Visa resultat för omröstning: Hur kommer du rösta i valet 2010

Antal röster
197. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • M

    72 36,55%
  • Fp

    17 8,63%
  • C

    3 1,52%
  • Kd

    5 2,54%
  • S

    25 12,69%
  • Mp

    7 3,55%
  • V

    9 4,57%
  • Sd

    52 26,40%
  • Pp

    6 3,05%
  • Fi

    0 0%
  • Övriga

    1 0,51%
Sidan 3 av 18 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 349

Ämne: Valet 2010

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av root
    På tal om det (sorgligt) stora antalet röster på SD...
    Ja usch fy vad hemskt, vilket patrask vad får dom allt ifrån kanske här ifrån http://www.politisktinkorrekt.info/ det är bara sådana där snusare å sånt som inte begriper ett jota, nää tacka vet ja naturare å sånt

  2. #42

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av VikingAero
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    nej troligtvis inte, men det kan påverka vilka som kategoriskt tackar nej till jobb gång på gång
    Vilken grupp är det?
    det är ingen grupp
    det är enskillda individer
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Valet 2010

    Jag tänker rösta ideologiskt d.v.s om pengar eller mänskliga värden ska bestämma. Är det så enkelt? Nej tyvärr, idag finns inget alternativ som trovärdigt sammanfaller med min åsikt,tycker mest att valrörelsen går ut på att smutskasta den andra sidan. Tyvärr så måste man ju ändå välja om man ska rösta och det har jag gjort. Vi får den regering vi väljer sägs det , men eftersom jag tycker inget av blocken övertygar så tänker jag rösta på den jag tror gör minst skada. Tråkigt, men det är så det känns.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Valet 2010

    jag tycker på ett sätt att sossarna har en del bra förslag och vill göra en del grejer jag tycker är bra, men i andra änden så ser jag inte varifrån pengarna ska komma till att göra alla dessa grejer.

    Allternativen är ju ungefär 3...

    1: skatten höjs
    2: Man lånar
    3: man skiter i förslagen

    Allternativt att man gör en salig blandning av allt, man skiter i delar av förslagen, höjer skatten och lånar resten och får ett halvtaskigt slutresultat.

    På det sättet gillar jag borgarnas mer försiktighet, även om jag till vis del ogillar vad som hänt med sjukförsäkringar osv.
    Men på andra forum så har iaf jag sett en del som bölar ut att de gått sjukskrivna snart 10-15 år, vilket iaf jag inte tycker är bra på nått vis.
    Man blir ju inte mer frisk av att gå 15 år till som sjukskriven.
    Sen så blir man ju inte frisk om man tar bort pengarna för dessa personer, men man måste ju arbeta med dessa för att få ut dem i någon form av sysselsättning.

    Vi har ju en person på mitt jobb som kattegoriskt vägrat all form av hjälp sedan sjukskrivning, arbetsgivaren har ju försökt med att erbjuda andra abrtesuppgifter osv men personen har kattegoriskt sagt nej till ALLT, då kan iaf jag ställa mig frågande till om man verkligen ska vara berättigad till pengar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: Valet 2010

    Det är ju som sagt mycket valfloskler och frågan kommer ju upp hur skall man finansiera allt för nånstans måste ju pengarna tas eller en skattehöjning krävas.

    Tittar man från 96 och frammåt så har Sverige varit ganska duktiga på att hålla statsbudgetar i god skick.Vi vill ju inte hamna i en lånespiral...iaf vill jag inte att vi ska hamna i en sådan situation

    O andra sidan finns det ingen politisk ambition att betala av på statskulden. den är dock "låg" i förhållande till samlade BNP (35% om jag har för mig rätt)


    Tittar på Agenda nu på SVT,talas om Mona Sahlin och hennes image, hon har ju inte direkt samma "karisma" som Göran Person hade, och Reinfeldt och Borg ser mer ut som att ha statsmannaroll-image.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Valet 2010

    Åh, den här tråden hade jag visst helt misst / Glömt bort.
    Nu har jag röstat i denna istället

  7. #47

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Det är ju som sagt mycket valfloskler och frågan kommer ju upp hur skall man finansiera allt för nånstans måste ju pengarna tas eller en skattehöjning krävas.

    Tittar man från 96 och frammåt så har Sverige varit ganska duktiga på att hålla statsbudgetar i god skick.Vi vill ju inte hamna i en lånespiral...iaf vill jag inte att vi ska hamna i en sådan situation

    O andra sidan finns det ingen politisk ambition att betala av på statskulden. den är dock "låg" i förhållande till samlade BNP (35% om jag har för mig rätt)


    Tittar på Agenda nu på SVT,talas om Mona Sahlin och hennes image, hon har ju inte direkt samma "karisma" som Göran Person hade, och Reinfeldt och Borg ser mer ut som att ha statsmannaroll-image.
    betalade vi inte av en stor slant när ab v&s såldes?
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Och nej ifall jag får fler dryga PM, jag är inte rasist eller minsta våldsbenägen utan anledning.

    Mvh
    Menar du att du fått PM av folk som beklagar sig över att du röstar på SD

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 280

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    - Bygger vind/vattenkraftverk och stänger all kärnkraft.
    Var ska vi få de 100tals miljarderna ifrån?
    Mins ju när de "rödgröna" stängde två reaktorer i Barsebäck. Ägaren var vad jag mins inte statlig och ville bli ersatt för den tappade kraften. Man tvingades då ge bort två reaktorer från orskarshamn om jag mins rätt. Politikerna mörkade såklart. Kostnaden var ENORM! Och summan blev importerad kolkraft, dyrare el och mindre skatteintäkter då elen köps. Speciellt när den är som dyrast och det är kallt.
    Att man inte ska bygga nya kan man ju diskutera men att stänga gamla fungerande kärnkraftverk är enligt mig den mest extrema formen av kapitalförstörning ett land kan göra.
    Det finns ju tom de som påstår att man idag inte kan räkna hem ett kärnkraftverk.
    Med all välmening

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #50
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Och summan blev importerad kolkraft, dyrare el och mindre skatteintäkter då elen köps. Speciellt när den är som dyrast och det är kallt.
    Det är ju precis det som händer med "vår" kärnkraft, kraftbolagen stänger ner den på vintern för "service" när elenergin är som dyrast. Hände förra vintern och dom har redan flaggat för att det kommer ske nästa vinter. Och då får vi östtysk kolkraftsel trots vår kärnkraft.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_

    Och nej ifall jag får fler dryga PM, jag är inte rasist eller minsta våldsbenägen utan anledning.

    Mvh
    Menar du att du fått PM av folk som beklagar sig över att du röstar på SD
    Nej inte just över SD, men från andra trådar och forum
    Saablös dåre

  12. #52
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Sven
    Det är ju precis det som händer med "vår" kärnkraft, kraftbolagen stänger ner den på vintern för "service" när elenergin är som dyrast. Hände förra vintern och dom har redan flaggat för att det kommer ske nästa vinter. Och då får vi östtysk kolkraftsel trots vår kärnkraft.
    Då jag jobbar inom "kärnkrafts" branschen kan jag säga att kraftbolagen inte hade sina verk offline med vilje. Det fanns goda grunder för att ha dem stilla pga stora modifieringar som drog ut på tiden. Ett exempel var O3:an på OKG tanken var att de skulle vara igång (iaf provdrift och infasade) hösten 2009.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Valet 2010

    SD=SverigesDumskallar! Ingen röst lagd men vem som helst kan vara i riksdagen men bara SD blir stoppade så är allt bra. Men den person här på forumet som jag tycker har gett en mycket bra förklaring till varför han valde SD är "_strongman_" då han skrev varför han valde just dem och inte som många andra som tycker att alla andra folk ska vara utstängda!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Valet 2010

    Skrämmande att se procentuellt hur många som röstar på SD här på forumet....

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Skrämmande att se procentuellt hur många som röstar på SD här på forumet....

    SD har ju hyfsat starkt stöd bland yngre männ, och en ren gissning är att det är ganska många av den kattegorin här på detta forumet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Valet 2010

    Tycker nog det är onödigt att kalla de som inte röstar som en själv för "Dumskalllar" då detta är precis vad som kan få min profetia om den här trådens fortlevnad att slå in.

    Bättre då att argumentera mot sakfrågorna i politiken än personerna som företräder och stöder densamma.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Valet 2010

    Håller med en tidigare "talare" att det är skrämmande hur många röster som har lagts på SD. Hoppas innerligt att det är en siffra som absolut i mängden av dem som kommer rösta inte stämmer.

    Av flera olika skäl.
    SD har inte en hållbar politik (har dem ens en politik..) när det kommer till att "driva" ett land.
    Dem har en svag ledare som för mig är alldeles för oerfaren.
    Och för att inte nämna de främlingsfientliga åsikterna som dem har.

    Ja där räckte det med punkter för mig hehe.

    Jag skulle vilja höra ett hållbart argument ifrån dem som har/kommer rösta på SD nu i valet för varför dem lägger sin röst hos dem, som inte har med invandringen att göra. Om man behöver googla "Varför ska jag lägga min röst på SD, om inte invandringen står prioriterat" så hoppas jag verkligen att man tänker om i frågan.
    Invandringspolitiken är en viktig fråga men det är inte allt i ett land.. Frågor som finansiering av partiernas budget inför ett val är för mig mycket viktigare, hur man ser på utbildningen i ett land, prioriteringar inom sjukvården, akassan ja listan kan göras lång!

    Min uppfattning av sd är att dem är ett enda stort skämt, man skulle lika gärna kunna rösta på piratpartiet. Bryr man sig om sitt land så röstar man inte på något av dessa "skojjar" partier.

    Trevlig söndag.

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Valet 2010

    En tanke som slagit mig när det gäller just SD är det ofta sägs att SD inte är ett rasistiskt parti och att Jimmie Åkesson inte är rasist. Jag funderar då litegrann såhär: Om Jimmie Åkesson inte är rasist varför blev han då medlem i SD 1995 när SD-medlemmar fortfarande sprang omkring i nazistklädsel? Var det för att han var så fruktansvärt emot rasism och nazism, eller var det för att han trodde på frågorna? När han nu inte är rasist/nazist är det då för att han aldrig varit det utan bara velat förändra ett parti totalt (som att kliva in i moderaterna i enda ambitionen att få dem att bli vänsterpartister) eller beror det på att han ändrat åsikt med åren, eller beror det på att han faktiskt är rasist, men inser att det är lättare att sälja frågan om man inte har massa skinnskallar som skriker Sieg Heil runt sig?

    Det jag tycker mig ha märkt i debatter med SD är att de anser sig vara mer en ett enfrågeparti, men oavsett vilken fråga som diskutera så kommer invandringen upp. Gärna hakar de dessutom upp sig på siffran 100 miljarder, som invandringen sägs kosta årligen. Att ursprunget till siffrorna själv påtalar att de är feluppfattade är inte intressant för det är ju trots allt en professor i ekonomi (förvisso inom företagekonomi) som kommit fram med siffrorna.

    Ledsen, men jag vill nog påstå att 90% av SDs väljare dömer personer de möter på gatan utifrån ras/religion.

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Valet 2010

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    En tanke som slagit mig när det gäller just SD är det ofta sägs att SD inte är ett rasistiskt parti och att Jimmie Åkesson inte är rasist. Jag funderar då litegrann såhär: Om Jimmie Åkesson inte är rasist varför blev han då medlem i SD 1995 när SD-medlemmar fortfarande sprang omkring i nazistklädsel? Var det för att han var så fruktansvärt emot rasism och nazism, eller var det för att han trodde på frågorna? När han nu inte är rasist/nazist är det då för att han aldrig varit det utan bara velat förändra ett parti totalt (som att kliva in i moderaterna i enda ambitionen att få dem att bli vänsterpartister) eller beror det på att han ändrat åsikt med åren, eller beror det på att han faktiskt är rasist, men inser att det är lättare att sälja frågan om man inte har massa skinnskallar som skriker Sieg Heil runt sig?

    Det jag tycker mig ha märkt i debatter med SD är att de anser sig vara mer en ett enfrågeparti, men oavsett vilken fråga som diskutera så kommer invandringen upp. Gärna hakar de dessutom upp sig på siffran 100 miljarder, som invandringen sägs kosta årligen. Att ursprunget till siffrorna själv påtalar att de är feluppfattade är inte intressant för det är ju trots allt en professor i ekonomi (förvisso inom företagekonomi) som kommit fram med siffrorna.

    Ledsen, men jag vill nog påstå att 90% av SDs väljare dömer personer de möter på gatan utifrån ras/religion.
    Ja och det är väl där det märks först ifall något är knasigt?
    T ex du går hem från krogen, blir påhoppad och rånad av utlänningar. Säg att det händer 3ggr irad under en viss tid. Är det konstigt att man börjar luta åt SD då? Medans de övriga partierna lovar jobb och lägger all energi på att photoshoppa deras valafficsher.

    Har varit nere vid valstugorna och frågat lite nyfiket kring invandringspolitik hos de större partierna. Blev totalt ignorerad som om jag vore dum i huvudet och att det inte fanns några problem i landet.
    Är det återigen konstigt att vissa söker sig till SD?

    Tyvärr är ju SD lika falska som de övriga partierna. Ingen vågar knappt stå för sin sak, och de bara lovar inför valtider.
    Saablös dåre

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Valet 2010

    Jag vill återigen påpeka en grej när det gäller SD.

    Dem har varken politiken, kunskapen eller erfarenheten för att kunna driva ett land! Att lägga sin röst för att man anser att deras främlingsfientliga åsikter är bra är ju inte nog, det räcker helt enkelt inte! Om man ser på frågan objektivt så borde man rätt snart inse det faktum att det handlar om att behandla vissa människor bättre än andra.

    Hur skulle det då bli om deras "politik" fick eskalera, ta några andra frågor i jämförelse. Hur blir det med invalida människor, är dem på tur för att behandlas sämre än andra? Korta människor, är dem sämre än de längre eller tvärt om? Äldre har dem inget här att göra heller? Nu kanske inte SD direkt har uttalat sig kring detta men ska man ställa deras åsikter kring invandrar mot en vägg och ge rätt så krasta jämförelser så är det nästan omöjligt att inte stöta på dessa frågor.

    Det luktar lite för mycket Nazi över SD, jag trodde att man drog lärdom av det som har hänt tidigare. Sist en person med "främlingsfientliga" åsikter fick ett förtroende av en större mängd invånare så slutade det med en "mass" slakt av mer än 8 miljoner mämnniskor.

    Visst anser jag att det är otroligt viktigt att ta invandringen på fullaste allvar och dem som nonchalerar frågan har enligt mig lite fel värderingar. Men att gå via SD är en helt fel väg att gå. Finns många andra vägar att gå.

    Jag är uppväxt i Angered-Gårdsten utanför göteborg och har fått uppleva både goda och mindre goda tider med både svenskar, finnländare, albaner, bosnier, turkar och irakier.. Det som jag vill komma till är att de personer som stod mig närmast på den tiden var folk med namnen: Tommi, Aykut, Mohammed, Hussein men även Christian, Jacob, Martin samt Fredrik. Jag skulle tycka det var synd att inte ha lärt känna dessa personer. Även nu i dagsläget så har jag goda vänner med både utländska och svenska namn.

    Jag själv har en helfinsk morfar, en mormor ifrån norge med en släkt ifrån tyskland. Så bara för att jag är född här i Sverige så är jag mer värd än andra? Jag är vit och jobbar heltid bråkar inte och för inget liv för mig. Men om jag hade varit kriminell och vart en riktig bråkstake så hade det då varit synd att sverige tog in både min morfar och mormor som ligger tillgrund för min existens?

    Man bör ta åtgärder mot de medborgare som är stökiga, ge nya invandrare en rättvis chans att bli en svensk. Och inte skapa grupperingar bland invånarna och hävda att vissa är mindre värda än andra ja då j*vlar kommer vi få problem..

    Hoppas att någon inser meningen i det jag har skrivit
    Om inte så kan jag utan tvekan förtydliga det som jag har skrivit!

    Väl mött.

    Mvh.
    Almy

Liknande ämnen

  1. dubbeldin bästa valet
    Av NP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 08:17
  2. Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?
    Av slipztream i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 17:48
  3. I valet och kvalet 93:a 04 el. 05
    Av Ganescha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 19:46
  4. Hur röstar STCS i EU-valet?
    Av Qvintus i forum Off Topic
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 11:07
  5. Valet och kvalet
    Av Wannabe i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •