Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Tjao! Jag står just nu på en parkering och bilen startar helt enkelt inte.. Bilen gick alldeles kanon alldeles nyss men nu när jag ska starta så tänder den typ inte alls.. startmotorn drar runt men den hoppar inte igång. Misstänker tändkasetten.. Jag har en Saab 9-3 med lättrycksturbo på 154 hk och röd tändkasett (trionic5).. jag har tillgång till en röd tändkasett från en Saab 900 turbo på 185 hk.. kan den kasetten funka tillfälligt så jag får hem bilen, eller funkar det inget bra och bara att glömma?
    Mycket tacksam för snabba svar..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Byta röd kassett mot en annan röd är inga problem.

    Däremot gissar jag att det är din bränslepump som havererat. Murphys lag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Byta röd kassett mot en annan röd är inga problem.

    Däremot gissar jag att det är din bränslepump som havererat. Murphys lag.
    Ok, tack för snabbt svar. Jag tar och prövar med den andra kasetten och ser. Den ska visserligen vara lite kass men ska fungera.. om det är bränslepumpen, var sitter den och hur svårt är det att byta? (japp jag har full tank ) jaja om det inte är kasetten så får det bli bogseringen så får jag ta itu med det senare.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    16

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    När min bil inte startade tidigare så kunde jag känna doften/lukten av bränd elektronik om jag luktade nära DI-kassetten. Om det inte redan löst sig för dig, prova att lukta...det kan åtminstone stärka misstanken om tändkassetten.
    "There is no dark side of the Moon really...it's a matter of fact, it's all dark!"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    16

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Bränslepumpen sitter i tanken.

    Har inte bytt den själv, men enligt WIS:

    Demontering:
    1. Ta bort bränsletanken:
    - Töm tanken
    - Lyft bilen
    - Lossa gummislangarna och urluftningsledningen samt plugga tanken.
    - Demontera plastskyddet över bränslefiltret, lossa klämman som håller filtret.
    - Stöd tanken mot en pelarlyft, lossa muttrarna till tankens spännband, kroka av spännbandet.
    - Sänk ner tanken med högersidan först tills ovansidan blir synlig.
    - Lossa kontakten på elkabeln till bränslepumpen.
    - Lossa tryck- och returledningen från bränslepumpen.
    - Sänk ner tanken till arbetshöjd.

    2. Ta bort skruvringen på bränslepumpens ovansida, använda specialverktyg 8394..........
    3. Lyft pumpen tills dess övre del befinner sig ca 50mm över bränsletanken. Vrid sedan medurs ca 80 grader och ta bort pumpen.

    Montering:
    1. Montera ny oring i tankens spår. Bestryk med vaselin eller dyligt.
    2. Trä försiktigt ner pumpen i rätt position. Kontrollera att indexmarkeringarna på tank och bränslepump överensstämmer.
    3. Montera skruvringen (Åtdragningsmoment 75 Nm)
    4 Montera tanken i omvänd ordning...

    Det låter nog värre än vad det är....men en lyft så du kan stå och arbeta under bilen känns nödvändigt.

    Lycka till, och hoppas du slipper göra allt detta!
    "There is no dark side of the Moon really...it's a matter of fact, it's all dark!"

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Det finns ett smidigare sätt att byta pumpen än det som beskrivs ovan, om det nu skulle vara pumpen som är tjuven.
    Det sättet är att ta pumpen ovanifrån.
    Lyft upp baksätets sittdynor, där ser du ett hål.
    Ta en plåtsax och klipp upp hålet åt vänster i färdriktningen, för där borta sitter pumparmaturen.
    Var väldigt försiktig så du inte klipper av sladdarna eller slangarna som finns där.
    När du har klippt upp tillräckligt så viker du upp flärpen som du har klippt till.
    Nu ser du armaturens ovansida.
    Efter detta kan du följa stegen som beskrivs ovanför, d.v.s:
    - Lossa kontakten på elkabeln till bränslepumpen.
    - Lossa tryck- och returledningen från bränslepumpen.
    - Ta bort skruvringen på bränslepumpens ovansida, använda specialverktyg 8394. Men eftersom du inte har något sådant hemma så kan du använda t.ex. en plattmejsel och en hammare.
    - Lyft pumpen tills dess övre del befinner sig ca 50mm över bränsletanken. Vrid sedan medurs ca 80 grader och ta bort pumpen.

    Efter detta följer du denna guide för att byta själva pumpen.
    Observera att den guiden är till för att sätta i en eftermarknadspump, så vissa steg kan du hoppa över om du köper en pump på Svenska Bil.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Om man gillar bilder som illustrerar texterna ovan:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=164109
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Tack för alla tips! Bilen fick stå kvar och vi ska strax dit och kolla lite noggrannare på den. Tändkasetten luktade inte brännt på något sätt vad jag kände.. vi ska kolla med startgas idag.. var är det bäst att spruta startgasen för bäst effekt? Tar gärna emot förklaring och bild då jag själv inte är någon supermekare

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    753

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Du kan i princip spruta startgasen överallt från luftfiltret till insugningsröret, dra loss en lättåtkomlig vacuumslang som du ser leder " in i " systemet.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3:an startar inte.. behöver mycket snabba råd!

    Kan ju ta och slutföra tråden här också..
    Bilen började tända med lite startgas i ledningarna så då var det ju bara konstatera det faktum att bränslepumpen gått åt helvete.
    Vi bogserade bilen till närmaste verkstad som låg typ 100 meter bort.

    Killen på verkstaden undrade vilket håll jag ville att han skulle plocka bort den från och jag valde det billiga och snabba alternativet, nämligen att klippa upp plåten i baksätet.. I och med att jag tankade fullt bara några timmar innan pumpen gav upp så skulle det bli rätt osmidigt att ta ner tanken och säkerligen mycket dyrare..

    Allt som allt gick kalaset på 3000:- för delar och jobb. 1325:- för pump (mekonomen) samt nåt grejs för 94:- och jobbet typ 1500:-. Är i mina ögon ganska överkomligt med tanke på att bilen pajade i en annan stad än där jag bor, så en bogsering hem och göra det själv hade säkert gått på ungefär lika mycket

    (Går pumpen nån mer gång så har jag ju ett fint litet hål i golvet så jag kommer åt lätt, samt att mekanikern som lagade bilen la över nån klistermatta över hålen. Smidigt och så slipper jag få upp nån lukt i kupén

    En sista fråga, borde jag lägga på något rostskydd där det är uppklippt, eller kan jag låta det vara som det är bara? Om rostskydd ska på så måste jag ju riva bort mattan som är ditlagd nu..

    Tack alla för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Snabba svar uppskattas för en Saab 9-5 2,3t som inte startar
    Av SKalli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 19:33
  2. Min og900 får för MYCKET bensin och startar inte...
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •