Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Någon som bytt vevhusventilation flera gånger på samma bil?

  1. #1

    Någon som bytt vevhusventilation flera gånger på samma bil?

    Hej.
    Jag undrar om någon här på forumet varit tvungen att byta sin vevhusventilation mer än en gång? På min Saab 95 aero 2002 har modifieringen blivit gjord men jag är osäker på vilket år den gjordes. Nu läcker bilen olja och verkstaden misstänker starkt vevhusventilationen.Jag brukar byta olja var 1000 mil.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    15

    Re: Någon som bytt vevhusventilation flera gånger på samma bil?

    Hej.
    Fick oljeläckage på min 9-5 Aero 02, 16´mil med senaste vventilationen. Efter nogrann tvätt av motorn visade det sig komma från toppen strax bredvid kamkedjesträckaren. En liten rännil i riktning mot kedjesträckaren och vidare ned över transkåpan. Kollade även samtliga backventiler utan att hitta några problem där. Lyfte av toppen och bytte toppackningen (ca 400 kr) efter sedvanlig rengöring överallt.
    Passade på att byta kam- och balanskedjesatsen (ca 1900 kr) (17,4 mm blev 9,3 mm efter operationen). Bytte även kolvar då 1:ans kolv led av svår sjukdom mellan kompringarna. Naturligtvis byttes även lager (ca 400 kr). Resultat: Helt tät motor och tyst och jämn gång.
    Naturligtvis krävs försiktig inkörning för bästa långsiktiga resultat.

    För tre veckor sedan började min andra 9-5:a (9000 mil) läcka på samma ställe... Tydligen inget ovanligt med dessa läckage både från egen erfarenhet och vad man kan läsa på forumet. Man undrar som är det ursprungliga felet för något fel är det som orsakar detta. Bägge bilarna i originalskick.

    Förmodligen räcker det med att byta toppackningen för dig men det skadar inte att kolla resten också när toppen ändå är av. Gör du jobbet själv sparar du mycket pengar då arbetstiden är den kostsamma delen.

    Kanske ovanstående kan ge några riktlinjer till dig.
    Lycka till!
    Aero 9-5

Liknande ämnen

  1. ta ner motor 9-5 kör nog fast flera gånger :-)
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 09:35
  2. Använda BSR trimning 9-5 flera gånger!?
    Av Tonypower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 16:08
  3. Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?
    Av aerojohan i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 02:14
  4. Startmotor till min 9000 2,3 T -91 är det samma på flera
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •