på Shell finns det BF 99 oktan, V-Power kallar dom det för.
Har man någonting för att tanka 99 oktan eller måste programvaran i styrboxen först anpassas för det högre oktantalet?
//TB
på Shell finns det BF 99 oktan, V-Power kallar dom det för.
Har man någonting för att tanka 99 oktan eller måste programvaran i styrboxen först anpassas för det högre oktantalet?
//TB
Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05
Tronic anpassar sig väl efter oktantalet skulle jag tippa på.
Sen beror det på nog på hur mycket effekt bilen har och vad som är gjort på den, va ett tvprogram som gjorde ett test om det. Orginalbilar med låg effekt fick ca 1-2hk extra medans bilar med hög effekt(~250hk>) fick lite mer effekt med V-power.
Men jag kan ha fel..
Saab 9-5 Aero -03 http://www.garaget.org/?car=13528
Saab 9-5 "Aero" -99 http://www.garaget.org/?car=185772
Vet att min gamle og900 T16 klarade av ett maxladd på 1.2bar på 98oktan innan det började spika. Med V-power 1.3bar.
Kör i princip bara V-power i mina bilar då de är trimmade över 250hk och vill kunna utnyttja varenda trött polle om det är möjligt
Saablös dåre
Det är väl framför allt att 99oktan har en högre självantändingspunkt dvs att den klarar högre temperaturer innan det självantänder före gnistan (spikar).
Därför exempelvis B205R, B235R & B235L har 98 som ordinarie bränsle pågrund av högre förbränningsvärme ioch med ett högre laddtryck o mer bränsle på samma yta som t.ex 2,3t 185hk.
Vad det ger för skillnad på T7 som jobbar med luftmassa o inte laddtryck vet jag inte...men troligtvis inte en enda procent enligt mig, men ja kan ha fel.
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Hur mycket dyrare är V-Power jämfört med BF98 oktan?
Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05
De skiljer i effekt ja om man tankar 95 jämfört med oktan.
Trim o orginal program anpassas efter ett oktan tal men tankar man i ett högra oktan tal så anpassas bilen efter de.
De går att köra på alla oktan tal med på en bil med trim eller en aero så räkna med att effekten sänks lite. Hur mycket vet jag inte o de beror med på vad för effekt man har från början.
/F
V-power är 80 öre dyrare per liter än BF95, BF98 finns inte på Shell längre.Ursprungligen postat av Herr Thomas
//Peter
9-5 Griffin 3,0t V6 -99
Knackningar sker alltid efter det att gnistan tänt blandningen. Efter gnistan gått så kommer efter en kort fördröjning en flamma att börja breda ut sig från antändspunkten. Detta innebär att den bränsle/luft blandning, som befinner sig längst bort ifrån antändningenspunkten tenderar att brinna sist; de så kallade end gaserna. Eftersom värme avges under förbränningen vilket ökar trycket i cylindern så kommer end gaserna att komprimeras av förbränningstrycket varvid dess temperatur stiger betydligt högre än vad kompressionsvärmen själv kan orsaka.Ursprungligen postat av Johannyman
Denna värme startar kemiska reaktioner i end gaserna och om de fortgår länge nog så kommer detta leda till att de självantänder i en eller flera punkter. Detta ger en snabb lokal uppvärmning och med detta en lokal tryckökning. Denna tryckökning leder sedan i sin tur till tryckoscillationer.
Det är en vanlig missuppfattning av motorstyrningen anpassas efter ett högre oktantal än vad motorn är mappad för. Om motorn kan arbeta med den luftmassa, tändläge och bränsle som den ska ha enligt mapparna i styrsystemet utan att det knackar så kommer inte högre oktantal medföra något. Motorn kommer nämligen aldrig överskrida det tändläge som anges i tändmappen, däremot så kan den sänka förtändningen om knackning upptäcks och likaså återgå till normal tändning och knackningarna upphör.Ursprungligen postat av Fredrik.j
Ett exempel är en av mina bilar.
En Opel Astra 1,6 Ecotech 2005 på 105 hk och rekomendationen för denna är naturligtvis 95 oktan.
Tankade 99 oktan 2 fulla tankar i rad i hopp om att få en effektivare förbränning och därmed sänka den låga förbrukningen ytterligare något.
Så blev inte fallet, effekt/prestanda/förbrukning blev helt oförändrad och medförde så klart en klart högre milkostnad i stället.
Mvh
Lars
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "