Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Tjena, då var det dax att byta turbo på min 9-3 185hk -00a, som har gått 25k med original turbon om jag fattat rätt.
    Nyss införskaffat en biltema turbo, packningssats å oljerör från speedparts.

    Tänkte fråga om någon skulle kunna ge mig tips om hur jag ska gå till väga, gärna steg för steg, eftersom detta är min första bil och jag aldrig har bytt någon turbo
    förut.

    Har hört att man bör rengöra sumpen och ha en extra uppsättning olja/filter när man byter. Vore tacksam för snabbt svar eftersom jag tänkte byta nu på söndag eftermiddag.
    Kanske finns någon tråd om detta redan som jag inte hittat?
    MVH Mac
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Nu har jag fått dit det mesta men har problem med den lilla gummislangen som går från turbon till sumpen. Någon som råkat ut för detta problem?
    Hålet på turbon verkar sitta ca 1-2 cm högre upp på den nya så slangen är för kort , men olje & kylarrör går att få dit.
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Tjena förutsättningen för en lyckad montering med relativt utesluten risk för skador är för mig följande:

    Nya rör/slangar till/retur för oljan, ny olja & filter i motorn, packningar, rengjort eller nytt luftfilter samt att du drar runt motorn utan tändning så att den bygger upp oljetrycket och turbon "fylls" med ny och fräsh olja. Jag rekommenderar dig att notera sista punkten dvs en turbo med smörjning innan den startas!! Risken för haverier i förtid är annars stor.

    Sen kommer jag inte på så mycket mer som man bör tänka på. Ja ska du in under bilen och hållas så använd pallbockar hehe =D Det kan aldrig sägas en gång för mycket.

    Lycka till med ditt byte!

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Mac2thaPac
    Nu har jag fått dit det mesta men har problem med den lilla gummislangen som går från turbon till sumpen. Någon som råkat ut för detta problem?
    Hålet på turbon verkar sitta ca 1-2 cm högre upp på den nya så slangen är för kort , men olje & kylarrör går att få dit.
    monterade just en biltema turbo i e 9-5:a och alla rör gick att trycka pressa dit om man hade använt lite hårdare tag, då hade även inte oljereturen "gummislangen" passat.
    om du nu använt hårdare tag och fått dra lite i rören för att dom ska komma på plats är det inte bra.. Det ska inte behövas.
    bort med turbon, lossa husen,vrid kanalerna till rätt vinkel så alla rör passar som handen i handsken, då ska även oljereturen komma på plats.

    Lösning nummer 2, du har väl inte vänt oljerutens anslutning på fel håll när du tog den från din gamla turbo? då får du ju fel vinkel på den lilla slangen och den blir för kort.

    lycka till..
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Purex: Menar du att du behövde vrida husen för att det skulle passa på 9-5an? Är det så på alla biltema turbo då, tkr man borde hört mer om det isf och hur är det med garantier när man ändrar på ursprunget?

    Jag har fått dit alla rör utom just den retur slangen och jag kan inte påstå att jag har fått böja på rören för att få dit dem.

    Så om jag nu tar bort turbon igen och lossar husen, så skulle ju endast oljereturen passa och inte resten av rören . Vänder jag anslutningen på andra hållet så spelar det ingen roll eftersom den sitter högre upp och böjen vrids endast höger resp. vänster vid vändning. Därför har jag nu tänkt ändra böjen på den lilla rörstumpen som sitter på turbon för att få dit slang***.

    Almy: Tack för tipsen, hade iof redan satt dit det mesta när du skrev men å andra siden så hade jag inte missat något vilket känns bra. Skulle vara det med luftfiltret isf, jag har öppet luftfilter som rengjordes förra våren om jag inte minns fel, behövs den rengjöras igen menar du?
    Ja, pallbockar används självklart
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Behövde inte vrida på husen,eftersom det inte gör någon skillnad mer än att tryckslangen till IC:n kommer fel, och anslutning mot grenröret.
    Eftersom det finns ett sk lagerhus i mitten och det sitter mellan husen är det endast den i mitten man ska vrida.

    Ja glömde skriva, vrider man husen kommer ju WG-stången på sniskan vilket inte går så bra.. Så endast lagerdelen. Det borde inte vara några problem med garantin då det är en justerings sak, du delar ju inte turbon utan bara lossar lite lätt så den går att vrida. "kan man ju tycka iaf"

    Om det nu är så att allt gick dit lätt men inte oljereturen kan jag inte hjälpa dig mer, då jag bara monterat 1st biltema turbo.
    Men som sagt en oljebeständig slang eller som finns på vissa årsmodeller av 9-5 "kanske fler modeller" en metallslang, tror den är lätt ledad, har bara sett dom på bild.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    En bild säger mer en 1000 ord.
    Dvs. släng upp en bild som visar ditt bekymmer med oljereturen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Jaha nu har man då provkört bilen , funkade bra hittills.
    Fick till slut tag i en oljebeständig slang bit och en snubbe på farshans jobb svetsade till en ny anslutning med bättre vinkel .
    Så nu är det bara att hålla tummarna att allt håller och funkar som det ska, men hur är det med inkörning av turbo?
    Har hört att det inte ska behövas och det blir nog svårt att låta bli gasen nu när man vill se om den är ngt piggare med ny snurra . Sen är man lite sugen på att slänga i ett steg 1 men det kanske är lite onödigt riskabelt?
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Klart du ska ha ett steg1

    Trimmning kan väl aldrig ses som onödigt

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Grattis.. Vissa företag vill att man ska köra in turbon 50mil minst för att garantin ska gälla, hur dom nu ska veta det?!

    Steg 1 gör en massa skillnad, men tänk på varje hästkraft du ökar med ökar även slitaget snabbare. MEN va gör det anser vissa.. Ja jag anser inte det då jag aldrig kan låta bli.
    Men man ska vara medveten om att trim = ev större kostnader pga slitage på allt + tätare service intervaller (om man kör hårdare än normalt)

    Jag gjorde faktiskt såhär på min projektbil.. Satte en strömbrytare till magnetventilen inne i kupen under stereon med sån "missil" knapp.
    Lugn å fin körning så går den endast på GLT=grundladdtryck 0.45bar, fast jag får skenande glt pga andra orsaker, och 1.7bar när jag slå på knappen.

    Min fru övningskörde idag och tyckte bilen kändes mycket bättre på GLT, för nu vågade hon gasa fullt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Behövde inte vrida på husen,eftersom det inte gör någon skillnad mer än att tryckslangen till IC:n kommer fel, och anslutning mot grenröret.
    Eftersom det finns ett sk lagerhus i mitten och det sitter mellan husen är det endast den i mitten man ska vrida.

    Ja glömde skriva, vrider man husen kommer ju WG-stången på sniskan vilket inte går så bra.. Så endast lagerdelen. Det borde inte vara några problem med garantin då det är en justerings sak, du delar ju inte turbon utan bara lossar lite lätt så den går att vrida. "kan man ju tycka iaf"

    Om det nu är så att allt gick dit lätt men inte oljereturen kan jag inte hjälpa dig mer, då jag bara monterat 1st biltema turbo.
    Men som sagt en oljebeständig slang eller som finns på vissa årsmodeller av 9-5 "kanske fler modeller" en metallslang, tror den är lätt ledad, har bara sett dom på bild.
    Jag har nyss bytt till en Biltema-turbo på en 9-5.
    Jag lossade skruvarna till husen lite för att vrida mittendelen ca 30grader så att det blev samma vinkel mellan avgasflänsen och oljereturen som originalet.
    Kollade även att WG-stången blev rätt.
    Sen passade det perfekt att få dit rören och metall-returen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    47
    Medlem#
    9455

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Klart du ska ha ett steg1

    Trimmning kan väl aldrig ses som onödigt

    Mvh
    Lars
    Näe asså jag menade inte onödigt i sig men om det är värt att trimma när man nyss bytt turbon och dessutom en från biltema, nah'mean?
    Men jag tror jag kör ett tag som det är nu för den går ju bättre redan nu eftersom den gamla snurran inte va pigg och jag passade på att byta till kvalle stift oxå

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Grattis.. Vissa företag vill att man ska köra in turbon 50mil minst för att garantin ska gälla, hur dom nu ska veta det?!

    Steg 1 gör en massa skillnad, men tänk på varje hästkraft du ökar med ökar även slitaget snabbare. MEN va gör det anser vissa.. Ja jag anser inte det då jag aldrig kan låta bli.
    Men man ska vara medveten om att trim = ev större kostnader pga slitage på allt + tätare service intervaller (om man kör hårdare än normalt)

    Jag gjorde faktiskt såhär på min projektbil.. Satte en strömbrytare till magnetventilen inne i kupen under stereon med sån "missil" knapp.
    Lugn å fin körning så går den endast på GLT=grundladdtryck 0.45bar, fast jag får skenande glt pga andra orsaker, och 1.7bar när jag slå på knappen.

    Min fru övningskörde idag och tyckte bilen kändes mycket bättre på GLT, för nu vågade hon gasa fullt!
    Tack, känns fete skönt nu när det är klart. 50 mil ja det har jag ju inte gjort nu xD men som du sa, så kan de ju inte veta det.

    Tack för infon, kan va värt att fundera på ska nog inte slänga så mkt cash på första bilen ändå :P. Aja får se hur det blir.

    Så kan man ju göra, men du menar väl inte att du kör en garrett Gt17 på 1.7bar :O? Det lär ju inte hålla särskilt länge i så fall.

    Citat Ursprungligen postat av albin44
    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Behövde inte vrida på husen,eftersom det inte gör någon skillnad mer än att tryckslangen till IC:n kommer fel, och anslutning mot grenröret.
    Eftersom det finns ett sk lagerhus i mitten och det sitter mellan husen är det endast den i mitten man ska vrida.

    Ja glömde skriva, vrider man husen kommer ju WG-stången på sniskan vilket inte går så bra.. Så endast lagerdelen. Det borde inte vara några problem med garantin då det är en justerings sak, du delar ju inte turbon utan bara lossar lite lätt så den går att vrida. "kan man ju tycka iaf"

    Om det nu är så att allt gick dit lätt men inte oljereturen kan jag inte hjälpa dig mer, då jag bara monterat 1st biltema turbo.
    Men som sagt en oljebeständig slang eller som finns på vissa årsmodeller av 9-5 "kanske fler modeller" en metallslang, tror den är lätt ledad, har bara sett dom på bild.
    Jag har nyss bytt till en Biltema-turbo på en 9-5.
    Jag lossade skruvarna till husen lite för att vrida mittendelen ca 30grader så att det blev samma vinkel mellan avgasflänsen och oljereturen som originalet.
    Kollade även att WG-stången blev rätt.
    Sen passade det perfekt att få dit rören och metall-returen.
    Jaha :O, det konstiga är ju att jag inte behövde ta i eller böja på rören för att få dit min även om jag inte vred på något men då vet man ju iaf det till nästa gång att man ska checka hur mittendelen sitter, och jämföra med originalet.
    9³SC 2.0t BioPower -08
    garaget.org/Mac2thaPac

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Vad bör man tänka på vid byte av turbo till en og 9-3?

    har ej GT17 turbo.. Är en mitsubishi Tdo4hl15t men 1.7bar e rätt hårt ändå på 9000 aero 94-98.
    Måste erkänna.. jag har faktiskt 1.9bar ibland om det är rätt tempratur ute..
    men inte bra.... Tur det är en projekt bil som får gå sönder!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Byte till större motor i full färd. Tänka på vad?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:21
  2. Tänka på vid luftmassemätar byte? NG9-3 2,2TiD
    Av Källén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:57
  3. Tänka på vid byte av bromsvätska 9000 -98
    Av olkarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 15:08
  4. Vad tänka på vid byte av lamdasond
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •