Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Svart tändkassett i motor som skall ha röd TK

  1. #1

    Svart tändkassett i motor som skall ha röd TK

    Jag "blåste" min tändkassett på min 9-3 -00 154hk LTT under inspirerad körning .

    Efter byte av tändkassetten (röd till svart som skall fungera) tändes CE igen med koden fel på främre lamdasonden som byttes. CE tändes igen nu säger koden mager blandning. Hittade en slang till canistern som var trasig, men CE fortsatte att tända med samma felkod "Mager blandning". Har tidigare bytt till rostfritt avgassusyem som läckt, men nu är tätat (om detta har någon betydelse ).

    Jag har letat och provat med startgas runt slangar på tomgång utan att hitta något fel. Jag har letat efter LMM i och jämte luftfiltret (men jag hittar ingen LMM)! Var sitter den?

    Några andra tips??? Börjar bli lite desperat!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Ännu en CE tråd

    Byt till en röd tändkasset som det ska vara. då ska problemen försvinna.
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  3. #3

    Re: Ännu en CE tråd

    Citat Ursprungligen postat av mackeman
    Byt till en röd tändkasset som det ska vara. då ska problemen försvinna.
    Enligt SAAB tekniker skall man kunna byta från röd till svart, men inte tvärtom eftersom den svarta innehåller knacksensor som den röda inte gör. Har man tidigare haft röd kassett så används inte sensorn i den svarta tändkassetten.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: Ännu en CE tråd

    Vad jag fått lära mig så jobbar dom olika kasetterna med olika volt/amperetal, därav är det ingen vidare idé att använda en svart i en T5 motor eller röd i en T7...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5

    Re: Ännu en CE tråd

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Vad jag fått lära mig så jobbar dom olika kasetterna med olika volt/amperetal, därav är det ingen vidare idé att använda en svart i en T5 motor eller röd i en T7...
    Det är en ackrediterad SAAB-verkstad som bytte till den svarta och när jag ställde kontrollfrågan fick jag svaret ovan. De hade dubbelkollat med SAAB ingenjörer i Trollhättan sa de...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 038

    Re: Ännu en CE tråd

    Yes nu har vi ytterligare en kille som blivit lurad av någon mekaniker som inte vet vad han sysslar med.

    Det är två helt skilda styrsystem, varför skulle det gå och mixtra åt ena hållet men inte andra?
    Byt tillbaka till RÖD tändkassett så kommer din CE lampa sluta lysa.

    Läs FAQ tråden också, mycket matnyttig info kring TK.
    Saablös dåre

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 198

    Re: Ännu en CE tråd

    Citat Ursprungligen postat av Karvid
    Citat Ursprungligen postat av mackeman
    Byt till en röd tändkasset som det ska vara. då ska problemen försvinna.
    Enligt SAAB tekniker skall man kunna byta från röd till svart, men inte tvärtom eftersom den svarta innehåller knacksensor som den röda inte gör. Har man tidigare haft röd kassett så används inte sensorn i den svarta tändkassetten.
    Helt FEL!
    Båda innehåller knackdetekteringselektronik som fungerar på samma sätt men med helt olika spänningar och strömmar.
    Alltså ingen bra idé alls att börja laborera med, din "Saab tekniker" vet inte hur det ligger till helt enkelt.
    Stämmer dock att de gamla LH fram till -94/-93 inte använde den inbyggda elektroniken fullt ut..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 198

    Re: Ännu en CE tråd

    Citat Ursprungligen postat av Karvid
    De hade dubbelkollat med SAAB ingenjörer i Trollhättan sa de...
    De ljuger dig rakt i örat.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 099
    Medlem#
    2555

    Re: Ännu en CE tråd

    Denna tråd är fin, bara några dagar gammal.
    Läs och begrunda faktan.
    viewtopic.php?f=3&t=289216&start=0
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    182

    Re: Ännu en CE tråd

    Fattar inte vrf mekaniker ljuger sådär? Eller så är dom helt enkelt okunniga inom det området, eller sugna på mer jobb

    Maila FAQ om Tk till alla saab verkstäder
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: Ännu en CE tråd

    Va fan, försöker ni driva mig till vansinne?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Örbyhus/Uppsala
    Inlägg
    182

    Re: Ännu en CE tråd

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Va fan, försöker ni driva mig till vansinne?

    Hahaha
    Flyger just nu: Saab Ng900 -95 Steg 5
    Tidigare vrålåk Saab 9³ Aero - 01 250hk/370nm Saab 9000 Aero - 96 290hk & Saab 900 T8 - 85 155hk
    http://www.garaget.org/Mattss0n

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Ännu en CE tråd

    Dessa trådar börjar bli roliga
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481

    Re: CE efter byte av DI-kassett från röd till svart. 9-3 -00

    Men hur fan korkade verkstäder finns det egentligen.

    Snart tycker jag att det borde göras en lista med dessa skitverkstäder så att folk kan undvika att lämna sina bilar där.

    Man kan ju undra hur det går till med service, får man rätt olja eller...
    Klarar man inte av att välja rätt färg på tändkasett så kan man ju börja undra.

    Ut med namnet på verkstaden som tycker man ska göra så, kanske det skonar någon annan från att få problem.

    Röd DI = Ingen CE
    Svart DI = CE

    Det är ju ganska lätt att räkna ut felet då...

    Börjar ju bli tröttsamt med dessa trådar där folk försöker arumentera för att montera fel prylar på sin bil, är man inte rädd om sina ägodelar?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    75

    Svart tändkassett i og9-3 99a

    Hej. Vet att detta ämne dryftats, men tar chansen att ställa frågan ändå, hoppas att det är ok. Köpte nyligen en 9-3 2.0t 99a. Såvitt jag vet så är det T5 i en sån, men när jag kollar på motorn så är det en svart tändkassett vilket är för T7. Det är bytt kassett på den för ett par år sedan, av en Saabverkstad enl kvittot som följde med dokumentationen. Vad jag kan förstå av det jag läst mig till så är det inte så lyckat att ha fel kassett, så frågan är om jag bör skaffa en röd och sätta dit istället? Märker inga körbarhetsproblem på bilen, och den har gått ett par år som sagt.
    Tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Svart tändkassett i og9-3 99a

    Står det TK 3.7 på undersidan av kassetten så kör o se glad ut. TK 3.4 o 3.6 är direkt sämre alternativ på T5-motorn.

    Men kör aldrig en T7-bil med röd kassett, då funkar inte knackregleringen som den ska o du kan få motorskador.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Svart tändkassett i og9-3 99a

    Jag tycker du ska byta! Även om bilen går bra trots fel tändkasett kan där uppstå problem med spikdetekteringen eller andra väsentliga funktioner som du inte märker för än det är för sent.

    Kolla blocket eller forumets köp och sälj, ibland ser man beg. kasetter för inte så fasliga summor.

  18. #18
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 521
    Medlem#
    8163

    Re: Svart tändkassett i og9-3 99a

    Du skall mycket riktigt ha en RÖD kassett, byt snarast om du inte har det. Det är dock bnbilligt att skruva loss den nuvarande och kolla så det verkligen är en svart, och inte en röd som föregående ägare har lackat svart...
    /Johan

  19. #19
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 344
    Medlem#
    8644

    Re: Svart tändkassett i og9-3 99a

    Behöver du en röd så har jag en liggandes

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Svart tändkassett i og9-3 99a

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Funktion på en svart tändkassett?
    Av Transmash i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •