Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lite el-krångel 9K cs 2,0i my95.

  1. #1
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Lite el-krångel 9K cs 2,0i my95.

    Har precis införskaffat en 9k i riktigt fint skick (knappast någon rost). Men som alltid är det lite pill med den, framförallt med centrallås och elhissar.

    Centrallåset fungerar ca var 4'e gång med dosan. När det inte funkar med dosan så funkar det inte heller med nyckel, "dra i pluppen" eller trycka på knappen mellan framsätena.

    Alla elhissar fungerar mej knappen till vänster bak mellan framsätena är helt död. Är det glappkontakt där tro eller är det något annat som spökar?

    Tacksam för all hjälp jag kan få med att få denna pärla i tipp-topp skick igen.
    Christian
    Mvh Christian

  2. #2
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Lite el-krångel 9K cs 2,0i my95.

    Ny fråga; går en sådan här, http://www.tradera.com/Stora-farddat...1910_117151513, att montera i vilken 9k som helst eller måste den vara förberedd på något snajsigt vis?
    Mvh Christian

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Lite el-krångel 9K cs 2,0i my95.

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Centrallåset fungerar ca var 4'e gång med dosan. När det inte funkar med dosan så funkar det inte heller med nyckel, "dra i pluppen" eller trycka på knappen mellan framsätena.
    Troligen är det centrallåsenheten som är glapp och håller på att säga upp sig. Om jag inte är ute och cyklar så finns den ovanför pedalerna och syns om du tar bort täckplattan som sitter ovanför pedalerna. Där bakom bör det (bland annat) finnas en avlång svart låda som det står "Keikert" på med vit eller svart text.

    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Alla elhissar fungerar mej knappen till vänster bak mellan framsätena är helt död. Är det glappkontakt där tro eller är det något annat som spökar?
    Är vänster bak helt död eller funkar elhissen med knappen på vänster bakdörr?

    Är den helt död så skulle jag säga att elhissmotorn är körd. Är det bara knappen mellan sätena som är död och att den funkar på bakdörren så är det antagligen ärgat eller liknande på kontaktblecken inne i knappen.

    Det kan ju också vara kabelbrott eller något, så du kanske kan försöka mäta dig fram med multimeter?

    På din årsmodell så är det nog så att knapparna på konsollen "sitter ihop" i en enhet. Så antingen borde du prova att öppna hela "lådan" med knappar och se om du kan laga något (typ skrapa bort ärg eller liknande så du får kontakt igen) eller byta ut hela enheten med alla knappar.

    (På äldre årsmodeller så sitter knapparna var för sig så då behöver du bara byta eller sära på knappen för vänster bak, men på din så tror jag att det är en enhet för alla knappar som sagt).

    Jag vet inte hur det ser ut på modeller där alla knappar sitter ihop i en enhet, men på modeller med "lösa" knappar så funkar det så att det sitter 2 metallvippor inne i respektive knapp som ger kontakt beroende på om knappen vinklas framåt eller bakåt (upp/ner). På de kontaktytor som metallblecken trycker mot så kunde det bildas beläggning på de äldre sortens knappar. Det brukar gå ganska enkelt att putsa upp men som sagt vet jag inte om det ser ut så också på de nyare typen av knappsats.

    Någon kanske vet detta bättre än mig.


    Citat Ursprungligen postat av og900driver
    Ny fråga; går en sådan här, http://www.tradera.com/Stora-farddat...1910_117151513, att montera i vilken 9k som helst eller måste den vara förberedd på något snajsigt vis?
    Jag tror den ska gå att montera. Det ska finnas ett kontaktstycke fastbuntat på den stora kabelstammen bakom stereon/musbion. (Den stora färddatorn kräver en till kontakt)

    Krångligheten tror jag mest är att få tag i rätt årsmodell/artikelnummer då det finns lite olika färddator/musbio/DCC/SCC av olika årsmodeller på 9000 och alla är inte riktigt "plug n play" med varandra. Vet inte om en -93,as passar på en -95, men det finns många trådar om detta så prova sökfunktionen eller titta i dessa trådar:

    viewtopic.php?f=6&t=103294
    viewtopic.php?f=6&t=120376
    viewtopic.php?f=18&t=100352
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor Chesss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    48

    Re: Lite el-krångel 9K cs 2,0i my95.

    Oj, det var ett mycket ingående svar! Tack så jättemycket!
    Ska börja rota i det här under nästa vecka!
    Mvh Christian

Liknande ämnen

  1. Orolig över 9000 MY95
    Av _Strongman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 17:55
  2. Lite krångel med min 9000 2.3T -92
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 15:18
  3. VSS i 900 MY95 SE T?
    Av Ruskis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 23:57
  4. Bærekule 900 turbo MY95
    Av vilhelmh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-24, 01:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •