Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    30

    Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Hej, går i planer på att köpa en utbytes turbo när ja väl köpt hem 9-3an!

    Är de någon som prövat eller hört någon om biltemas utbytes agg? samt va gör de för skillnad med ett org eller ett 2,5"tryck rör??

    Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Biltema

    bytte just turbo i kompisens 9-5a 185hk,biltemas. Jag ringde till biltema och frågade om deras agg, och dom sa det var orginal agg som dom köpt av garret i stora partier och stämplat in biltemas namn. annars fick dom inte använda garrets artikel nummer vilket biltema faktiskt gör..Dock har jag hört andra i trakten som dera biltema agg rasat efter knappt 500mil respketive 1000mil..
    men som sagt det kan ju vart handhavande fel vid installationen.

    Vi behövde bara justera olja/vatten anslutingarna så dom låg i rätt vinkel.
    Dom är väl bara grov inställda. men än så länge verkar allt funka iaf.
    Vi fick dock köpa till nya koppar brickor på autoexperten, och en ny oring till
    AV:ns anslutning till kobran.
    Dvs en hel packningsats från GIK turbo.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    30

    Re: Biltema

    vist är de lättare att köra med slangsats eller något liknande? finns de färdiga slangar för detta ändamål`?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973

    Re: Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Dock har jag hört andra i trakten som dera biltema agg rasat efter knappt 500mil respketive 1000mil..
    men som sagt det kan ju vart handhavande fel vid installationen.
    Sen kan det ju vara så, framförallt på 9-5, att det tidigare turboraset berodde på de välkända oilsludge-problemen. Att då bara skruva dit ett nytt aggregat är ju inte speciellt vattentätt...
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Biltema

    skillnad 2" tryckrör och 2.5" tryckrör.

    vad jag läst på mig och hört andras för/nackdelar är.

    Om du har en programvara som ej är mappad med 2.5"tryckrör kan hända såhär.

    lägre vrid i mellanregistret pga tryckfall, ev mer effekt på toppen pga bättre andning vid höga rpm.

    med en anpassad mappning efter rörbytet så man kan justera laddtrycket i mellanregistret för bibehållet laddtryck(m a o, vridet) så får man bättre respons och ev högre effekt på topp. men för optimalt resultat behövs bättre IC,sportfilter,och 3" avgassystem hela vägen eller 3" downpipe till 2.5" resten beroende på mål.

    orginal tryckrör brukar klara upp till 400hk, vissa kör med mer, men kanske fått bättre resultat med lite grövre rör.

    Dessa små turbo agg e lite känsliga när det gäller mottryck för att få bra skjuts på grejerna behövs anpassad programvara att motverka tryckfallet genom ev mer laddtryck.

    Likadant har test visat sig men sportavgassstem. Orginal downpipe, och 2.5" eller 3" system efter downpipe resulterar i samma sak,helt annat mottryck och resulterar oftast med lite mindre effekt men ballare ljud, däremot mmer vi till en annan grej, montera 3" downpipe och 3" resten öppet filter så brukar det ge mer effekt trots lägre mottryck, men fritt flöde hela vägen ut och andning in.
    nu kan även vissa turbo bilars styrsystem få spelet när man monterar 3" hela vägen och bilen går in i nödläge..därför är det viktigt att anpassa mjukvara efter hårdvara.

    en bekant förlorade 0.25bar laddtryck och effekt i mellanregistret vid 3" tryckrör ist för 2" men fick högre effekt på toppen i sin 9000aero med 18T turbo och chip.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Skelleftehamn
    Inlägg
    30

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Mycket intressant läsning, ja funderar på i framtiden att montera in en Garrett GT28RS så man kan köra på ett steg 6 på maptun, funderar dock på att bara ta 3"till cat och sen minsa till 2,5" och köra med dubbla utblås, någon som har mera vetskap om ja förlorar eller vinner något på de eller blir de oföraändrat, samt vet någon av något "billigare" sätt att köpa chip steg 3-8 lite billigare en maptune?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    21

    Re: Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Text
    Inte varje dag man ser vettiga inlägg, det glädjer något enormt att se dessa inlägg med människor som verkligen vet hur saker fungerar.

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Biltema

    Citat Ursprungligen postat av Lange
    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Text
    Inte varje dag man ser vettiga inlägg, det glädjer något enormt att se dessa inlägg med människor som verkligen vet hur saker fungerar.

    Vet och vet.. Hoppas det är så, om jag har förstått det hela rätt iaf!
    Men rätta mig gärna om jag har fel.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Citat Ursprungligen postat av Flumdum
    Mycket intressant läsning, ja funderar på i framtiden att montera in en Garrett GT28RS så man kan köra på ett steg 6 på maptun, funderar dock på att bara ta 3"till cat och sen minsa till 2,5" och köra med dubbla utblås, någon som har mera vetskap om ja förlorar eller vinner något på de eller blir de oföraändrat, samt vet någon av något "billigare" sätt att köpa chip steg 3-8 lite billigare en Maptun?
    Maptun är dyra, kan skilja flera tusen på deras turbo mot en annan sida trots båda är modellanpassade..
    Och att ha mycket effekt med maptuns mappade box efter ett 3" system hela vägen och byta ut hårdvaran till ett 2.5" avgas kanske inte är så lämpligt..
    Rådfråga hellre Maptun innan du bygger. Då ditt mottryck blir annorlunda.
    Dom skriver själva nämligen ungefär såhär, Om man ska köpa endast en ex steg6 box, måste du ha en IDENTISK hårdvara.

    Köp boxen hos Maptun om du vill ha en sån, men jag rekommenderar att Mappa din bil lika gärna. då det är samma kostnad, och Maptun boxarna likväl alla chip är Universal program för en specifik biltyp, dvs alla motorer är annorlunda efter slitage och underhåll, och ett chip kan gå bra i 2 likadana bilar men sämre i den 3:e.. Så för bästa resultat, titta kanske vad Maptun erbjuder i sitt steg 3-6 utbud och välj ett steg, samla på dig prylarna på billigaste sätt, och därefter ringer du Maptun,Chipcenter,Robert uhr,Trollspeed, eller nån annan som kan SAAB mappa din bil.
    Chipcenter ville ha 7500kr för en mapp. och vad kostar boxen hos Maptun?!

    Men det är bara ett råd..
    Jag började såhär..
    Skaffade ett Chip från trollspeed som fortfarande sitter i och leker runt, samlar på mig det jag vill ha efter ett förbestämt effektmål, timmavis på nätet och forum på vilka prylar som håller och ger mest effekt för pengarna.
    Lär av andras misstag och börja lite sakta.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Inget säger heller att en billig mappning är bättre än en färdig box. Det är ju kunskapen hos firman/personen som mappar som är det man betalar för.

    Jag skulle vara ytterst försiktig i val av leverantör.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Inget säger heller att en billig mappning är bättre än en färdig box. Det är ju kunskapen hos firman/personen som mappar som är det man betalar för.

    Jag skulle vara ytterst försiktig i val av leverantör.

    Visst.. men Maptun har mycket kunskap och deras dyraste box är inte mycket till skillnad för en egen mappning hos dom själva.. desto högre trimsteg desto dyrare box..
    men jag hade hellre mappat min bil från grunden än en färdig box.. lägger man mycket pengar så kan det vara värt 2000kr extra för en riktig mappning.

    Skrev oxå innan lusläs på nätet och forumen, Lär av andras misstag ex leta upp dom som kan mappa.. Ex Maptun,Suveräna men lite dyrare, exemplarisk support.
    Jag gav bara nåra förslag billiga och inte fullt så billiga.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Skulle bara meddela att kompisens 9-5a med biltema agg rullar fortfarande efter några hundra mil och steg1 chip 235hk 380nm och laddtryck på 0.7bar.

    Ser lovande ut för tillfället, men vi får se när vi närmar oss 1000mila sträcket vad biltemas agg säger då! vidare info kommer.

    Defenitivt om den rasar i förtid...

    Måste oxå tillägga att kompisen är ganska hård mot bilen, och gillar blyfot.
    Med chip com betyder extra slitage + blyfot kan man ju räkna ut livslängden blir kortare.
    Men dock inte av handhavandefel vid installation det kan garanteras!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 932

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Jag har nu monterat en Biltema Turbo i farsan 1999 9-5 2,3t. Jag kan omöjligt tänka mig att det är ett Garrett original, det såg ut och kändes som Kines-kopia, inga likheter alls med originalturbon. Wastegaten såg annorlunda ut etc, annan typ av märkning. Det funkar fint dock verkar det. Lite trist att man skall behöva rikta upp anslutningarna i mitten för olja och vatten, men det gick ju ändå ganska lätt. Livslängden vågar vi inte uttala oss om, men funkar fint gör det. Vi var noga med att göra rent oljeröret in. Den gamla turbon var tokslut och hela axeln låg och glappade, samtliga vingar var skrot..... Man brukar ju prata om glapp i tiondelar av millimeter, här var det centimeter....
    MEDLEM 7032.

  14. #14
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    precis som på kompisens 9-5a.. Axel är helt av och bladen på kompressorsidan var helt mos. Dock hade kompressorn klarat sig utan större repor, såg ut som nån hade sandpapprat lite...

    Men som sagt.. livslängden ska vi nog inte uttala oss om... än.
    men jag forskar i ämnet
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    445

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Nu är ju inte de aggregaten något under av hållbarhet, men 500-1000 mil bara?

    Det måste ju nästan vara så att de flesta som inhandlar en snurra på Biltema ofta byter denna själv också. Faktorer vid monteringen, eller att man glömmer att fylla upp turbon med olja kan säkert bidra till för tidig död, liksom att det var något annat problem med kyl-eller smörjsystemet i grunden som orsakade för dålig smörjning eller kylning. Det måste ju nästan vara så.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  16. #16
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    ja man kan ju hoppas.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  17. #17

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    köpte ett för ett tag sedan efter ett turboras och nu när verkstaden skall montera så är hela mittendelen på turbon vriden ca 1.5 cm.
    Rören passar inte och slangen till oljetråget blir vikt typ tät, jag ringde och frågade dem om man kunde justera det men det skulle man tydligen inte göra så nu blir det en sväng upp till umeå igen för att byta ut det samt en massa extra timmar debiterat från verkstaden... jävla skräp

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    183

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Men visst går det att justera anslutningarna...
    ???
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har nu monterat en Biltema Turbo i farsan 1999 9-5 2,3t. Jag kan omöjligt tänka mig att det är ett Garrett original, det såg ut och kändes som Kines-kopia, inga likheter alls med originalturbon. Wastegaten såg annorlunda ut etc, annan typ av märkning. Det funkar fint dock verkar det. Lite trist att man skall behöva rikta upp anslutningarna i mitten för olja och vatten, men det gick ju ändå ganska lätt. Livslängden vågar vi inte uttala oss om, men funkar fint gör det. Vi var noga med att göra rent oljeröret in. Den gamla turbon var tokslut och hela axeln låg och glappade, samtliga vingar var skrot..... Man brukar ju prata om glapp i tiondelar av millimeter, här var det centimeter....
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  19. #19

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Men visst går det att justera anslutningarna...
    ???
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Jag har nu monterat en Biltema Turbo i farsan 1999 9-5 2,3t. Jag kan omöjligt tänka mig att det är ett Garrett original, det såg ut och kändes som Kines-kopia, inga likheter alls med originalturbon. Wastegaten såg annorlunda ut etc, annan typ av märkning. Det funkar fint dock verkar det. Lite trist att man skall behöva rikta upp anslutningarna i mitten för olja och vatten, men det gick ju ändå ganska lätt. Livslängden vågar vi inte uttala oss om, men funkar fint gör det. Vi var noga med att göra rent oljeröret in. Den gamla turbon var tokslut och hela axeln låg och glappade, samtliga vingar var skrot..... Man brukar ju prata om glapp i tiondelar av millimeter, här var det centimeter....
    Ja det går att justera men varför justera om man inte ska behöva göra det?
    säger dom att den inte ska justeras utan passa bolt on 100% så vill jag inte justera den och riskera att garantin inte gäller.. näe vi får se imorgon om det blir en speedparts turbo ändå.

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Erfarenheter av Biltemas turboaggregat?

    ja det är lustigt... Men jag fick ju oxå vrida mittendelen... och den har sin funktion, även om du vrider den. Så länge Olja In kommer rakt uppifrån är det inga problem.

    Men som sagt skit trist att behöva vrida och justera även om det tar 5min extra.
    sen verkar det ju som att oljereturen brukar ändå komma fel trots alla andra anslutningar stämmer.. så jag kan nog bara hålla med..
    lägg hellre till 1000kr och köp ej biltema.
    har oxå jämfört med orginal turbon och det skiljer sig endel,lixom andra här har märkt.

    tråkigt nog kan jag inte forska mer i ämnet då ägaren till sin 9-5 vars jag bytte till en biltema turbo på, har sålt vidare sin bil.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av Biltemas spindelleder? (Feltema, fungerar?)
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 18:31
  2. Turboaggregat
    Av Victor.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 00:46
  3. Någon med erfarenheter av biltemas bromsok
    Av svante_turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 22:16
  4. Turboaggregat
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •