Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Hej!

    Jag lyckas inte få bilen att tro på 85% etanol i bräslet. Den visar som mest runt 60-65%. Jag har kört tills det i princip är slut i tanken tre gånger och tankat med E85 på statoil. Min fråga, varför?
    Dessutom stämmer aldrig refueld siffran. Om jag tankar 45liter så tror bilen det är 30. Någon som råkat ut för liknande?
    Har ett Nordic Uhr bioprogram steg 1 från 2008 i bilen som i övrigt fungerar ganska bra.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Hej!

    Jag lyckas inte få bilen att tro på 85% etanol i bräslet. Den visar som mest runt 60-65%. Jag har kört tills det i princip är slut i tanken tre gånger och tankat med E85 på statoil. Min fråga, varför?
    Dessutom stämmer aldrig refueld siffran. Om jag tankar 45liter så tror bilen det är 30. Någon som råkat ut för liknande?
    Har ett Nordic Uhr bioprogram steg 1 från 2008 i bilen som i övrigt fungerar ganska bra.
    Det krävs att hårdvaran är ok, dvs inga luftläckor etc, och att mjukvaran är rätt kalibrerad. Har läst att Nordic körde skruvstädsmetoden för att höja bränsletrycket i vissa fall och det är ju ingen exakt vetenskap så har du en mosad BTR så kan ju felet ligga i att trycket är för lågt och styrdonet fettar upp med lägre etanoladaption. Motorn får alltså för lite soppa än vad som är tänkt och detta resulterar i en felaktig etanoladaptering.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Det sitter 630cc deka spridare på den. Har haft bort dessa och justerat spridarbilden. BTR ser orörd ut. Har dock ej mätt upp BT.
    Cylinder 1 har 10ggr mer missfires än dom andra, antar att det beror på en otät spridare då det endast tickar missfires på tomgång.

    Men det är alltså möjligt att hårdvaran kan orsaka att mjukvaran tror fel om etanolhalten?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    För att få bra siffror vid etanoladapteringen krävs det en speciell körteknik. Ha ett öga på sid:en när du ska etanoladaptera in så ser man vilken körstil som funkar och inte.

    Den kommer inte bli 85% per automatik vilken firmas program du än kör med!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    För att få bra siffror vid etanoladapteringen krävs det en speciell körteknik. Ha ett öga på sid:en när du ska etanoladaptera in så ser man vilken körstil som funkar och inte.

    Den kommer inte bli 85% per automatik vilken firmas program du än kör med!

    Ok, trodde att diffen mellan 58-68% när jag körde hade att göra med att min mjukvara är knasig...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    För att få bra siffror vid etanoladapteringen krävs det en speciell körteknik. Ha ett öga på sid:en när du ska etanoladaptera in så ser man vilken körstil som funkar och inte.

    Den kommer inte bli 85% per automatik vilken firmas program du än kör med!

    Ok, trodde att diffen mellan 58-68% när jag körde hade att göra med att min mjukvara är knasig...
    På min bil så brukar det funka så att när jag har att när t.ex har tankat så börjar den göra sin first adapt, då gäller det att köra lugnt och hålla koll på siden. Får man dåligt på first adapt så är skit svårt att få bra i andra och totaladaptionen blir dålig. Sen kör man lugnt på second så brukar siffrorna bli bra!

    Konsten är mormorskörning, iallafall på min bil

    Ut och prova...
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  7. #7
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Angående det möjliga läckaget och misständningarna. Låt bilen stå på tomgång medans du sprayar lite startgas på den misstänkta spridaren. Om det läcker så bör den kliva upp och ner i varv. Brukar iofs oftast höras om det läcker ifrån spridarna. Annars skulle jag gissa på stift eller DI.

    Mvh

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    För att få bra siffror vid etanoladapteringen krävs det en speciell körteknik. Ha ett öga på sid:en när du ska etanoladaptera in så ser man vilken körstil som funkar och inte.

    Den kommer inte bli 85% per automatik vilken firmas program du än kör med!

    Detta stämmer inte alls. Det går alldeles utmärkt att köra "Normalt", man kan till och med ligga i bilköer så länge motorn är varm och få rätt adaption om mjukvaran lirar som den ska tillsammans med schysst hårdvara.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    För att få bra siffror vid etanoladapteringen krävs det en speciell körteknik. Ha ett öga på sid:en när du ska etanoladaptera in så ser man vilken körstil som funkar och inte.

    Den kommer inte bli 85% per automatik vilken firmas program du än kör med!

    Detta stämmer inte alls. Det går alldeles utmärkt att köra "Normalt", man kan till och med ligga i bilköer så länge motorn är varm och få rätt adaption om mjukvaran lirar som den ska tillsammans med schysst hårdvara.
    Det var konstigt, alla som jag vet som kör med e85 prog från div. olika frmor får köra rätt lugnt för att få en adaption över 75%.

    Fast får du 85% per automatik varje gång så kanske det är nått galet med din programvara?
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    Citat Ursprungligen postat av Manick


    Detta stämmer inte alls. Det går alldeles utmärkt att köra "Normalt", man kan till och med ligga i bilköer så länge motorn är varm och få rätt adaption om mjukvaran lirar som den ska tillsammans med schysst hårdvara.
    Det var konstigt, alla som jag vet som kör med e85 prog från div. olika frmor får köra rätt lugnt för att få en adaption över 75%.

    Fast får du 85% per automatik varje gång så kanske det är nått galet med din programvara?
    Kan säkert vara så men så länge jag vet att det är E85 i tanken när adaptionen stannar på 85% (ligger och pendlar strax under vid adaption) så är jag mer än nöjd.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    jag kom upp i 65% på min så började byta lite delar, de vart en ny pump och så bytte jag alla vakuumslangar och backventilerna nu kommer jag upp i 85% nästan varje gång. Sen försvann konstiga missfire beteendet när jag körde på bensin, numera så blir det jämnt på alla cylinder och inte mer på 1an osv
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Gurra

    Det var konstigt, alla som jag vet som kör med e85 prog från div. olika frmor får köra rätt lugnt för att få en adaption över 75%.

    Fast får du 85% per automatik varje gång så kanske det är nått galet med din programvara?
    Kan säkert vara så men så länge jag vet att det är E85 i tanken när adaptionen stannar på 85% (ligger och pendlar strax under vid adaption) så är jag mer än nöjd.
    Gött att går lätt för dig...

    Sen kan ju "normal" körning innebära olika saker för olika personer. Min mormorskörning kanske är "normal" körning för dig!

    Jag tycker iallafall Pepe ska ut och köra en en sväng så motorn blir varm och sedan göra en ny adaption med lugn körning så får vi se vad det blir för siffror!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Kan bli ganska låg adaption ifall bilen ej är uppe i full temp eller ifall det blir lite inspirerad körning.
    Tittar man på CA85 i Siden så ser man lätt hur körsätt påverkar adaptionen.
    Jag hade varit mer orolig om den alltid adapterar till 85%.
    Kan tänka mig att trimfirmor medvetet lägger adaptionen lägre för att ligga lite safe.

    Får du alltid 62% ?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Måste man köra på ett speciellt sätt för att adaptera korrekt så borde man ju ta ett snack med "firman" för så ska det inte vara. Har sett en massa kosntiga lösningar på mappningar med just 630cc. Ett tips är att kolla hur bränslemappen ser ut. Har du korrigeringsvärden på typ 0,6 på motorbroms så har dom fulmappat och då kan du glömma korrekt adaptering.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av J!mmy
    jag kom upp i 65% på min så började byta lite delar, de vart en ny pump och så bytte jag alla vakuumslangar och backventilerna nu kommer jag upp i 85% nästan varje gång. Sen försvann konstiga missfire beteendet när jag körde på bensin, numera så blir det jämnt på alla cylinder och inte mer på 1an osv

    Ok, alla vakumslangar är nya. Dock inte dom tjocka blanka, men dom måste väl hålla mer än fem år får man hoppas. Pumpen låter inget och är orginal, under 10000 mil än så länge. Men det är klart att en ny inte skulle sitta fel.
    Dock borde ju en dålig pump ge en felkod tycker man. Men det kanske måste vara mer knas då.

    Mina missfires är lika många med bensin i tanken. Det är spridare 1 som är fel eftersom problemet flyttade med den från cylinder två när jag bytte plats på dom och justerade spridarbilden.

    Ska mäta bränsletrycket i helgen.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Kan bli ganska låg adaption ifall bilen ej är uppe i full temp eller ifall det blir lite inspirerad körning.
    Tittar man på CA85 i Siden så ser man lätt hur körsätt påverkar adaptionen.
    Jag hade varit mer orolig om den alltid adapterar till 85%.
    Kan tänka mig att trimfirmor medvetet lägger adaptionen lägre för att ligga lite safe.

    Får du alltid 62% ?

    När jag kollar i siden på CA85 så varierar det, men inte över 70. Däremot är det inte 62% varje gång, men inte långt därifrån. Jag ska ta en adaption med varm motor ikväll och köra lugnt så får vi se. Men jag kan inte tänka mig lugnare körning än jag kört. Typ lansväg utan gasningar. Men jag ska undersöka saken under kvällen!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Måste man köra på ett speciellt sätt för att adaptera korrekt så borde man ju ta ett snack med "firman" för så ska det inte vara. Har sett en massa kosntiga lösningar på mappningar med just 630cc. Ett tips är att kolla hur bränslemappen ser ut. Har du korrigeringsvärden på typ 0,6 på motorbroms så har dom fulmappat och då kan du glömma korrekt adaptering.
    Nu har jag inte utrustningen för att ladda ur programmet, men det kanske finns kvar på datorn som vi laddade i och ur programmet med. Men jag ska kolla upp det, för nåt måste det bero på att jag får knasiga siffror.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Kan bara som tillägg skriva att jag har kört hursomhelst; köer, fullgas, landsväg, motorväg osv.... utan att någon gång fått ett värde som verkar knepigt. Full tank E85 resulterar i 82-85% varje gång. Faktiskt väldigt imponerad av hur exakt den mäter.
    Ca85 i siden diffar max. 1% under körning.

    Så som sagts tidigare; om man måste köra på ett speciellt sätt är det nog inte 100%ig mjukvara.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Dom flesta program jag testat som är med andra spridare än orginal verkar variera lite i adaptionen efter temp och körsätt, skulle tro att tex biopower orginalprog och Hirsch adapterar betydligt jämnare

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Ca85 = 62% ??? Borde vara ganska nära 85%

    Var ute ikväll och åkte en sväng så bilen blev varm. Kopplade bort minuspolen tillräckligt länge för att tappa adaptionen i boxen och startade igen. Motorn var 84 grader vid start igen. Lät motorn gå lite på tomgång först innan jag puttrade iväg i ca 70 knyck tills den gjorde andra adaptionen som hamnade på 68%.
    När jag kollar värdet under körning varierar det mellan 52% och 73%

    Skumt är det, för när jag nollat boxen så går bilen ovanligt rappt för att slöa ner sig och bli ganska tråkig efter några fullgasrepor. Dock började kopplingen slira vid fullgas på trean, icke bra...

Liknande ämnen

  1. Högt amul c:a 1200, ca85 konstant 331, misständningar.
    Av Fr3dd3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-08, 12:04
  2. Ganska trevlig läsning...
    Av tss i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 10:40
  3. Lustgas är ganska roligt =)
    Av GULSAAB i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 01:26
  4. Två ganska tråkiga fel.. vad göra??
    Av AllDante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 19:31
  5. Ganska låg soppaförbrukning. (9000 CD 2.3i)
    Av mågis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •