Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorstopp på 9-3SS -05

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Motorstopp på 9-3SS -05

    Vi är på semester i Norrland, ca 100mil hemifrån, och bilen har lagt av.

    Vi tankade på St1 i Härnösand igår. När vi körde ut på stora vägen igen så kändes det som att bilen missade och hackade lite när jag tryckte på. Sedan verkade den gå bättre och vi fortsatte. När vi kommit till Nordingrå så började den gå riktigt illa för att sedan stanna. Gick inte att få igång igen. Det blev bärgare till Häggkvist i Kramfors (är dom något bra?). Tyvärr var detta ju strax innan kl.16 igår och denna veckan var körd. Jag fick iallafall pratat med Häggkvist på telefon innan bilen blev transporterad dit. Dom skulle försöka titta på det på måndag om det fanns någon lucka till det.

    Problemet på bilen måste ju vara antingen tändning eller soppa på något sätt. Bilen har ju inte tändkassett utan separata spolar och hade problem med en tändspole i vintras som byttes. Nu har vi inte fått något motorfel, och det fick man direkt vid felet i vintras. Så jag gissar på soppan. Att det var precis efter tankning är ju misstänkt. Jag har givetvis varit i kontakt med St1 och dom säger att dom inte känner till några problem vid den stationen. Pumpen hade enbart BF95 så någon sammanblandning kan inte ha skett vid tankningen. Det konfirmerades också med St1 att det var BF95 som tankats. Eller rättare sagt att det var från den pumpen.

    Bensinpumpen kan ju givetvis vara problemet. Är det vanligt med pumpproblem B207-motorerna? Bilen är inte etanolkonverterad och, vad jag vet, aldrig körd på etanol. Den har bara gått 7500mil totalt hittils.

    Vi var på väg till vänner i Umeå för att tillbringa helgen där. Nu hade vi sådan tur att killen vi skulle till, var i Sundsvall på jobb den dagen istället för i Norge som varit på tal. Han kunde hämta upp oss på vägen hem eftersom vi ändå inte kunde göra så mycket på plats. Just nu är vi hos vännerna i Vännäs och får i vilket fall vara kvar till i veckan. Sedan vet jag inte vad som händer.

    Edit: stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Mototstopp på 9-3SS -05

    Nu är ju bilen iofs redan hämtad, annars är det enkelt att kolla om den går på startgas. Då är iallafall tändningen eliminerad som felkälla.

    Hoppas verkligen att det löser sig för er!
    Utan Saab

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Mototstopp på 9-3SS -05

    Javisst är det så. Men då måste man ha tillgång till startgas också. Och det är enkelt i stan eller hemma eller när man har en mack i närheten. Men ute på glesbygden långt ifrån alla mackar, så är det inte så enkelt. Och som du även säger, bilen är nu bärgad. Vi får se imorgon.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Motorstopp på 9-3SS -05

    Det var bensinpumpen. Verkstaden ska få ny pump på onsdag och sätta ihop det igen så vi kan komma vidare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Motorstopp på 9-3SS -05

    Tråkigt att höra, inte "många mil" den höll.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Motorstopp på 9-3SS -05

    Nop. det var det inte. Häggkvist i Kramfors skötte sig mycket bra! En eloge till dom! På onsdagen hämtade vi bilen och fortsatte vidare. Notan slutade på 3000kr, vilket känns som väldigt bra!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Motorstopp och efterföljande startproblem
    Av MaLei i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 17:31
  2. Motorstopp 9-3og Aero(T7)
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:19
  3. Märkliga motorstopp
    Av fruktis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:32
  4. Motorstopp Saab 900
    Av neodymus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •