Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Acc går in på econ

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367

    Acc går in på econ

    En fundering ang acc:n på min 9-3, 02. Sedan ett tag kopplar den in econ i tid och otid och jag fattar inte vad det kan vara. Ibland startar den på econ och ibland kopplar den in econ efter ett tag. Ibland behåller den det vanliga autoläget hela tiden. Har kalibrerat och även försökt stänga av förval (tänkte att jag kommit åt någon knapp). I och för sig inget större problem men lite irriterande är det allt. Någon som har en tanke om orsak?

    //Nygren
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Med Tech2:an så kan man ställa in att den automatiskt går in på ECON under en viss temperatur.
    Den kan ju vara inställd på kanske 10 plus nu??


  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Med Tech2:an så kan man ställa in att den automatiskt går in på ECON under en viss temperatur.
    Den kan ju vara inställd på kanske 10 plus nu??

    Fan vad onödigt.. Den är ju bara till för att man kunna ställa in allt manuellt. Den går ju in automatiskt om man ändrar något när den är på auto..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm/Kalmar
    Inlägg
    399
    ECON ska aktiveras så att AC:n bara går igång om det är över +13 ute.. men detta går säkert att ställa in..

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Japp, det går att ställa in. Håll inne ECON-knappen tills det piper till. Då står det ett meddelande i SIDen. Antingen kan man ha: ACC-STYRNING NORMAL eller ACC-STYRNING LÅGTEMP tror jag det är. Vid normal så stängs AC-pumpen av vid ca 2 grader. Om man har Lågtemp så stängs den av redan vid +13 grader och indikerar då detta genom att tända ECON i fönstret.
    En annan sak som är inställbar är om bakrutevärmaren ska gå på automatiskt under +5 eller inte. Det ställer du in genom att hålla knappen för bakrutevärmaren intryckt till det piper, kolla sen SID vilket läge som är valt, manuell eller automatisk.
    På 9-5 finns ytterligare en funktion; att slå på recirkulationen automatiskt när hastigheten understiger 30 knyck. Detta ställs in genom att man håller recirkulationsknappen intryckt tills det piper. Kolla SID för valt läge.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Tackar för idéerna, rackarns många inställningsmöjligheter. Ska kolla vad SID säger imorgon. Bilen var inlämnad i somras för byte av reglerdon. Då hände det säkert något som visar sig nu när temperaturen faller.
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ett litet tips:

    Läs manualen... Allt står där...

    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen
    *skratt*

    Ja, man lär så länge man lever...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen

    Ha ha ha, du var SÅ nära...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Sånt där är väldigt typiskt....


    Haha!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen
    Inte för att klaga. Men jag brukar först kolla i istruktionsboken innan jag frågar vad det kan vara.. Men det löste ju sig för dig iallafall..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen
    Du får börja läsa manualen bakvänt nästa gång


    Mvh

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av nygren
    Kom bara till sidan 93 och se på den 94:e fanns lösningen
    Du får börja läsa manualen bakvänt nästa gång


    Mvh

    Då hade han varit på sidan 95 när han hade frågat här...

  15. #15

    Även på 9000 -94?

    Hej

    Kan jag göra denna inställning även på en -94´s 9000 m ACC, dvs att ECON går in vid en viss temp? Diverse annat går att ställa in, men jag har ej sett om detta.

    Mvh

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Även på 9000 -94?

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Kan jag göra denna inställning även på en -94´s 9000 m ACC, dvs att ECON går in vid en viss temp? Diverse annat går att ställa in, men jag har ej sett om detta.

    Mvh
    Nej det går inte, däremot kan du programmera så ACC startar i ECON läget varje gång du vrider på tändningen. Info på sidan om: Har du tryckt in något annat val så hålls det i upp till fem minuter har jag för mig med tändningen avslagen innan det går tillbaka till det programmerade läget.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kanske gammal info?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18

    Re: Även på 9000 -94?

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Kan jag göra denna inställning även på en -94´s 9000 m ACC, dvs att ECON går in vid en viss temp? Diverse annat går att ställa in, men jag har ej sett om detta.

    Mvh
    Nej det går inte, däremot kan du programmera så ACC startar i ECON läget varje gång du vrider på tändningen. Info på sidan om: Har du tryckt in något annat val så hålls det i upp till fem minuter har jag för mig med tändningen avslagen innan det går tillbaka till det programmerade läget.
    Vänta!

    Nu tar vi det jävligt lååångsamt!

    Jag kan alltså programmera ACC:n så att den startar upp i ECON-läget varje gång jag slår på tändningen/ startar bilen?! Är det rätt uppfattat av mig?

    Det innebär att jag i det programmeringsläget själv MANUELLT måste slå om från ECON-läge till AUTO-läge?! Är det rätt uppfattat av mig?

    Mvh

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse

    Jag kan alltså programmera ACC:n så att den startar upp i ECON-läget varje gång jag slår på tändningen/ startar bilen?! Är det rätt uppfattat av mig?

    Det innebär att jag i det programmeringsläget själv MANUELLT måste slå om från ECON-läge till AUTO-läge?! Är det rätt uppfattat av mig?
    Klicka på min länk, läs & testa.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse

    Jag kan alltså programmera ACC:n så att den startar upp i ECON-läget varje gång jag slår på tändningen/ startar bilen?! Är det rätt uppfattat av mig?

    Det innebär att jag i det programmeringsläget själv MANUELLT måste slå om från ECON-läge till AUTO-läge?! Är det rätt uppfattat av mig?
    Klicka på min länk, läs & testa.

    Lycka till!
    Ahhh. Ok. Jag var lite snabb på att bara läsa första svaret.

    Nu är ACC:n programmerad för start i ECON-läge. Jag har under senaste veckan konstaterat att ACC:n gör knappt 1,5 dl/milen i stan.

    Tackar för era tips.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Hur få ACC stå på ECON vid start?
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 19:18
  2. ECON 9-5
    Av Petter.w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 23:11
  3. 9-5 ACC: När skall ECON lysa?
    Av Treo i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •