Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

    Gäller inte min älskade Saab utan tjejens bil, men tänkte fråga här eftersom det finns så många kunniga människor här! Den drar 3,9A tjuvström och jag undrar om jag tänker rätt i mitt felsökande.

    Det jag har gjort hittills är att dra ur alla säkringar, men ingen skillnad. Fotfarande tjuvström.
    Tog bort strömmen som går in i kupén och mätte på kabeln som går till startmotorn- 3,9A. Mätte mellan start och generator- 3,9A.

    Tog bort startmotorn och satte plus och minus på den och mätte- 0,0A. Satte ihop pluskabeln vid starten med den som går till
    generatorn (kopplade förbi starten) och fick då 3,9A igen. Det känns ju solklart att ngt är fel med generatorn, eller att det är där någonstans.

    Det jag skulle vilja göra nu är att ta bort plusen som går till generatorn och mäta igen, och om den inte drar tjuvström då måste det ju vara i
    generatorn felet sitter!? Men det går ju för fasen inte att komma åt den! Den sitter rätt bra gömd...eller så har jag bara för stora händer...

    Hur är det om en diod pajjar? Kan det bli så att den drar så mkt? På tomgång laddar den 12,5V och med lite varv har jag för mig att det låg på 13,7.

    Har inte hållt på med bil-el sedan jag gick ut plugget för sisådär 15 år sedan..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

    Har bestämt för mig att en kortsluten diod i generatorn gav upphov till en ström om 3-4A på en bil jag höll på med för många år sedan. Sätter därför en slant på denna.
    Vad gäller det för bilmodell?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Re: Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

    Det är tjejens (viktigt att säga det ) Ford Ka. Helt omöjlig att skruva med...
    Har lyckats lossa plus-kabeln på generatorn och då drar den ingen tjuvström. Skulle vilja ha loss den för att kolla den, men det är lättare sagt än gjort. Nån Ford-mekaniker här inne? Har plockat loss höger framljus för att komma åt remsträckaren och generatorn. Glad över framgången, men bara för en kort stund. För att lossa framljuset måste man ta bort innerskärmen... *muttermutter*
    Den ena skruven som håller generatorn tar i remskivan på servopumpen och den sitter ju som kyss mig i arslet... bättre o ner sig idag och ta fram spettet i morgon!

    //Anders

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

    Generator på Ford Ka? Går inte dom på batteri?

    Skämt åsido verkar det inte vara ett så kul jobb du har framför dig:
    http://wiki.answers.com/Q/How_to_rep...tor_on_ford_Ka
    Thank you ford for making this a complete pig to change ,cheers
    http://www.howtomendit.com/answers.php?id=189297
    Fast du verkar ju vara en god bit på väg.

    Flyttar dock till OT
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741

    Re: Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!

    Tack för svaret och sorry för att jag la i fel forum! Var lite stressad och irriterad...dagens underdrift.
    Grymt bra sidor du länkade till!

    Får se om jag orkar fortsätta, eller om jag lämnar skiten till en verkstad istället. Jobbar ju bara ~230 timmar/månad, så det är svårt att hinna med sånt här skit!

    /Anders

Liknande ämnen

  1. Centrallåset drar tjuvström? 9000 -92
    Av kaph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:31
  2. Bilen drar "tjuvström"
    Av saab_006 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 09:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •