser

    Jag förstår att detta kan va ett lite ut tjatat ämne här på forumet, jag har tittat runt en del men finner inte någon lösning på mitt problem.

    Stack ner en termometer i ena in luft kanalen då ac'n gick för fullt och temperaturen visade 4 grader, så visst kyler ac'n. Vad som har hänt är att ett väsande ljud har uppkommit, Det upphör att väsa om jag trycker in econ så jag antar att det är ac relaterat. Kan det va för lite kylmedium? kan man fylla sånt själv? Har hört att man kan titta efter bubblor i något litet "fönster" bakom grillen vad ska jag titta efter?

    Ett annat luft relaterat problem är att det är väldigt dåligt drag på luften även att fläkten går för fullt så är det inte mer än en svag bris som kommer från luft kanalerna, Kan något rör ha hoppat av? och i så fall vart börjar man lättast att gräva? vart sitter fläkten?

    Fläkten har oxå börjat gnissla en del i synnerhet då man kör den på låga varv och trycker ner kopplingen eller släpper på gasen, vilket för motorns varv tal är samma sak. Vad kan detta bero på? någon som haft samma bekymmer?


    Mvh Peter
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  2. #2

    Re: Min AC Väser

    Det kan vara kallt fast det är ganska lite köldmedie kvar i systemet och man inte kör på fullfart på ventilationen. När det börja väsa så är det nog ganska stor sannolikhet att det saknas köldmedie och det väser för att det är skum/gasblåsor i köldmedievätskeströmmen när den passerar expansionsventilen

    Normalt så skall det vara bubbelfri vätska hela vägen i smala röret från torkfiltret till inloppet på evaporatorn och i äldre Saabar så har man ofta ett litet tittfönster ovanpå torkfiltret framför kylaren - ibland med en lite svart lapp över (bara att ta bort) - kika på den så skall det vara en bubbelfri, något disig/mjölkaktig vätska som strömmar medans kompressorn är igång medans det kan vara bubblor kort stund vid start/stopp och helt utan vätska när kompressorn är avstängd.

    Ofta blir evaporatorn rejält kallt och tom. kan frysa i delar av flänsarna närmast insläppet när man har för lite köldmedie och har ON/OFF-kompressor. Har man bekymmer att ventilationen sakta avtar när man kör AC så kan det bero på igenfrysning i lamellerna på evaporatorn för att termostaten bara känner luften som går igenom den varma delen av evaporatorn som inte längre blir kyld av kymedie och låter AC-pumpen gå kontinuerligt och det blir sakta allt större isblock.

    ---

    Det finns flertal trådar ang. fyllning, anskaffning av köldmedie och alternativa köldmedie i det här forumet.

    Kom dock ihåg att det formellt sätt är olagligt att fylla på om man fyller med köldmedel köpt av köldmedelsbolagen och dess distributörer - men å andra sidan som privatperson kan du inte köpa köldmedel och formellt sett så du kan inte vara olagligt såvida du inte släpper ut befintlig innehåll i AC:n...

    Och praktiskt sett så bör man också läsa på lite om AC innan man försöker själv, annars kan det bli tok som börja med andra inlägget i den här tråden viewtopic.php?f=18&t=188891&start=340

    samt ytterligare igen av en annan person i tråden: viewtopic.php?f=7&t=289229&p=1999477&hilit=f%C3%B6 rs%C3%A4kring#p1999477

    Där båda ignorerade hur saker och ting fungerade, alla varningar mm. i olika trådar ang. hantering med tryckbehållare och värmde på alldeles för mycket så fort när önskade överfyllningen oväntat saktade av och med värme försökte tvinga med våld över vätskan, istället för att ta reda på varför det inte gick som förväntat.

    Jag vill inte se några fler trådar med smällda sprejburktuber ovan och liknande Darwin Awards-aspirantförsök pga. okunskap/klantighet/ignorans värmer på saker som inte skall värmas - och det smäller! - än så länge har inga kroppsdelar slitits bort utan bara materiella skador, och det bör förbli så även i fortsättningen. Det här är inga leksaker!!

    Skall man pyssla med AC-själv så skall man ha läst på och veta vad man pysslar med och arbetar säkert med tillräckliga marginaler - är man inte villig att läsa på och förbereda sig samt arbeta inom de säkra tryckfönster som gäller här - då skall man inte pyssla med AC utan lämna över till någon som kan det - även om det kostar!.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Min AC Väser

    Kan kompressorn börja låta mer när det är lite medium kvar? Här ett irriterande ljud när kompressorn går nämligen men jag tycker inte att det låter som ett lager. Samt att det väser när jag slår på den och att det "knäpper" i den när den är igång. Men knäpper menar jag ett sådant där typiskt värme/kylpumps ljud man kan höra på större aggregat.

    Är en 9-3 ss -04.
    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  4. #4

    Re: Min AC Väser

    Ljud är alltid svårt att härleda orsaker av, speciellt när det också bara beskrivs som text ;-).

    Kompressor är kompressor och beroende på kompressionsmetod (scroll, kolv, vane (vingar)) så ger det förmodligen mer eller mindre hårt pulserande gasflöde ut som kan börja låta på andra ställe och beroende på om de är fyllda med vätska eller gas i rören mm.

    väs, sus och annat beror oftast på luft/gasbubblor i vätskeströmmen och det låter när de passerar strypningar (expansionsventilen).

    bilar (oftast amerikanska) som använde kapillärrör/fast munstycke som strypning så hör det till den tekniklösningen och dess snålare fyllning att det kan låta och att det är bubblor i vätskeströmmen till strypningen - dom fungerar som en uppförstorad version av en kylskåp och alla vet att dessa brukar susa, plaska och bubbla samt ibland också kan knacka ganska hårt. Har har man en sådan AC så får man nästan skylla sig själv... ;-)


    ---

    Om det låter störande men inte har gjort det tidigare så får man dels försäkra sig om att det inte beror på slitage eller skadade lager/pump eller saker som har skakat loss och att systemet är korrekt fyllt samt att kondensorfläktar mm. fungerar som det skall så att trycken inte blir väldigt höga och låter av den orsaken.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    SOLNA
    Inlägg
    32

    Re: Min AC Väser

    Ok ! Jag lyfte på grillen och tittade i fönstret, Ehh där va det mjök vitt. dvs lyft bubblor i systemet.. Så jag bokar tid för ac cervice! tack för värdefull input!

    En sista fråga dock, Riskerar jag att förstöra något om jag kör ac med lyft i systemet?
    **********************************
    SAAB 9-3 1998 2.0T Nordic Steg 1
    **********************************

  6. #6

    Re: Min AC Väser

    Använd inte AC-kompressorn när du märker att det inte ger kyla längre. kompressorn kyls av den genomströmmande gasen och när det blir lite för lite av detta så går den varmare än normalt.

    kompressorn stängs av tryckbrytaren när systemtrycket går under ca 2 Bar men kan snurra men inte ge kyla lång tid innan den når den nivån och stängs av helt - vilket är väldigt onödigt och sliter på grejorna i onödan.

    en del kompressorer har också en termostatbrytare som bryter strömmen till magnetkopplingen om kompressorn går för varmt ( över 100 grader typ)

Liknande ämnen

  1. 93 -01 150 hp 2,0t, laddar mer och väser?
    Av easyraider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 20:27
  2. Bilen väser
    Av petterCSE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 12:59
  3. Bilen väser/pyser...
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 16:56
  4. Väser nånstans när ja gasar.
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •