Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Renovera badrum.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 541

    Renovera badrum.

    Hejsan!

    Jag tänkte göra om badrummet hemma. Jag har arbetat som snickare och gjort en del jobb men lämnat över när det kommer till tätningen.. Dock sett en del sådana jobb men det var ett tag sedan.

    Golvet är väll det som jag är mest osäker på.

    Det är golvspånskivor, tänkte flytspackla ca 22-24mm på detta, värmeslingor, fall på ca 10-12 mm vid golvbrunn, värmeslingor vid brunnen så gott det går..

    Kan någon beskriva tillvägagångsättet, dvs de olika momenten man gör (Manchetter, brunn, prime, gummifärg vart o när..)

    Tacksam för lite tips! Jag har surfat runt efter dessa frågor men inte sett något svar som varit 100%

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: Renovera badrum.

    Om jag inte missupfattat helt så är det äl ganska vanligt att man lägger gips på golvet först?

    Känns ju mest lite konstigt att flytspackla på en spånskiva som är ett levande material.

    Vi hoppade gips i vårt förra hus och resultatet blev sprickor osv efter 4-5år.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 541

    Re: Renovera badrum.

    Ja, där har jag fått lite olika uppfattningar. Jag läste någonstansatt om man har över 20mm tjock armerad flytspackelgjutning så skulle det funka utan gips? Men det är detta jag vill försöka reda ut med denna tråd..

  4. #4
    Steg 4 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 053
    Medlem#
    3471

    Re: Renovera badrum.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om jag inte missupfattat helt så är det äl ganska vanligt att man lägger gips på golvet först?

    Känns ju mest lite konstigt att flytspackla på en spånskiva som är ett levande material.

    Vi hoppade gips i vårt förra hus och resultatet blev sprickor osv efter 4-5år.
    Beror på vad som ligger där från böjan, är det dubbel spån en tjockare spånskiva så är det inte säkert man behöver gips. Har det varit badrum där innan så är det säkert också tättare "CC" mått i golvet på reglar mm. Är det "nybyggnation" dvs göra om gammalt rum till badrum så får man ofta förstärka för att bli av med svikt i golv mm (gips el spån).

    Ang tips mm för tillvägagångsätt så skulle jag gå till en "riktig" bygghandel mm o få råd av dem som "vet". (menar itne alls att vi på detta forumet är ovetande i detta men alltid lättare o prata face 2 face om sådant då frågor dyker upp)

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    204
    Medlem#
    7034

    Re: Renovera badrum.

    Gå in på http://www.byggahus.se, i deras forum är de olika momenten avhandlade i absurdum när det gäller badrum.

    Det är ju inte bara vad som funkar rent tekniskt man behöver ta hänsyn till utan försäkringsbolagen ställer ju krav på det skall vara utfört på ett visst sätt. Bl.a. är ju inte våtrumsgips tillåtet längre utan det skall vara speciella våtrumsskivor. Att spackla direkt på spån tror jag inte heller att dom köper...

    Branschstandarderna ändras ju hela tiden också så det gäller att hänga med, bara för att något var rätt förra året betyder inte att det är rätt i år.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  6. #6

    Re: Renovera badrum.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om jag inte missupfattat helt så är det äl ganska vanligt att man lägger gips på golvet först?

    Känns ju mest lite konstigt att flytspackla på en spånskiva som är ett levande material.

    Vi hoppade gips i vårt förra hus och resultatet blev sprickor osv efter 4-5år.
    Beror på vad som ligger där från böjan, är det dubbel spån en tjockare spånskiva så är det inte säkert man behöver gips. Har det varit badrum där innan så är det säkert också tättare "CC" mått i golvet på reglar mm. Är det "nybyggnation" dvs göra om gammalt rum till badrum så får man ofta förstärka för att bli av med svikt i golv mm (gips el spån).

    Ang tips mm för tillvägagångsätt så skulle jag gå till en "riktig" bygghandel mm o få råd av dem som "vet". (menar itne alls att vi på detta forumet är ovetande i detta men alltid lättare o prata face 2 face om sådant då frågor dyker upp)

    /B
    helt riktigt, beroende på regelavstånd (cc450) och dubbelskiva är det helt i linje mad vad som rekomenderas
    JAGUAR - spinner som en katt

  7. #7
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Renovera badrum.

    Här har du alla regler som gäller för att renovera badrum. Jobbar själv i en butik som säljer våtrumsprodukter. Det som är viktigt att veta är att reglerna har ändrats from i år och badrummet nu är uppdelat i två olika våtzoner. Golvet är ALLTID Våtzon1 vilket gör att det är den högsta kravet på tätning som gäller.

    http://www.bkr.se/upload/branschregl...r_web_2010.pdf

    Pm om du vill så kan jag ge en mer ingående beskrivning med exakt vilka produkter du behöver (beroende på fabrikat du väljer). Själv rekomenderar jag ett fabrikat som heter Mapei och deras duksystem!

    Christian
    Mvh Christian

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    792

    Re: Renovera badrum.

    och golvvärmen behöver man en elektriker för att göra...
    tänk på det i tid, då det ska in en dosa i väggen och slang ner till golvet, tråkigt att glömma det!
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: Renovera badrum.

    Citat Ursprungligen postat av Eyeball
    och golvvärmen behöver man en elektriker för att göra...
    tänk på det i tid, då det ska in en dosa i väggen och slang ner till golvet, tråkigt att glömma det!

    Värt att nämna är även att en JFB måste installeras till elburen golvvärme.

Liknande ämnen

  1. Pris på nytt badrum?
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 20:32
  2. Renovera slavcylinder 9-3??
    Av Pelleturbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 21:08
  3. Renovera växellåda
    Av AERO-94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 00:28
  4. Renovera en 2,1
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 11:48
  5. Renovera ok
    Av Tomsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •