Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

  1. #1

    Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Jag har en 9-3 SC 2008, som jag köpte för ett par månader sedan.

    Jag har upptäckt att det finns ett mycket högfrekvent pipande ljud. Detta ljud försvinner när jag använder Nightpanel. Och om jag sätter på tex radion så piper det så länge som nånting visas i displayen.

    Det är svårt att lokalisera ljudet, men man kan ju misstänka att nån elektronik skickar signal och att det är högtalarna som låter.

    Observera att ljudet finns där oavsett om radion är på eller inte.

    Har nån någon ide om detta?

    Mvh Kenth

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Är det vid vissa hastigheter?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Nej,
    det finns så fort jag startar bilen. Oberoende av allt.

    Alltså inte som gamla bilar där motorvarvet kunde höras i högtalarna, då nåt varvberoende störde. Och det är ju inte bränslepumpen, som på min gamla 9000.

    Det här är ett helt konstant ljud som finns så fort nåt visas på displayen. När displayen är svart är det tyst.

    Mvh Kenth

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Inte lätt att gissa, men kan ju försöka få lite ledtrådar!

    Har den modellen någon ljus-sensor till SID:en som og9-3 och 9-5 har? I så fall prova att hålla för den samt lysa med en ficklampa i den och se om ljudet ändras något.

    Varierar ljusstyrkan på den när du ändrar ljuset i instrumentpanelen? I så fall ändras ljudet något också?

    Det jag är ute efter är att det kan vara någon elektrisk komponent som ger upphov till ljudet, antagligen en spole i så fall. Ljusstyrkan varieras troligtvis med PWM och ändrar man ljusstyrkan bör det då leda till att ljudet förändras.

  5. #5

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Lite kompletterande information:

    Jag har inte lyckats påverka ljudet på nåt sätt. Det hörs tydligt när bilen står still och om man har bra hörsel, en annan kille försökte höra det men han kunde inte.

    Jag hör det och barnen förstås. Jag kan gissa att det ligger på 15 000 Hz, eller så. När man kör så tar allt annat buller över, men då jag vet att ljudet finns där använder jag alltid NightPanel för att stänga av detta.

    När jag lämnade in bilen på service idag så hade de hört talas om detta tidigare. En hundägare hade samma problem. Då hade verkstaden kommit fram till att det beror på datakommunikationen i bilen, olika enheter som kommunicerar. Och de hade inte kommit fram till någon lösning då.

    Frågan är ju om man kan lösa detta. Jag kan inte så mycket om elektronik, men för att förhindra störningar så brukar det ju handla om isolering av kablar, ferritklumpar på kablar eller jordpunkter.

    Om nån har en ide så kan jag testa.

    Mvh Kenth

  6. #6
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Så det jag föreslog om att ändra ljusstyrka osv påverkar inte ljudet alls?

    Tolkar det som om det bara är när det är text i displayen det låter, aldrig annars? Måste nästan vara någon komponent till just display-drivningen som självsvänger då. Att det skulle vara någon buss-kommunikation låter inte så troligt i mina öron. Visst är det buss-trafik till SID-displayen för att visa text, men rent spontant tycker jag inte den borde kunna ge en ren ton på det här sättet.

    Skulle föreslå att testa att byta ut SID:en men eftersom den verkar sitta ihop med stereon är det kanske inte det enklaste. Om de på Saab känner till problemet borde de väl inte vara helt ovilliga att låta dig prova en annan SID/stereo tycker jag...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Lär bero på att belysningen till alla knappar är PWM:ad (Puls-vidds-modulerad) och antagligen så är det någon komponent någonstans som sitter kasst och vibrerar. Det du hör är antagligen PWM-frekvensen eller någon underton till den.

    Som en liten anekdot så jobbade jag med en viss bilfabrikant där displayen i centerstacken (tja, vad många kallar mittpanelen) var PWM:ad i en viss frekvens som "stämde" överens med den frekvens lysrör har. Detta gjorde att displayen började blinka så fort man åkte in i en tunnel eller garage:-) Som tur var var det en förseriebil så det fixades sen.

    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  8. #8
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Lär bero på att belysningen till alla knappar är PWM:ad (Puls-vidds-modulerad) och antagligen så är det någon komponent någonstans som sitter kasst och vibrerar. Det du hör är antagligen PWM-frekvensen eller någon underton till den.
    Mjo det är väl det jag misstänkt också och det var därför jag var nyfiken på om ljusstyrkan ändrade ljudet något. Visserligen är det säkert fast frekvens men ljudnivån borde ändras något om ljusstyrkan ändras.

    Min andra tanke är att refresh:en på den grafiska displayen skulle kunna ge upphov till något pipande om någon komponent kanske är skadad.

    Kul anekdot förresten!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Pipande ljud försvinner när jag använder Nightpanel

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Visserligen är det säkert fast frekvens men ljudnivån borde ändras något om ljusstyrkan ändras.

    Min andra tanke är att refresh:en på den grafiska displayen skulle kunna ge upphov till något pipande om någon komponent kanske är skadad.
    Sant, energin ökar ju med vågbredden så ljudet borde öka i styrka (samma frekvens) med starkare belysning.
    Hur funkar displayen i stereon efter -07? Är väl en helt separat historia. Stängs den av helt när man stänger av stereon? Sen så har man ju förstås displayen i klustret, dvs under hastighetsmätarn. Hur som helst lär det ju inte vara helt "enkelt" att fixa även när man har hittat källan då jag antar att man måste riva hela instrumentbrädan för att komma åt:-(

    //Moe -som faktiskt kodat drivrutiner för motsvarande funktioner hos "fel" biltillverkare
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,0t -02 pipande/vinande ljud från motor.
    Av jochen95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 23:47
  2. Pipande ljud 9-5 2.3t -02
    Av sahllad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 13:52
  3. Högt pipande ljud efter nya slutsteg
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •