Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Strulande trimmad 9-5 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Strulande trimmad 9-5 Aero

    Japp, så är det. Jag får huvudbry. Fenomenet är följande...

    Regnig dag eller dag med hög luftfuktighet:
    Vid kraftigt gaspådrag känner jag återkommande märkbart hur den tappar effekten, check engine kan blinka till vid växling samt att jag kan tycka att den inte är lika kvick på att ladda på på nytt, men efter ett par sekunder så klättrar den upp på rött men fortsätter att "små rycka" någon gång till och från under accelerationen.

    Solig dag med hög temp typ 30+ grader: Ger fullgas på fyran vid omkörning, känner märkbart hur den stryper effekten, fortsätter man så börjar check engine lampan att blinka (spikningar).


    Följande gjorts...
    *Avläsning gjorts med Tech2, inga ovanliga spikningar markerade. Värden låg runt 200/cyl, det är tydligen inget ovanligt med upp till 1500/cyl på en frisk maskign. Inga felkoder tända.

    *Nytt slangpaket alla med "Volkswagen ventiler" är ditsatt.

    *körnig med luftmassmätare både in och urkopplad. Märker ingen märkbar skillnad. (Dock så har den tänt check engine och diagnosen visar P0102 (Low current mas flow meter) eller liknande (kan även vara kraftig läckage på vaccum sidan).
    Den visade fenomenet första gången med att tända lampan, men släktes efter några körningar av sig själv. När det hände andra gången så fick jag se p0102 meddelandet första gången, men hittade att slangen till bränsletrycksregulatorn hoppat av. Jag nollade systemet och allt verkade frid och fröjd. Men har åter igen tänt lampjäveln igen. Kollar man på loggen så är det vid 1800rpm och vid 24% belastning.

    Mina slutsattser:
    Om det var otillräcklig bränstillförsel eller defekt tändkasett så skulle antal spickningar registrerade vara skyhöga. Hade det varit deffekt mass mätare så tordes felet visa sig jämt.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Misständningar vid fuktig luft låter som luftmassemätarstrul tycker jag. Smutsigt/gammalt filter som släpper igenom massa fukt till LMM kanske?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 497
    Medlem#
    6973

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Sen är ju ett stiftbyte aldrig fel heller.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Misständningar vid fuktig luft låter som luftmassemätarstrul tycker jag. Smutsigt/gammalt filter som släpper igenom massa fukt till LMM kanske?
    Luftfiltret är bytt, det är biltemas. Mkt skit kan man säga om biltema men när jag jämförde det mot mitt tidigare orginalfilter från SAAB så sitter denna fast med tätningsringar (så att luften verkligen filtreras genom duken/pappen). Det SAAB filter som satt i tidigare låg typ löst i luftburken... Så jag fick intrycket att Biltemas var bättre än SAABs i det avssendet. Men hur som så är det bytt. Kom att tänka på genomsläppheten i filtret, men om den är för låg så borde den ju inte spika utan snarare gå rikt. Men oavsätt så borde ju LMM korrigera för det med... Vilket tyder mer på LMM.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Sen är ju ett stiftbyte aldrig fel heller.

    Mvh
    Stiften har bara suttit i 1000 mil, jag brukar byta dem var 1500mil som var rekomendationen från Nordic när jag trimmade bilen.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Men vad tror ni om Electrocleaner på LMM, att spruta på elektroderna (det skall ju ta bort fett och smutts samt göra det rent). Men har man otur så lämnar electrocleanern kanske kvar någon fin film av teflon eller liknande som gör att de brinner av när man vrider på nyckeln.....
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Men vad tror ni om Electrocleaner på LMM, att spruta på elektroderna (det skall ju ta bort fett och smutts samt göra det rent). Men har man otur så lämnar electrocleanern kanske kvar någon fin film av teflon eller liknande som gör att de brinner av när man vrider på nyckeln.....
    Använd CRC's airsensor cleaner istället, den är gjord för ändamålet. Finns på mekonomen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Provbyt till en bevisligen fungerande LMM från en annan bil och se om det hjälper.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Provbyt till en bevisligen fungerande LMM från en annan bil och se om det hjälper.
    Jo det hade jag gjort om jag hade haft den möjligheten. Men saken är att felet är inte konstant utan visar sig bara vid ovannämda fenomen och inte "alltid". Så skall man göra det måste man ha den på under antagligen en längre period eller att man pricka in "rätt dag" med det "rätta" väderförhållandet för att se om det fungerar.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  10. #10

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Upplever liknande problem på min bil, men den skillnanden att när den är nystartad och kall går den bra. När den sedan kommer upp i normal arbetstemp. kommer symptomen du beskriver, har t.o.m. fått en baktändning någon gång.

    Har själv bytt bränslepump till en effektivare Henko utan förbättring. Ska se om jag får lånat ett tändkassett av en bekant för att felsöka.

    Berätta gärna om det framkommer ngt nytt!
    Saab 9-5 Vector/Aero SC -04 +300hk Biopower-->http://www.garaget.org/?car=199393
    Opel Calibra T 4x4 -92 +270hk
    Opel Commodore 2,8 GS Coupé -70

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 281

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Med Tech2 kan du även logga och jämföra uppmätt luftmassa, beräknad luftmassa och begärd luftmassa. Dom bör ligga hyffsat lika.

    Jag föreslår även en check av spridarnas DC med Tech 2
    Har checkat två proffstrimmade bilar som når 100% DC under 5000 rpm
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Med Tech2 kan du även logga och jämföra uppmätt luftmassa, beräknad luftmassa och begärd luftmassa. Dom bör ligga hyffsat lika.

    Jag föreslår även en check av spridarnas DC med Tech 2
    Har checkat två proffstrimmade bilar som når 100% DC under 5000 rpm
    Har du lust att för en informationskåt person förklara vad DC är och dess inverkan på motorn?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik (Bjästa)
    Inlägg
    76

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Med Tech2 kan du även logga och jämföra uppmätt luftmassa, beräknad luftmassa och begärd luftmassa. Dom bör ligga hyffsat lika.

    Jag föreslår även en check av spridarnas DC med Tech 2
    Har checkat två proffstrimmade bilar som når 100% DC under 5000 rpm
    Har du lust att för en informationskåt person förklara vad DC är och dess inverkan på motorn?

    DC = Duty Cykle. Lätt förklarat, hur länge (andel av tiden) dom är öppen.
    Saab 9-5 2.0t -98

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    7567

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av Dallleee
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Har du lust att för en informationskåt person förklara vad DC är och dess inverkan på motorn?

    DC = Duty Cykle. Lätt förklarat, hur länge (andel av tiden) dom är öppen.
    Aha, tack!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Med Tech2 kan du även logga och jämföra uppmätt luftmassa, beräknad luftmassa och begärd luftmassa. Dom bör ligga hyffsat lika.

    Jag föreslår även en check av spridarnas DC med Tech 2
    Har checkat två proffstrimmade bilar som når 100% DC under 5000 rpm
    Ok, har du kollat upp Nordics? Men oavsätt, borde det inte vara så att även om DC är fullt öppen under 5000rpm så borde den gå rikt vid det tillfället? Då bör den ju inte misstända så att knacksensorn går in (check engine lampan blinkar...). Tycker den mer borde tappa effekt och ryka mer i så fall.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Nu har jag provat med electrocleaner. INGEN förbättring. Jag kollade av systemet och har inga felkoder detekterade. Efter att har gjort ett par fullgasaccelerationer på 3:an till 4:an så går knacksensorn in och check engine blinkar. Kollar jag av systemet med en OBD2 så finns inga felkoder tända eller "freaze frames" sparade. Mkt tyder nog på att det är en felande LMM men jag tycker att systemet borde Tända den felkoden på nytt när felet visar sig. I detta fall så har ju inte systemet känt av att det är en felande LMM men endå så går reagerar knacksensorn men ingen ny felkod.

    Om jag kopplar ur LMM och kör samma runda, då skall den ju inte kunna knacka eller?? Jag menar att då borde den gå på "bör" värden istället med reducerad effekt, och detta fall skall den väl inte knacka?!
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Citat Ursprungligen postat av metalhead_79
    Upplever liknande problem på min bil, men den skillnanden att när den är nystartad och kall går den bra. När den sedan kommer upp i normal arbetstemp. kommer symptomen du beskriver, har t.o.m. fått en baktändning någon gång.

    Har själv bytt bränslepump till en effektivare Henko utan förbättring. Ska se om jag får lånat ett tändkassett av en bekant för att felsöka.

    Berätta gärna om det framkommer ngt nytt!
    Absolut, det samma gäller dig
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 281

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Blinkande CE betyder misständningar och det kan bero på bränslebrist (och en hel del annat såklart).
    Med Tech 2 kan även antalet misständningar kollas. Har man fler misständningar ju längre från bränslematningen man kommer kan bränslebrist misstänkas.

    Kontroll av bränsletrycket under full belastning är också ganska lämpligt i felsökningssyfte Det ger en hint om statusen på pump, filter och btr.


    Citat Ursprungligen postat av Isse
    Ok, har du kollat upp Nordics? Men oavsätt, borde det inte vara så att även om DC är fullt öppen under 5000rpm så borde den gå rikt vid det tillfället? Då bör den ju inte misstända så att knacksensorn går in (check engine lampan blinkar...). Tycker den mer borde tappa effekt och ryka mer i så fall.
    Visst kan den gå fett när spridarna bottnar för troligtvis beror det på att Trionic fetar på rejält mycket för att t.ex. döda spikningar. Men vad händer när varvtalet ökar och spridarna redan är vidöppna? Helt plötsligt börjar det gå magert istället och det finns definitivt ingen reserv för att feta på mer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Igår började bilen muppa sig igen med sina ryckningar vid gaspådrag etc (eller det har väl alltid pågått men igår upplevde jag det som mera märkbart. Så i morse var jag lite förbannad och ryckte bort den "magnetventil" som sitter i mitten framför motorn. Den som R/W/? slangarna är anslutna mot. Fyllde den med w40 skada ur den, den såg ren ut, inget svart eller liknande som kom ur den. Skakade av den och fyllde den nu med 5-56. Rustade om den och försökte med att "slunga" den i luften skaka ur deb ifyllda 5-56 vätskan.

    På med skiten och till min förvåning... Fan inga ryck!!!? Väderfenomenet är den samma som igår nör den trilskades men nu verkar den inte alls betesig den samma? Lite ryck kan man känna när man kör iväg med halv acceleration (men fenomenet är den samma som på min svågers som har en 07:a biopower) antar att det är kanske så t7-systemet fungerar, ständigt små kompenserar.

    MEN på vilket sätt kan magnetventilen ha för betydelse i mitt fall!? Är det slumpen eller en faktiskt händelse!?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Strulande AERO, behöver hjälp av proffsen på forumet ;)

    Efter om och men så kan de som sa att det var fel på LMM slå sig för bröstet. Bytt LMM och bilens ryckningsfenomen under gaspådrag vid olika väderlek är fixat.

    Kortfattat: Bilen kunde typ 1gång var annan månad tända check-engine lampan. Fel meddelande var p0102 mass or volume air flow circuit low input. Men då felet släckte sig själv efter 5 cykler och inte låg konstant som en felsignal hade jag svårt att tro att det var LMM. Om jag inte minns fel nu så fick jag sedan konstant utslag p0104, vilket tyder på internfel.
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

Liknande ämnen

  1. Strulande TCS Saab 9000 -1993 Aero Långmotorn
    Av LAJOHAN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-12-17, 17:18
  2. Strulande backsensorer på 95 aero -02
    Av RogerWWWW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 14:15
  3. Trimmad 9-5 Aero -00
    Av Tommynr1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:32
  4. Pris, trimmad 9-5 aero ?
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 16:53
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •