Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorn går runt men startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    7

    Motorn går runt men startar inte

    Hej alla! Återigen en ny tråd om detta
    Bil: Saab 900 2.3I 1994
    Symtom.
    *Jätte svår startad, både varm som kall. (Men ibland startar den direkt)
    *Oljud från bensinarmatur delen fram till motorns högra sida (beskrivet ur vinkel från förarsätet tittande fram) men bara ibland-
    *Väl igång och startad på tomgång, lite tryck på gasen i friläge typ till ca 1500varv och sen släpp på gasen, så går den under 1000varv och "hostar" upp sig igen till 1000, alltså det känns som den dör lite men återupplivar sig själv. När jag säger hostar så låter den inget konstigt.

    Allt annat känns som att det går som klockan..
    Tror inte det är startmotorn för den hörs fint.

    Mina åtgärder.
    *Bytt bränsle filter under, passade då också på att se om det kom någon bensin frampumpat genom att ha en behållare under och satte på och av tändningen, då jag misstänkte pumpen i första hand. Märkte efter ett par klunkar bensin att det inte var några problem därifrån.
    *Bytt tändstift
    *Bytt rotor samt fördelarlock

    Jag tror själv genom att ha läst ett par trådar att det är vevaxelgivaren.
    Kan ju vara att det lagt av helt och får bara start genom en ren "tur blandning av luft och soppa" ?
    Har beställt en sådan och den ska hämtas imorgon.
    Men sen har jag också en teori att det kan vara tändningslåset. Nycklarna är slitna och lika så tändlåset, kan dra ur nycklarna nämligen när jag kör, ja i alla lägen tom.
    -- Min Saab är inte lik din Saab det är en LikSaab --

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    7

    Re: Motorn går runt men startar inte

    Så nu har jag satt i givaren och bytt batteri kablar på samma gång.
    Startade som en klocka, men efter givarinstättning så gick jag på kablarna oh direkt efter starta jag men fick bara igång den efter två försök.
    Har ingen aning om varför. Men jag tänkte för mig själv den kanske måste ställa in sig i systemet så jag tog den ut på vägen i 15 min för att få ner L/mil och kanske gifta in givaren.
    Upplever att tomgången är bättre nu iaf, och nu står bilen utanför på tomgång en stund till, sen ska jag vänta två timmar och se om den startar kall direkt.
    -- Min Saab är inte lik din Saab det är en LikSaab --

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    7

    Re: Motorn går runt men startar inte

    Japp nu startar den som men klocka.
    Nu ska jag bara byta bränslepumpen, den har börjar göra ett oerhört väsen ifrån sig, det lät först komma från motorn, men efter nogrann hörselcheck så kom det f*ntamig från tank området, ljudet verkar transporteras via slangen upp i motorn.

    Spikandet är antagligen de billiga tändstiften jag köpte? Kommer bara ibland. Alltså inte alltid, har startat med spikningar (fel tändningar, som hörs som tickande och som gradvis ökar vid acceleration) 2 ggr nu. Utav ca 10ggr. Bilen går då också sämre i acceleration alltså accar sämre.
    -- Min Saab är inte lik din Saab det är en LikSaab --

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Motorn går runt men startar inte

    Din bil ska ha NGK BCPR6ES-11 stift.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Skumt, motorn går inte runt 9k automat
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •