Visa resultat för omröstning: Hur kommer du rösta i valet 2010

Antal röster
197. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • M

    72 36,55%
  • Fp

    17 8,63%
  • C

    3 1,52%
  • Kd

    5 2,54%
  • S

    25 12,69%
  • Mp

    7 3,55%
  • V

    9 4,57%
  • Sd

    52 26,40%
  • Pp

    6 3,05%
  • Fi

    0 0%
  • Övriga

    1 0,51%
Sidan 11 av 18 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 349

Ämne: Valet 2010

  1. #201
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 108

    Re: Valet 2010

    Att MP skulle gå över till Alliansen håller jag som _mycket_ otroligt. MP har växt otroligt mycket och ser ut att vara tredje största parti. Att då "byta sida" och regera med en allians som vill bygga 10 nya kärnkraftsreaktorer då säkerligen MP vunnit röster på just miljöfrågan och det faktum att man är kärnkraftsmotståndare, nä, skulle inte tro det.

    I övrigt kan man se att "Mona" inte direkt gynnat S, vilket ju var rätt väntat, samt att de xenofobiska vindarna trots allt även blåser här uppe i norr.

    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

  2. #202
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Att MP skulle gå över till Alliansen håller jag som _mycket_ otroligt. MP har växt otroligt mycket och ser ut att vara tredje största parti. Att då "byta sida" och regera med en allians som vill bygga 10 nya kärnkraftsreaktorer då säkerligen MP vunnit röster på just miljöfrågan och det faktum att man är kärnkraftsmotståndare, nä, skulle inte tro det.

    I övrigt kan man se att "Mona" inte direkt gynnat S, vilket ju var rätt väntat, samt att de xenofobiska vindarna trots allt även blåser här uppe i norr.

    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    262

    Re: Valet 2010

    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

    yeah lite mycket SD men ändå under rikssnittet.

  4. #204
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    311

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html
    Valdeltagandet tycker jag inte du ska vara stolt över... Jag är iaf inte stolt över de knappa 74% mitt distrikt kom upp i

    /U

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    406

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Att MP skulle gå över till Alliansen håller jag som _mycket_ otroligt. MP har växt otroligt mycket och ser ut att vara tredje största parti. Att då "byta sida" och regera med en allians som vill bygga 10 nya kärnkraftsreaktorer då säkerligen MP vunnit röster på just miljöfrågan och det faktum att man är kärnkraftsmotståndare, nä, skulle inte tro det.
    Även C sägs ogilla ett samarbete med MP, Maud Olofsson fortsatte att spy galla över MP sent på söndagskvällen.

    Som sagt, MP står väldigt långt från alliansen i många tunga frågor...

    /Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #206
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    268

    Re: Valet 2010

    Lite annat..

    På Aftonbladets "chat" nu

    "10:29 Jessica Balksjö, reporter: Ett exempel. Kent Ekeroth, en av SD;s riksdagsledamöter, säger till Aftonbladets Mattias Carlsson i dag:
    – Med morot och piska ska vi få muslimerna att lämna Sverige.

    [Kommentar från Micke Micke: ]
    Definiera främlingsfientligt."

    Erm?

  7. #207
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 302

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html
    Samma här, lite mycket moderater bara...

    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    406

    Re: Valet 2010

    Sedan kommer då de obligatoriska frågan: Varför gick det som det gick? Den segrande parten hävdar naturligtvis alltid att utgången är ett bevis på den egna politikens förträfflighet. Förlorarsidan å sin sida brukar mena att man inte "nått ut".
    Det senare påståendet kan möjligen stämma denna gång, en undersökning visar att den mediala rapporteringen har varit kraftigt vinklad till Alliansens fördel, skräckexemplet heter Expressen. Endast GP har haft en balanserad rapportering. "Jag har inte sett något liknande i de nio tidigare val jag undersökt" säger journalistprofessor Kent Asp.
    Med ovanstående taget i beaktning farmstår inte valresultatet som svårförståeligt, förr eller senare ger naturligtvis borgerlighetens makt över mediesverige genomslag i mandatfördelningen.
    Den andra förklaringen till Socialdemokraternas kräftgång stavas med stor sannolikhet Mona Sahlin. Det går inte att förneka att ganska många röstar efter person och inte politisk övertygelse, hur dumt och irrationellt det än kan verka för oss övriga. Jag är således tämligen övertygad om att valresultatet sett ganska annorlunda ut om t.ex. Margot Wallström suttit vid rodret i S.

    Sverigedemokraterna då? Ja, inte var det någon stor överraskning att de lyckades ta sig in i riksdagen. Det finns alltid utrymme för missnöjespartier, Ny demokrati är ett annat exempel.
    Mest förvånande med SD är ändå den arroganta attityden på valnatten, med pubertala nidvisor om motståndarna och deras partiledare, samma partiledare som man nu förväntar sig ska knacka på dörren och be om hjälp.
    Man hade väl ändå förväntat sig en något mer genomtänkt strategi av Åkesson. Eller kanske inte...
    Happy Festivus - for the rest of us!

  9. #209
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    406

    Re: Valet 2010

    En delförklaring till SD:s framgång menar Aftonbladets Lena Mellin kan vara att "etablissemanget länge blundat för att det växt fram en ny underklass i Sverige, bestående av yngre män med ofullständig utbildning och bruksmentalitet. De skyller sina tillkortakommanden på arbetsmarknaden med att invandrarna tar deras jobb. Det är behagligare än att erkänna de egna bristerna."

    Det är nog en korrekt analys. Inte minst somliga SD-vänliga inlägg på detta forum tyder på en frapperande okunskap i de mest elementära frågorna om hur vårt land och vår lagstiftning ser ut. Därmed förstår man också nödvändigheten av att skolan måste bli bättre, inte minst på att stärka elevernas självkänsla.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  10. #210
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    En delförklaring till SD:s framgång menar Aftonbladets Lena Mellin kan vara att "etablissemanget länge blundat för att det växt fram en ny underklass i Sverige, bestående av yngre män med ofullständig utbildning och bruksmentalitet. De skyller sina tillkortakommanden på arbetsmarknaden med att invandrarna tar deras jobb. Det är behagligare än att erkänna de egna bristerna."

    Det är nog en korrekt analys. Inte minst somliga SD-vänliga inlägg på detta forum tyder på en frapperande okunskap i de mest elementära frågorna om hur vårt land och vår lagstiftning ser ut. Därmed förstår man också nödvändigheten av att skolan måste bli bättre, inte minst på att stärka elevernas självkänsla.
    Det går inte förklara hur folk röstar utan att fråga folket.
    Det går analysera i all evighet.

    Jag röstade på SD som protest över hur invandringspolitiken sköts.
    Med det menar jag inte att vi ska stoppa invandring eller börja kasta ut folk huller om buller enbart pga annan etnicitet.

    Har tappat över 40vänner på Facebook då alla tror jag är rasist. Förstår fortfarande inte hur man kan vara rasist när min mor är född i annat land samt att mina 2bästa vänner är utlänningar. Den ena bosnier den andra dansk.
    Saablös dåre

  11. #211
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    753

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    En delförklaring till SD:s framgång menar Aftonbladets Lena Mellin kan vara att "etablissemanget länge blundat för att det växt fram en ny underklass i Sverige, bestående av yngre män med ofullständig utbildning och bruksmentalitet. De skyller sina tillkortakommanden på arbetsmarknaden med att invandrarna tar deras jobb. Det är behagligare än att erkänna de egna bristerna."

    Det är nog en korrekt analys. Inte minst somliga SD-vänliga inlägg på detta forum tyder på en frapperande okunskap i de mest elementära frågorna om hur vårt land och vår lagstiftning ser ut. Därmed förstår man också nödvändigheten av att skolan måste bli bättre, inte minst på att stärka elevernas självkänsla.
    Det går inte förklara hur folk röstar utan att fråga folket.
    Det går analysera i all evighet.

    Jag röstade på SD som protest över hur invandringspolitiken sköts.
    Med det menar jag inte att vi ska stoppa invandring eller börja kasta ut folk huller om buller enbart pga annan etnicitet.

    Har tappat över 40vänner på Facebook då alla tror jag är rasist. Förstår fortfarande inte hur man kan vara rasist när min mor är född i annat land samt att mina 2bästa vänner är utlänningar. Den ena bosnier den andra dansk.
    Varningsklocka när 40 av dina vänner drar och du fortfarande undrar varför? Dags att sätta sig ner och tänka till lite om varför du gav din röst till ett främlingsfientligt parti för att sedan övertala oss om att dina bästa vänner är invandrare ?!? Nej du, du har röstat på ett rasistiskt parti och stå för det nu.

  12. #212
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    238

    Re: Valet 2010

    Jag ser att jag har utryckt mig lite plumpt här minst sagt, ber om ursäkt för det.

    Tänker mest på "varför tog vi in dom ifrån början då"

    Jag känner att jag är för dåligt insatt i detta så jag hoppar vidare bland andra trådar istället.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    406

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Har tappat över 40vänner på Facebook då alla tror jag är rasist.
    Du får naturligtvis kalla dig vad du vill, men faktum kvarstår, du stödjer ett parti med rötter i den svenska nynazismen. Det har 40 av dina vänner genomskådat. Heder åt dem.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  14. #214
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 060

    Re: Valet 2010

    Då kan man ju fundera på varför en del invandrare röstade på SD? Känner två här på jobbet, som röstade på SD. Och ja dom kan svenska så inga lässvårigheter där.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  15. #215
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 414
    Medlem#
    3020

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html
    Samma här, lite mycket moderater bara...

    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html

    Usch tur man inte bor där du bor...

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #216
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Då kan man ju fundera på varför en del invandrare röstade på SD? Känner två här på jobbet, som röstade på SD. Och ja dom kan svenska så inga lässvårigheter där.
    Du som har chansen kan ju fråga dem?

    Med risk för att missuppfattas å det grövsta: Nu säger jag alls inte att det är samma förklaring i det här fallet och inga andra jämförelser med de som röstat på SD men kom ihåg att en av Sveriges mest ökända brottslingar är svart i hyn men var ändå aktiv nazist i många år vilket ter sig paradoxalt för många av oss oss blekansikten.
    Eller för att balansera det åt andra hållet finns det mångmiljonärer som leder storföretag men röstar på S och säkert V till och med.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    406

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Då kan man ju fundera på varför en del invandrare röstade på SD? Känner två här på jobbet, som röstade på SD. Och ja dom kan svenska så inga lässvårigheter där.
    Det finns naturligtvis människor i alla partier som röstar till synes irrationellt, största gruppen i dagsläget är kanske de som övergett socialdemokraterna (p.g.a. en partiledare man inte gillar) för att istället stödja partier med en politik som man egentligen inte vill ha. (Jo, jag har tyvärr mött ett flertal som agerar så ologiskt.)
    Men för att svara på din fråga, om många infödda svenskar inte begriper (eller bortser från) att SD har rötter i nynazismen, varför skulle invandrade vara annorlunda? Okunskap/dumhet (välj själv) finns i alla grupper. Däremot torde det ändå vara försvinnande få invandrare som röstar på SD.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  18. #218
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Då kan man ju fundera på varför en del invandrare röstade på SD? Känner två här på jobbet, som röstade på SD. Och ja dom kan svenska så inga lässvårigheter där.
    Du som har chansen kan ju fråga dem?

    Med risk för att missuppfattas å det grövsta: Nu säger jag alls inte att det är samma förklaring i det här fallet och inga andra jämförelser med de som röstat på SD men kom ihåg att en av Sveriges mest ökända brottslingar är svart i hyn men var ändå aktiv nazist i många år vilket ter sig paradoxalt för många av oss oss blekansikten.
    Eller för att balansera det åt andra hållet finns det mångmiljonärer som leder storföretag men röstar på S och säkert V till och med.
    Inget säger ju faktiskt att bara för man själv är invandrare inte kan ha åsikten att invandringen blivit för stor eller problematisk.
    Har en kompis som kandiderar för SD i kommunalvalet och han är halvsvensk..
    Sen ska vi ju inte heller glömma att SD faktiskt driver fler frågor än invandringen, tex äldreomsorgen.
    Man bävar ju redan nu för den dagen man blir gammal med tanke på hur det ser ut på vissa håll.
    I vissa kommuner kanske SD driver just detta hårdare än sin invandringspolitik och det är klart att det säkert kan dra en del röster.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #219
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Att MP skulle gå över till Alliansen håller jag som _mycket_ otroligt. MP har växt otroligt mycket och ser ut att vara tredje största parti. Att då "byta sida" och regera med en allians som vill bygga 10 nya kärnkraftsreaktorer då säkerligen MP vunnit röster på just miljöfrågan och det faktum att man är kärnkraftsmotståndare, nä, skulle inte tro det.

    I övrigt kan man se att "Mona" inte direkt gynnat S, vilket ju var rätt väntat, samt att de xenofobiska vindarna trots allt även blåser här uppe i norr.

    Trots det måste jag säga att jag är stolt över min egen valkrets:
    http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R ... index.html
    Möllevången har alltid varit rött och kommer nog att förbli så,att rubba på det är nog att glömma.

  20. #220
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Det går inte förklara hur folk röstar utan att fråga folket.
    Det går analysera i all evighet.

    Jag röstade på SD som protest över hur invandringspolitiken sköts.
    Med det menar jag inte att vi ska stoppa invandring eller börja kasta ut folk huller om buller enbart pga annan etnicitet.

    Har tappat över 40vänner på Facebook då alla tror jag är rasist. Förstår fortfarande inte hur man kan vara rasist när min mor är född i annat land samt att mina 2bästa vänner är utlänningar. Den ena bosnier den andra dansk.
    Varningsklocka när 40 av dina vänner drar och du fortfarande undrar varför? Dags att sätta sig ner och tänka till lite om varför du gav din röst till ett främlingsfientligt parti för att sedan övertala oss om att dina bästa vänner är invandrare ?!? Nej du, du har röstat på ett rasistiskt parti och stå för det nu.
    Nej det är inget rasistiskt med att vilja ha hårdare regler kring invandring.
    Där jag bor nu ser det för jävligt ut. Varenda liten snorunge kastar pinnar på fönstrerna och jag har t.o.m med fått skotthål i rutan.
    Behöver jag säga att de är utlänningar?
    Något är ju helt åt helvete med detta land då INGEN vågar stå upp.
    Det går inte att mata in folk i ett land där det inte finns en fungerande invandringspolitik. För den vi har nu bygger på att sätta alla på en och samma plats.

    Ta två länder som ligger i krig med varandra, ta båda länders flyktingar och sätt dem på samma plats. Ungefär så är det där jag bor.
    Fråga vem som helst från JKPG om de vet vilken gata Duvgatan är.

    Alliansen kör på sin politik med att slänga ut alla sjuka, och sänka skatterna och sälja ut allt landet äger.
    Sossarna vet jag sjutton vad de vill med Mona i spetsen.
    Inget Parti vågar tala om invandring för nuförtiden är man rasist för minsta lilla. Se vilken disskussion det blivit om burkan, förbjud skiten i skolan. Det ska inte vara störande medel, förbjud mobilerna, tuggummit ja allt som stör.

    Är man rasist för man tycker någon bör göra något innan det är för sent, ja då är jag fan rasist då.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. dubbeldin bästa valet
    Av NP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 08:17
  2. Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?
    Av slipztream i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 17:48
  3. I valet och kvalet 93:a 04 el. 05
    Av Ganescha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 19:46
  4. Hur röstar STCS i EU-valet?
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 11:07
  5. Valet och kvalet
    Av Wannabe i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •