Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

  1. #1

    Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Hej, Är rookie när det gäller bilar överhuvudtaget. Ska försöka beskriva mitt problem och se om jag kan få nått tips eller om det är bärgning till verkstad som gäller
    Imorse när jag skulle köra till jobb, starta jag bilen som vanligt. Enda skillnaden är att jag brukar sätta den i läge on tills systemkontrollen är utförd, det gjorde jag inte denna gång utan drog från läge off direkt till ST.
    Den startade som vanligt men indikera att säkerhetsbältet inte va på.
    Så jag stannade till direkt för att starta om bilen och se om medelandet i sid försvann. Men till min förvåning ville den inte starta alls efter detta.
    Den "klickar" inte längre när jag trycker i nyckeln (fjärrkontrollen) i tändningslåset som den brukar göra, det hörs ingenting. Men iaf, jag vrider den till läge on systemkontrollen påbörjar och indikerar ett "ok" men sen händer det inget mer när jag vrider vidare till läge ST utan den bara klickar oavbrutet med en halv sekunds mellanrum tills jag släpper nyckeln.
    Där befinner jag mig nu med svansen mellan benen.
    Är tacksam för något/några tips.
    Har läst i forumet om liknande problem, men hittade bara manuella bilar med liknande problem.
    MVH

    Edit: Jag har provat med båda mina bilnycklar så jag antar att inte problemet finns där.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    skumt, Kan det vara att nån tändspole har gått?

    dåligt bilbatteri?

  3. #3

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Dum fråga men du har inte D i när du försöker starta...
    För visst är det så att automat endast startar på P ?

  4. #4

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Dum fråga men du har inte D i när du försöker starta...
    För visst är det så att automat endast startar på P ?
    Den startar i P och N. Nej jag har inte D när jag försökte starta.

  5. #5

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    skumt, Kan det vara att nån tändspole har gått?

    dåligt bilbatteri?
    Som sagt så är mitt kunnande inom bilar generellt väldig snålt.
    Det va inga problem att starta den första gången, och har aldrig varit det innan heller. Jag vet inte, batteriet kanske är dåligt, men det verkar ju fungera iaf.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Med tanke på klickandet så är ju batteriet inte omöjligt. Dessa bilar är känsliga för låg spänning... Att man får konstiga felmeddelanden är också ett tecken på batteriet. För övrigt så startar jag alltid min 9-3 SS direkt utan att vänta på att någon systemtest är utförd så det ska inte ha någon betydelse.

    Självklart kan det vara en del annat som strular men jag skulle absolut börja med att antingen ladda batteriet eller testa att låna/köpa ett.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Om man ska göra start hjälp så ha inte för snålt tilltagna start kablar utan ha ganska grova.
    Vet av erfarenhet att för tunna inte funkar om batteriet är för urladdat på vissa motorer.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Med tanke på klickandet så är ju batteriet inte omöjligt. Dessa bilar är känsliga för låg spänning... Att man får konstiga felmeddelanden är också ett tecken på batteriet. För övrigt så startar jag alltid min 9-3 SS direkt utan att vänta på att någon systemtest är utförd så det ska inte ha någon betydelse.

    Självklart kan det vara en del annat som strular men jag skulle absolut börja med att antingen ladda batteriet eller testa att låna/köpa ett.
    Tycker det är konstigt att jag inte får det där klick ljudet som man får i vanliga fall när man för in nyckeln i tändningslåset, redan där förstår man att det inte kommer funka.
    Har lånat med en batteriladdare hem nu, får prova att ladda tills imorgon.
    Hoppas verkligen att det är det som är felet, lite snålt just nu när man rest på kredit i sommar....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Jordflätan till startmotorn ärgar av ibland på tidiga årsmodeller men det förklarar ju inte felmeddelandet, bara att det inte kommer tillräckligt med ström till startmotorn isåfall. Kan vara värt att kontrollera om inte laddningen hjälper.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Köp nytt batteri.
    Att det inte klickar när du stoppar i nyckel har med rattlåset att göra, min slutade klicka för ett par veckor sen men inga problem i övrigt.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Köp nytt batteri.
    Att det inte klickar när du stoppar i nyckel har med rattlåset att göra, min slutade klicka för ett par veckor sen men inga problem i övrigt.
    Om bilen varit strömlös (och säkert vid låg spänning i batteriet) måste man köra bilen över en viss hastighet för att det ska börja fungera igen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Ja, inte kom den igång igen efter att ha kört i 170-180 förra helgen.
    Min har dessutom inte varit strömlös, men bra tips, ska testa i helgen, den kanske kommer igång igen efter att ha varit strömlös.

  13. #13

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Ok, har nu provat med startkablar och det funkar inte.
    Det tickar i motorutrymmet när jag försöker tända. Måste väl va startmotorn eller något mellan batteriet och startmotorn som är problemet?

  14. #14

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Pratade med en äldre herre som gick förbi när jag stod där som ett fjån och klia huvudet. Han påstod att det gick att bogsera, bara att lägga den i läge N

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Testa att byta batteriet ändå...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  16. #16

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Testa att byta batteriet ändå...
    Borde den inte ha fått tillräckligt med ström för att kunna starta med hjälp av startkablarna?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    När mitt batteri var dåligt så ville inte bilen gå igång med startkablar, den gick dock igång med starthjälp som Falk bilen hade med sig så jag kunde åka och köpa mig ett nytt batteri. Beror tydligen på vilka startkablar man har, han bara flinade när han såg att det var biltema kablar vi hade försökt starta bilen med, han menade att dom var för tunna.

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 838
    Medlem#
    4458

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av Chip123
    Pratade med en äldre herre som gick förbi när jag stod där som ett fjån och klia huvudet. Han påstod att det gick att bogsera, bara att lägga den i läge N
    Att bogsera en automat är inga problem kortare sträckor. Sedan är ju frågan hur långt. Jag har fått höra att det är värmebildning i automaten som är problem vid bogsering. Isåfall inser man ju enkelt att det inte ska vara några problem kortare sträckor. Men var gränsen egentligen går, vet jag inte.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Saab 93 vector-03 Automat Startar ej.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av Chip123
    Pratade med en äldre herre som gick förbi när jag stod där som ett fjån och klia huvudet. Han påstod att det gick att bogsera, bara att lägga den i läge N
    Att bogsera en automat är inga problem kortare sträckor. Sedan är ju frågan hur långt. Jag har fått höra att det är värmebildning i automaten som är problem vid bogsering. Isåfall inser man ju enkelt att det inte ska vara några problem kortare sträckor. Men var gränsen egentligen går, vet jag inte.
    Problemet är snarast smörjningen. Deflesta automater smörjs med pump på motoraxeln, och den säkra längden att bogsera rör sig om 100-tals meter. Ofta kan man bogsera längre om man häller på extra olja, men risken är överhängande att det blir dyrare med oljebyte på verkstan än bogsering dit. Kan man köra motorn kortare stunder så kan man trixa med det, dock.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t -02 Vector missljud, framvagn? automat? turbo?
    Av Ikzz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 21:15
  2. Saab 93 vector 03- automat, game over
    Av Chip123 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 16:14
  3. 12 000mil service Saab 9-3 vector automat 03
    Av Cricke35 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:21
  4. SAAB 9-5 Vector Sport 2,3t Automat?
    Av Errka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •