Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Låsknapp som halvdö sill 9000 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    Låsknapp som halvdö sill 9000 -98

    Tänkte dela med mig av ett tips på låsfix framdörr 9000: Låsknappen på höger framdörr var som en halvdö sill, dvs ville inte stanna vare sig i låst eller upplåst läge utan dödsryckte bara vid låsning / upplåsning. Låste man bilen med fjärren var de facto dörren olåst i ca 80% av fallen.

    Plockade av dörrsidan och fingrade lite på mekanismen varpå en halv fjäder ramlade ut (modell klädnypa-fjäder fast mindre). Åkte till Saab och köpte en dylik, samt tittade noggrant på reservdelsillustrationen som den trevlige servicekillen tillhandahöll. När jag kollade på denna och kollade på mitt lås resulterade detta i att jag inte fattade någonting. Obegripligt hur den skulle sitta. Åtmindstone om man som jag inte ids plocka ner själva mekanismen.

    Lösning: Släng fjädern i bra-att-ha-lådan och ta istället fram en vanlig skruvfjäder ur samma låda. Med två bitar kraftig ståltråd gjorde jag två krokar att sätta i fjäderns ändar. En fästs längst ner i låsarmen under c-låsmotorn och dörrknappens fäste, och den andra i det hål som finns i dörrgaveln ovanför låsmekanismen. Riktningen mellan dessa fästpunkter passerar genom låsarmens pivåpunkt varför låset nu kan hållas kvar i låst såväl som upplåst läge.

    Funkar perfekt och är kvickt fixat.

    [img]
    [/img]
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Låsknapp som halvdö sill 9000 -98

    Hej!

    Bra tips detta! Precis samma problem på min fars 9000, fast på förardörren. Lite tråkigt att behöva låsa först med fjärren, och sen med nyckeln för att det verkligen skall vara låst...

    MVH

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    93

    Re: Låsknapp som halvdö sill 9000 -98

    Jag har samma problem på förarsida. Jag plockade en hel låsmekanism ur en bil på skroten för att kunna titta närmare hur låset "klickar" på låst och olåst ställning och såg en liten fjädring som inte går att se med låset monterat på bilen. Jag antar att det är den fjädringen som ramlade av på förardörren vilket är sannolikt som det är den dörren som man öppnar/stänger oftast. Jag ska nog byta låset på min bil med den som jag har plockat.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Inlägg
    320

    Re: Låsknapp som halvdö sill 9000 -98

    Finns det en chans att du kan ta en bild på låsmekanismen och var fjädern sitter innan montering. Så kanske man kan få dit en fjäder själv
    mvh
    /h
    Saab 9-3 SS -08
    Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98

Liknande ämnen

  1. Plugg till låsknapp
    Av SimonFr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 13:59
  2. Ingen ljudsignal vid två tryck på låsknapp. 9-5 -03
    Av Skalman79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 14:09
  3. Tankmätare som en död sill
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •