Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    110

    Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Hej, Körde en nyinköpt 95 Aero ca 45 mil, sen damsög jag den och hade dörrar och sånt öppet, tändningen på, men ingen stereo eller så, efter max 2h så skulle jag starta bilen och den orkade inte dra runt , den okade knappt låsa, efter några försök att starta orkade den inte ens låsa,.. sedan jag hörde det som sedan visade sig avar fläktrelät ticka, och fläkten sakta snurra, sedan slutade detta oxo.

    Batteriet var dock rätt tomt innan de 45milen.

    Men borde det inte räckt för att laddabatteriet? kan verkligen wen 12v damsugare ha laddat ur det så till botten, 74Ah!!
    efter 45 mils laddning?
    Eller är batteriet kass, alternativt elfel?

    Tackar för svar!

    mvh/gart
    9-5 Aero -04 Pilotpaket
    9-5 Vector -05 2.0t biopower Navi+lull-lull paket

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Eftersom det är betydligt lättare att byta batteri än generator skulle jag börja i den änden såvida du inte är tvärsäker på att batteriet är tiptopp.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Ladda batteriet & använd bilen som vanligt för att se om den strular även om du inte står med tändningen igång så länge, det är ju inte normalt att ta ut ström så länge utan att ha bilen igång!

    Är då batteriet inte helt hundra så kan det ju bara sluta på ett sätt! Jag hade problem med mina elhissar för nåt år sedan & kladdade med dom i en kvart, det räckte för att bilen inte skulle starta sen. Det batteriet var väl inte tip topp heller, så det byttes sedan ut!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    228

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Har samma bil och årsmodell och jag fick byta mitt batteri i veckan... betedde sig oxå konstigt efter att jag glömde stänga av stereon i ca 4h.. men det räckte för att dra ut det lilla sista gnistan i batteriet. Orkade precis dra runt och starta den några ggr. Efter bytet går den som en dröm.
    Om du är osäker så kontrollmät batteriet först (min visade 10.3V avstängd, mao väldigt lågt) och försök starta den och mät när bilen står på tomgång. Om du får ca. 14-14.5V så betyder det att den laddar som den ska, alltså är batteriet kasst.
    Bilen är trots allt 6år gammal och därmed batteriet med. Batterierna varar nog inte mycket längre.

    //Martini
    I´m on a seafood diet - whenever I see food I eat it.
    9-5 BioAero 2004
    http://www.garaget.org/?car=97191

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    110

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    tack, grymma svar!, så jag ska mäta spänning allstå, har försökt läsa på och folk säger att jag ska mäta "kapaciteten" men anfer inte hur och vad för enhet detta är... men nått om att "batteriet inte tar emot laddning" som skulle vara utslitnings/ålderstecken.

    Får väl åka till Fredrik på firman och be honom mäta upp nått, har inga dylika apparater, men vill ju vet vad som är på g innan jag blåder 1200 kr på ett kvalitetsbatteri (som anstår trollhättans vackraste)

    hmmm, Aero
    9-5 Aero -04 Pilotpaket
    9-5 Vector -05 2.0t biopower Navi+lull-lull paket

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Startmotorn drar ju rätt mycket ström och på nya bilar så är det känsligt att stå och använda en massa elektriska grejor med bilen avslagen då bilen är så fullknökad med teknik och el att de behöver batteriet för att få igång alla eldosor, startmotorer osv.

    En 12v dammsugare kan ju dra rätt mycket ström (kolla vad din drar). Har du stått och dammsugit med den i 2 timmar i bilen så tycker inte jag att det är jätteunderligt att batteriet åtminstonde blev kraftigt sämre. Kommer inte riktigt ihåg hur det är på 9-5, men visst är det dessutom så att cigguttaget inte funkar med nyckeln ur? I så fall så kan man ju tänka att med nyckeln på "1" så är det ju en del saker som går igång och kan dra ström också. Lyse är väl en sådan sak om du inte har dragit ur säkringen "daytime running lights" och hade lysvredet i läge 0 så kan du ha råkat haft lyset på också. Och i så fall är det inte alls konstigt att batteriet tog slut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    110

    Re: Batteri laddar konstigt 95 Aero 04

    Hej alla!

    Det blev till verkstan och expert Fredrik kostaterade snabbt att betteriet var tvärkass, efter 5min med tändningen på var det nere i 10v, sen gick det snabbt utför.

    Varta E38 blev det (samma som satt i tror jag)

    Nu är det bara 4 grejer som ej är perfekta
    1. klipps som håller slang X är av
    2. baksprut spolar ej (rinner) på kobiglaset
    3. ram med läder runt hanbroms lossnat (nån som vet hur man fäster utan att riva mittkonsol?)
    4. när man drar ur nyckels så är det inte alltid loskolven "hoppar upp" så stereon kan vara på och det inte går att låsa, så man får stoppa in nyckeln igen och göra om rörelsen..

    Annars är det felfri (HELT!) sorry för det sista offtopic stycket..
    9-5 Aero -04 Pilotpaket
    9-5 Vector -05 2.0t biopower Navi+lull-lull paket

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 aero -01 Turbo laddar konstigt
    Av antiXxjohansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-22, 21:37
  2. Batteri som inte laddar som det ska!
    Av Symptom i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 08:57
  3. Batteri laddar ur fort NG9-3
    Av skogsflickan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 21:17
  4. Batteri laddar ur på 9000.
    Av Lix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 16:37
  5. Batteri laddar ur, 9-5 Aero -03
    Av Sinner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •